Ja akkurat… Her sitter vi på en bankers pengemaskin. Siste setningen din… vil ikke dette fullstendig redefinere laptop markedet for sensorer? Hva tenker de i HP Dell osv? Ja vi håpte det var Lenovo. Men for en lettelse det var.
Dersom det du skrive her skulle skje, så er jo P/E på 20 lavt fordi om det fungerer så bra at lenovo faktisk tar dette i bruk i alle sin laptoper, så kommer vi også i HP, Dell etc… 6 kroner per laptop er heller ikke i øvre ende av skalaen (men kanskje realistisk, er jo bare fint om dette er worst case :p) så snakker vi fort enda en dobling innen 2025 (senest) og da snakker vi fort 216-500 kroner per aksje alt ettersom vekstpotensiale og fremtidig P/E da. Jeg tror Laila får rett om at dette kan være “nye NOD” - Mitt personlige første mål i aksjen er til 2026, jeg har ikke fått mindre troa når jeg nå ser tilbake på mitt første år i aksjen
Han mener ikke PE. Men Pareto brukte en multippel på 20 og 40 på nod når de regnet verdi. 20x ebitda. Og 40x tidligere i start fasen…
Ja her blander jeg litt ser jeg, men allikevel
Lenovos Hernandez ble nevnt i børsmeldingen. Enkelte har tidligere stilt spørsmål rundt kvaliteten på Elabs sammenliknet med andre løsninger. Det var interessant å lese litt om Hernandes i denne artikkelen fra 2018:
On the job at Lenovo, Hernandez makes decisions daily; he credits the military for teaching him how to focus and use the information available to make quick decisions. “It can cost millions of dollars to the company, tens of millions, even hundreds of millions if you don’t make the right decision on quality and reliability,” Hernandez remarks.
Hernandez, as vice president of PC product development, is dedicated to ensuring Lenovo’s ThinkPad commercial laptops are engineered to exceed customer expectations in quality and reliability. His efforts guarantee Lenovo laptops continue being the gold standard, and that Lenovo remains ahead of the curve in innovations setting us apart from the competition
Her snakker vi ikke om en leder som jekker ned kvalitet til fordel for innsparinger på kostnadssiden. Quality og reliability er viktig - og i dag fikk vi bekreftelse på at Elabs har bestått de nødvendige testene hos Lenovo.
#justthebeginning som hu sier
Blir spennende å høre Laila på onsdag kl 10:00. Det « må»jo komme litt mer info om veien videre, nå som samarbeidet er offentlig. Håper det i hvert fall
Nå spørs det bare hvor kjapt nestemann på laptop listen vil ut:) Virket jo på Laila som det ble litt “panikk” når det først ble meldt:)
Man kan jo stille seg spørsmålet om det er verdt å sitte inne å vente på nyheter som man har store forventninger til. Her signerer de nr 1 på listen og vi stiger udner 10%. Jeg økte på melding på 3,9% opp liksom. Det henger ikke helt på greip.
Så skal man huske at markedet generelt er høyt priset, det har vært energikrise og det er krig akkurat nå.
Makrobildet har sett mørkt ut, da tar det litt lengre tid med økning. Ved lavere priser får man bare kjøpt flere aksjer, så skjønner ikke stresset med å gå opp i kurs.
Jeg sitter ikke inne kun for å vente på nyheter. Jeg sitter inne med en langsiktig investering i et selskap som er i voldsom vekst og midt i en pivotal fase der inntekter og lønnsomhet vil øke drastisk. Dette skjer over tid, avtale etter avtale, designwin etter designwin i vertikal etter vertikal. Jeg sitter inne fordi jeg tror på produktet, ledelsen og prosjektet. Jeg tror de vil oppnå sin guiding innen oktober 2023 og jeg tror at det er stor sannsynlighet for at det kun er begynnelsen. Kursen er dømt til å følge det fundamentale før eller siden - med mindre Putin trykker på den røde knappen…
Herlig @bullbear, som jeg skulle sagt det selv! Tror forøvrig at det fundamentale vinner til slutt uansett hva Putin gjør.
Har oppdatert mine estimater nå som Lenovo er bekreftet, og basert på Laila sitt utsagn om at Lenovo vil ha dem i alle sine laptops innen 2023, har jeg lagt til grunn 80% av selskapets modeller i regnearket. Det gjør litt utslag på kursen, kan man si. Har forøvrig ikke tatt med noen IoT, Smart-TV eller Automotive-inntekter. Mobilestimatene er tatt litt utav lufta, men de utgjør ikke så mye på kursen når laptop-inntektene begynner å tikke inn.
Så viste det seg at Laila sikkert forsnakket seg ved å nevne smartphone…
Hvem andre har hun nevnt navnet på, for så å ro seg inn igjen?
Samsung!
Ser forøvrig ut som Lenovo T14 skal nå markedet i april… Kan det være noen inntekter allerede i Q4 for denne?
Hovedbørs, God Q4 og den nye smartphone kunden er Samsung. Da blir det morro i Mars
Eventuelt om det er tv?
Uansett, vi har nok mye godt i vente!
Jeg tipper Hewlett-Packard (nr 2 top selling) blir den neste vi kan krysse av på laptop listen. HP ansatte har likt noen av innleggene til CEO Laila Danielsen på LinkedIn i det siste, kan tyde på at de jobber ganske tett
Både Xioami og Honor har levert over all forventning så blir nok et veldig bra Q4.
Xioami er på en såkalt enterprise license contract / annual fee - noen som vet hvor stor andel av totale omsetningen fra avtalen som kommer i årlig innbetaling?
Lenovo tegnet Enterprise license (annual fee) avtale i Q4, betyr ikke dette at den første årlige betalingen kan komme på denne rapporten? Mener Xioami forhåndsbetalte et visst antall enheter
(Mulig jeg har misforstått)
Uten å dra det for langt så er det litt vanskelig å vite akkurat når inntekten tas til inntjening. Elliptic må føre inntekten i tråd med IFRS 15 - kontrakter og da er det en hel drøss med vurderinger knyttet til når risiko og kontroll er gått over til kunde og når inntekten kan inntjenes.
Normalen i de selskapene jeg har vært borti ved en license fee avtale som er årlig er at man forskutterer en større fakturering på slutten av året eller starten av året avhengig av kontraktsvilkår. Så om du ikke finner den større fordringen/kontantbeholdingen i Q4 så kan den likevel ligge i Q1 2022 da det kan ha blitt fakturert 01.01.2022.
Videre så skal dette da altså periodiseres utover året hvor tjenesten er ansett som levert. Uten at jeg har nilest notene til Elabs så regner jeg med det vil være en del info knyttet til dette i noteopplysningene.
Laila forklarte på Q2 eller Q3 at deres pris- og betalingsmodell for laptop vil være annerledes enn for smartphones.
På smartphones har de tatt en større upfront ved signering, mens når det gjelder laptop så vil de følge den modellen som allerede er i bruk blant produsentene; at de bestiller inn basert på volum, for eksempel kvartalsvis.
Så her bør det være inntekter fra Lenovo i enten Q4 eller Q1, eller begge.