Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elopak - Småprat

Elopak kommer på Oslo børs:

Elopak prises til opp mot 7,5 mrd. før børsnoteringen - E24 Aksjelive

Det er mulig å delta i Elopak emisjon (IPO) hos Nordnet:
Selskapshendelser og Børsnoteringer - Nordnet

tok en kjapp sammenligning med “SIG”,og fant ut at den er priset til 7,85 milliarder…og har da sett ut ifra Elopak sitt prospekt,så hadde “SIG” en inntekt på 1,8 EURbn for 2020,mens Elopak hadde 0,9EURbn…og Elopak er idag priset rundt cirka til 7,5 milliarder… :thinking:

fant info om “SIG” her…
https://www.google.com/search?q=sig+combibloc+group+stock&client=firefox-b-d&ei=K1_LYOmeOqP1qwHKmqaIAw&oq=SIG+Combibloc+Group&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYADIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwA1AAWABgsCRoAXACeACAAUOIAUOSAQExmAEAqgEHZ3dzLXdpesgBCMABAQ&sclient=gws-wiz

2 Likes

Prising kommer vel fra mulighet til vekst i flere sektorer som Elopak har mot SIG som opererer i en liten del av markedet.

Mange som tegnet seg her?

Fikk kun 30% av det jeg tegnet for

Jo,men akkurat nå tok jeg en kjapp utregning på pris i et selskap i samme sektor…

Elopak tjener nå cirka 1,7 kroner pr. aksje også,-så dette blir liksom en traust aksje for de som har råd til å ha masse aksjer,-ikke for oss som håper på en EPS på 8,-,med utbytte på 5,- :sweat_smile:

gjerne om 20 år? :man_shrugging:

Jeg fikk 60% av det jeg tegnet for. Har du forøvrig fått aksjene inn på VPS / ASK konto? Jeg ser bare hva jeg har blitt tildelt på vps.no. Ikke trukket eller ser jeg.

Noen som sitter med P/E tallet på denne? Er ikke i humør til å lese årsregnskap i kveld.

Jeg fikk ca 40 prosent av tegning, blir nok en «Retail» favoritt denne…

P/E er cirka rundt 16,47 :grinning:

image

1 Like

DN’s Thor Christian Jensen er ute med ny raljering. Er det noen som kan klippe ut et lite utdrag for oss lavtlønnede:

1 Like

Fant innholdet på en HO-tråd:

Det er en jobb for Harry Potter – ikke SEB – å stabilisere denne aksjen gjennom sommersmellen

1 min
Publisert: 21.06.21 — 10.48 Oppdatert: 6 timer siden
Harry Potter burde vært hyret inn for å stabilisere kursen – ikke SEB. Her Daniel Radcliffe som Harry Potter i filmen
Harry Potter burde vært hyret inn for å stabilisere kursen – ikke SEB. Her Daniel Radcliffe som Harry Potter i filmen “Harry Potter og Føniksordenen” fra 2007. (Foto: Murray Close/Warner Bros/NTB)

Elopak, som produserer kartongemballasje, kom på børs torsdag i forrige uke etter at eieren Ferd solgte nesten 40 prosent av sine aksjer for 2,5 milliarder kroner. I tillegg hentet Elopak selv inn 508 millioner kroner. Alle transaksjoner skjedde til kurs 28 kroner.
Les også:
Anders Opedal har ikke råd til flere slike kapitalmarkedsdager
dnPlus

I tillegg ble det utstedt en såkalt «green shoe»-opsjon på 15 prosent av utestående aksjer til tilrettelegger SEB. Aksjene kan brukes til å stabilisere Elopak-kursen den første måneden etter børsnoteringen. SEB kan støttekjøpe Elopak-aksjen på 28 kroner eller lavere. Ideen er å sørge for at aksjen ikke faller under noteringskursen 28 kroner. Det tar seg så dårlig ut for alle investorene som har kjøpt aksjer i emisjonen og spredningssalget.

Og støttekjøp har det vært plenty de tre første dagene aksjen har vært omsatt på Oslo Børs.

Forvalter Philippe Sissener gjorde et poeng av dette på Twitter før helgen.

«Jobber hardt i hele dag også den grønne skoen,» skrev han, og viste frem et bilde som illustrerer en pannekakeflat Elopak-kurs, men til stadig høyere volum.

Tolkningen er åpenbar. SEB støttekjøper aksjer med begge hender for å holde kursen oppe. Senere denne uken får vi vite hvor mange aksjer SEB har måtte støttekjøpe. Det store spørsmålet er om dette er nok til å stabilisere kursen også fremover. Og hva skjer etter en måned når støttekjøpene opphører?

Elopak – og Komplett – var også tema i Finansavisens sommerprat med aksjeeksperter – deriblant Sissener – i helgen.

Komplett er en annen «mann-med-hatt»-aksje som går på børs i disse dager – også med en «green shoe»-opsjon, for øvrig.

2 Likes

Elopak ASA - Stabilisation notice

Elopak ASA - Stabilisation notice

Elopak ASA – End of stabilisation period and partial exercise of greenshoe option

Elopak ASA – Mandatory notification of trade from primary insiders

ELOPAK ASA: ELOPAK REINFORCES ITS PRESENCE IN GROWTH MARKETS AND INVESTS IN PROFITABLE GROWTH WITH THE ACQUISITION OF NATUREPAK BEVERAGE, THE LEADING GABLE TOP FRESH LIQUID CARTON AND PACKAGING SYSTEMS SUPPLIER IN THE MENA REGION

ELOPAK ASA: ELOPAK STYRKER TILSTEDEVÆRELSEN I VEKSTMARKEDER OG INVESTERER I LØNNSOM VEKST MED OPPKJØPET AV NATUREPAK BEVERAGE, DEN LEDENDE LEVERANDØREN AV DRIKKEKARTONGER OG EMBALLASJESYSTEM FOR FERSKE, FLYTENDE NÆRINGSMIDLER I MENA-REGIONEN