Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

Endúr ASA – Key Information relating to potential repair offering

Endúr ASA – Mandatory notification of trade by close associates of primary insiders, disclosure of large shareholding and share lending

Endúr ASA: Notice of extraordinary general meeting

ENDÚR ASA: STATEMENT REGARDING SANCTION FROM THE OSLO STOCK EXCHANGE

Altså den ledelsen i endur! Ikke mye tillit i markedet til de.

Du er klar over at "den ledelsen " ikke lenger jobber i selskapet?

Har de byttet ut hele ledelsen?

Da ble fasiten 5 mill nye aksjer å dele overskuddet på. Det er det vel verdt etter min mening. Etter å ha fulgt med på denne en stund ble jeg nå fristet til å kjøpe litt i denne på emisjonskurs 27,5, så får vi se.

EBITDA 2022 ligger an til å bli 230 mill ifølge presentasjonen (opp fra 180 mill, vekst på 27 %).
Det gir en EV/EBITDA på 6,7 ((NIBD 667 + MCAP 32*27,5)/EBITDA 230), fullt utvannet, men før refinansiering (Benyttet NIBD er per q3, den er enda lavere nå).

Kurstriggermessig er det bra at selskapet gjør det bra, men det er enda bedre at det forbedrer seg jenvt og trutt over tid. Endur har nå løftet seg fra en kronglete start på børsen og leverer stadig bedre resultater, noe aksjemarkedet ikke har tatt inn over seg fullt ut ennå, etter min mening. Aksjen har antakelig fremdeles en “forundringsrabatt” som gradvis vil forsvinne. Dermed eksisterer det også en kjøpsanledning (subjektiv mening).

Endur er en blanding av knallsterke, oppkjøpte selskaper (Artec BMO Marcon) og gammelt “skrot” fra Bergen group, som det kan ryddes opp i i tur og orden. Med dagens kurs får man en veldig billig eierandel i disse selskapene.
Særlig Marcon og BMO leverer knallsterke tall, med imponerende EBITDA-marginer (20 %) solid kontantstrøm og gode konsernbidrag. DA er vesentlig høyere enn Capex over tid.

Artec er nøkkelselskapet i konsernet, grunnen til at konsernet eksisterer. De andre selskapene er ment å skape synergieffekter med Artec over tid, skjønt dette ikke alltid er helt opplagt over hele linja - sånn er det gjerne der Horpestad har fått boltre seg. Artec kan ved første øyekast se ut til å levere litt vekslende resultater fra kvartal til kvartal. Men dette skyldes i stor grad virksomhetens art, med få, store prosjekter som dominerer omsetningen og hvor fakturering kan variere fra kvartal til kvartal avhengig av prosjektfase. De har lavere EBITDA-margin. Dette har sin naturlige forklaring i at de i større grad driver med prosjektering og prosjektledelse og setter ut produksjon til andre entreprenører (f.eks. BMO).

Selskapet leverer god kontantstrøm, som blir enda bedre etter refinansiering.

Skal man ha trua på Artec krever det at man tror på landbasert oppdrett som en langtidstrend.
BMO er inne i en megatrend i sin tidligere kjernevirksomhet med stadig større vedligeholdsetterslep innen offentlig infrastruktur. Miljø og kostnadsøkning kan gjøre poitikere og byggeiere enda mer opptatt av å ta vare på og rehabilitere det de allerede har.
Klarer de målsatt annualisert omsetning på 4 mrd og EBITDA-margin på 10% er selskapet opplagt for lavt priset. EBITDA-marginen har de allerede inne.

På kort sikt haster det kanskje ikke med inngang, Q1 er tradisjonelt lavsesong for flere av disse selskapene. Q1 vil også bli belastet med engangskostnader i forbindelse med refinansiering. På 2-3 års sikt tror jeg dagens inngang er attraktiv. Den som lever får se.

2 Likes

Eva Weel Skram rett inn på topp 20. Dette lover jo bra.

Endúr ASA: New share capital registered

Endúr ASA: Redelivery of borrowed shares – mandatory notification of trade and disclosure of large shareholding

Endúr ASA: Minutes of extraordinary general meeting

Endúr ASA: Mandatory notification of trade and disclosure of large shareholding

Endúr ASA: Cancellation of Subsequent Offering

Endúr ASA: New share capital registered

Endúr ASA: Redelivery of borrowed shares – mandatory notification of trade and disclosure of large shareholding

Kursen har hentet seg bra inn igjen kort tid etter emisjonen. Kjøpte en del på 27,5 da jeg syntes det var en gavepakke. Hittil har det gått veldig bra.
Selskapet har klart å innfri ambisjoner om omsetning før skjema hittil og mål om EBITDA-margin på 10-12% er nesten på plass.
Hvis de fortsetter å klare målsatt omsetning, klarer marginer og med effekt av refinansiering tatt med i ragnskapet blir selskapet etterhvert lavt priset på dagens nivå (brukt 30 kr som eksempel).
Jeg har forsøkt å lage en estimert EPS under. EBITDA-margin er i den lave enden av målet, veksten er lineær mot omsetningsmål. Omsetning på 4 mrd ved utgangen av 2024 har jeg forstått som en annualisert omsetning ved q4,
dvs. den havner i regnskapet for 2025 (+ eventuell vekst i 2025).
Det kan sikkert innvendes at oppsettet ikke har noen økning for DA, men har ingen bedre estimater å legge inn der. DA har ligget relativt konstant uavhengig av omsetning hittil, og er vesentlig høyere enn capex.
Kontantstrøm fra drift er meget god. Finans 2023 tar med en engangskostnad på 25 mill for refinansieringen (det er den verdt).

image

2 Likes

Endúr ASA: Invitation to presentation of Q4 and full-year 2022 financial results

Tommel opp fra Fiskeridirektoratet for dette ganske spesielle og gigantiske prosjektet. Her er det vanvittig mye mat for Artec dersom dette går veien helt fram til målstreken.

Endúr ASA: Fourth quarter and full-year 2022 financial results