Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

Sålenge det er et lodd er det nok greit.

Men verfts bransjen har slitt med lave marginer i flere år, omstilling tar tid og vil bli kapital tungt.

Kan hende at det har vært nok konkurser / konsolideringsfase i bransjen til at det øker marginene da. Mindre verft har vel gjort det bedre enn store også / lettere å omstille seg enn eks havyard som er værdt 1/6 av Endur.

Skulle også tro at flere har omstilt seg mot oppdrett, så dær vil marginene også bli lavere?

Lite drittslenging og heller røde flagg. Ser dog ut som mange vil tape pengene sine

Oppdretterne har relativt høye marginer, men er ikke villig til å betale for mye for produktene som leveres av flåteprodusenter og båtprodusenter osv. I flåtesegmentet er det etterhvert blitt en del leverandører. AkvaGroup, ScaleAQ, Fluctus og Endur Sjøsterk er blant de. De tre førstnevte produserer i stål i lavkostland og kan selge rimeligere enn feks Endur Sjøsterk, som produserer flåtene sine utenfor Bergen. Jeg leste at 4 solgte flåter for Endur Sjøsterk bidrar til en omsettning på 100mnok, så 25mnok per flåte. Hvis jeg skal tippe så kan jeg tenke meg at det gir en margin på mellom 5-9%, alt ettersom hvor strømlinjeformet de klarer å gjøre produksjonen og hvor billig de klarer å kjøpe inn utstyr som skal om bord.

2 Likes

Hvilket røde flagg snakker du om Evilfreaud?

Vi spratt opp godt over 3 når fusjon og emi ble meldt. Når emi var ett faktrum så falt den tilbake…
Nå må dere våkne!! Vi skal opp over 3 igjen :star_struck:

Husk rep. emi.

1 Like

Fin dag👍
Går for 2,- i morgen. Ryker 2,- så smeller det😎

1 Like

Tror Endur kan bli bra jeg. Var særlig shipsbyggingsdivisjonen som ødela for Bergen Group i sin tid, samt dårlig ledelse.

1 Like

De har alt å vinne på dette tidspunkt. Med friske 100 mill på konto så har de også ett unikt utgangspunkt. Tror dette kan bli veldig gøy veldig fort :sunglasses:

Dette er fra 08. juni.
Tar man bort disse aksjene som er blandt de 20 største så er det ikke mange aksjer igjen å få kloa i.
Til tider i går så var det neste ikke selgere på disse nivåer… :sunglasses:

image

Når er rep emi? og hva vil denne ligge på.

Den vil ligge på 1,50
utdrag fra meldingen:
Styret har en klar intensjon om å gjennomføre en reparasjonsemisjon rettet mot
i) kvalifiserte aksjonærer i Endúr per 29. juni 2020 slik dette fremkommer av
VPS-registeret ved utgangen av 1. juli 2020, i tillegg til innehaverne av 1,93
millioner aksjer som i forbindelse med Fusjonen vil bli utstedt gjennom oppgjør
av gjeld, og ii) aksjonærer i Oceano etter etablering av Oceano-gruppen, som i
begge tilfeller a) ikke ble tildelt Tilbudsaksjer **Den Rettede Emisjonen av 13
300 000 nye aksjer (“Reparasjonsemisjonen”).

Kvalifiserte personer, dvs. personer som ikke er bosatt i en jurisdiksjon der et
tilbud som fremsatt i Reparasjonsemisjonen vil være ulovlig, eller (i andre
jurisdiksjoner enn Norge) vil kreve eventuell innlevering av prospekt,
registrering eller lignende handlinger, vil motta tegningsretter.
Tegningsrettene vil ikke bli notert, overtegning blir tillatt og tegning uten
tegningsretter vil være tillatt i Reparasjonsemisjonen. Tegningskursen i
Reparasjonsemisjonen vil være den samme som i Den Rettede Emisjonen, dvs. **NOK **
1,50 per aksje. Reparasjonsemisjonen vil blant annet være betinget av (i)
fullføring av den Rettede Emisjonen og (ii) godkjenning og publisering av et
prospekt. **Tegningsperioden for Reparasjonsemisjonen forventes å starte kort tid **
**etter offentliggjøring av slikt prospekt (antakeligvis i løpet av **
august/september 2020).

Da har jeg et spørsmål, er det ikke bedre å være inne i denne aksjen nå enn å vente til august/september?

Rep emi’en er veldig liten og ser ut som en gest til loyale akjonærene. Tror ikke den vil legge en demper på kursen (det er min mening). Mye kan skje før og etter emi’en tenker jeg. Derfor sitter jeg godt på mine aksjer. Kjempe spennende dette… Endel ugg fra tidligere som mange her henger seg opp i, men når en ser på måten dette blir gjort på og navnene som er med tror jeg dette er gull. Ser at blandt annet er (var) Kristian Lundkvist stor eier i Oceano. Han er kjent for å skyte inn penger i firmaer, og gjøre dem lukrative. Håper det er intensjonen hans her også :wink:

Edit: Ny styreleder i Endúr Øivind Horpestad er heller ingen smågutt :sunglasses:

Utdrag fra Finansavisen:
Bygget opp NRC

Horpestad etablerte Team Bane i 2011, senere NRC Group, og så at det kom en bølge av investeringer innen bygging og vedlikehold i jernbanesektoren - et marked som var fragmentert.

Etter å ha slukt 16 selskaper over fire år, var NRC blitt arbeidsgiver for nesten 2.500 ansatte med en omsetning på 6 milliarder kroner. På det meste var selskapet priset til 3,7 milliarder kroner på børs.

Da han forlot selskapet i mai i fjor ble han kontaktet av aksjonærer i Oceano, som hadde tanker om å gjøre det samme innen maritim sektor.

MED PÅ EIERSIDEN: Arne Blystad.

Øyner milliardomsetning

I Endúr har de funnet en børsnotert partner som kan være med å danne fundamentet for denne satsingen. Markedet er også der fragmentert og i sterk vekst, ifølge Eikeland og Horpestad.

– Vi vet at det skal bygges ekstremt mye innen oppdrettsanlegg og kaianlegg oppover langs kysten, og vi vil kunne tilby en totalitet, sier Eikeland.

Horpestad tror oppkjøpene blir mange og at omsetningen vil stige raskt.

– I NRC gikk vi fra null til 6 milliarder kroner i omsetning. Vi ser mye av det samme her. Det vil komme mange oppkjøp de kommende årene, sier han.

– I løpet av to år er målet å omsette for 2,5–3 milliarder kroner, legger han til.

De har allerede vært i samtaler med aktuelle selskaper å kjøpe opp.

– De første kan bli en del av oss allerede tidlig i høst.

Endúr ASA - registrert kapitalforhøyelse

1 Like

Endúr ASA – Vedtak kapitalforhøyelse

Endúr ASA – Meldepliktig handel

Her går det unna!.

2 Likes

Da virker det som at penga er på bok og det bare er å gi gass :+1:

1 Like