Jepp så som jag fattat det
Han här är väl den absolut bästa på Twitter ang caset.
Kan uansett være greit å se litt(f.eks med 1 øye ) på adjusted ebit / earnings slik at man ser hvordan det går før nedskrivninger som er relatert til oppkjøp. Husker ikke helt men tror Lars sa at f.eks Saber oppkjøpet påvirker EBIT negativt med ca 250MSEK / kvartal de neste 5 årene.
Mja, er uenig her. Blir som jeg skal si at du burde se bort fra amortisering av de kapitaliserte utviklingskostnadene når et spill slippes.
Kanskje man burde ha begge øynene åpne?
funket best med begge øynene lukket på spillbørsen i sverige så langt i år,helt til corona-vaksine mld kom.
Nei ser man bort fra det så lukker man jo begge øynene . Jeg synes det er veldig greit at de presenterer adjusted ebit slik at man kjapt kan se hvordan ting ville ha sett ut om 5 år
Skrev en ganske lang melding om hvorfor jeg var uenig med deg, men etter å ha lest litt om dealen er jeg på mange måter litt enig med deg. Dog jeg vil understreke at det er spesifikt denne dealen, fordi:
Saber balanseførte ikke utviklingskostnader ved kjøpstidspunktet og hadde således en helt ren balanse, mao kjøpte selskapet kun goodwill. Kostnaden for produksjon av WWZ m.fl var allerede tatt i Saber fra før.
Hele Saber kjøpet er dermed klassifisert som Goodwill og hadde de kjørt IFRS ville den vært balanseført til evig tid med mindre det var behov for nedskrivning.
Saber kjøpet var et kupp.
Det som ikke er med i Adjusted ebit er jo primært nedskrivinger av goodwill(2/3 av den er fra saber) og IP rettigheter.
EDIT: Jeg husket foresten feil og det er 293msek og ikke 250msek goodwill per kvartal fra saber.
Non-operational amortizations of approximately SEK 293 million on a quarterly basis for the coming five years
Da vil jeg si meg ganske enig med deg. Så for meg at de fjernet amortisering av kjøpt dev cost også.
Carnegie höjer riktkursen för Embracer till 225 kronor från 185 kronor. Rekommendationen köp upprepas.
Og Goldman Sachs tar den opp til kjøp, vet ikke kursmål dog. edit: 216kr visstnok
Artig, siden GSAG har vært største selger i mange dager og nesten alene stått for nedgangen fra 200 til 160.
Senaste riktkurserna:
Nordea: 230 uppdaterad 2020-11-10
Carnegie: 225 uppdaterad 2020-10-13
Kepler Cheuvreux/Swedbank: 225 ny bevakning 2020-10-30
Berenberg: 215 uppdaterad 2020-10-15
Handelsbanken: 213 uppdaterad 2020-09-23
Citigroup 210 ny bevakning 2020-09-25
Redeye 205 uppdaterad 2020-09-04
Pareto: 201 uppdaterad 2020-10-20
SEB: 200 uppdaterad 2020-10-27
Bernstein 193,5 uppdaterad 2020-10-09
ABG: 156-212 uppdaterad 2020-10-27
GS har kjøp 216.
Det er nok bare en nominee konto.
direkt:
STOCKHOLM (Direkt) Embracer stiger drygt 6 procent på fredagsförmiddagen efter att Goldman Sachs inlett bevakningen av gamingbolaget. Rekommendationen är köp med riktkurs 216 kronor, enligt ett underlag från Goldman som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt
Ser lovande ut inför rapport om det har vänt nu. De stora valarna ska väl in snart igen
EMBRACER
Carnegie räknar med solid kvartalsrapport från Embracer (Finwire)
2020-11-13 09:35
Carnegie räknar med en solid kommande kvartalsrapport från Embracer, där försäljningen väntas öka 61 procent med ett ebita-resultat om 528 miljoner kronor, motsvarande en marginal om 26 procent. Det framgår av en analys med köprekommendation och en höjd riktkurs till 225 kronor, trots att aktien har fallit tillbaka efter Pfizer och Biontechs coronavaccinnyhet.
Nya releaser under det andra kvartalet i räkenskapsåret är mer orienterade mot förläggarsidan snarare än egna IP, där de stora releaserna av F1 2020 och Marvel´s Avengers bör gynna affärsområdet Partner Publishing. Marknadens fokus väntas bli på releasedatumet för Biomutant som varit länge under utveckling samt M&A.
Investmentbanken höjer riktkursen då man har blivit allt mer positiva till kvaliteten på spelreleaserna och det långsiktiga plattformsbygget. Kassan för M&A är “verkligen imponerande” efter den senaste nyemissionen, och ägarbasen är under förbättring.
Gruppen har dessutom flera starka ledare i sina olika affärsområden och man tror att Saber och Deca kommer vara mest aktiva på förvärvsfronten i närtid.
Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
EMBRACER
PARETO HÖJT RIKTKURSEN TILL 201 KR (180) (Direkt)
2020-11-16 09:13
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Pareto Securities har höjt sin riktkurs för Embracer till 201 kronor från tidigare 180 kronor. Rekommendationen köp upprepas.
Det framgår av ett marknadsbrev.
Aktien stängde på 173:20 kronor i fredags.