Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

En liten milepæl må sies å kunne være nådd med positivt resultat for 2022. Resultatet vil bedres kraftig i 2023, alt annet like, med den nye finansieringen på plass. I tillegg er det verdt å merke seg at de regnskapsfører avskrivninger som er vesentlig høyere enn Capex. Og capex ventes å være “relativt stabil” fremover, sier de.
Ser man på oppsettet for kontantstrøm, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er sterkt, spesielt når man ser det sammen med refinansiering som vi vil se effekten av i 2023 og fremover.

Artec kan synes å ha et svakt kvartal. Dette skyldes virksomhetens art, med inntektsføring som kan variere stort fra kvartal til kvartal avhengig av prosjektfaser i de store, dominerende prosjektene deres. Når byggefase for gigantprosjektet på Island tar til i H2023, sier de at inntektsføringen vil endres betraktelig. De jobber for fullt, men prosjektfase gir utslag i regnskapet, slik jeg forstår det.

For resten av konsernet er driftsresultatet veldig bra. Kontantstrøm fra drift er veldig bra. De har betalt ned 90 mill. ekstra på obligasjonslånet. Likevel er netto kontantstrøm positiv for året. Og neste år blir posten for finans redusert dramatisk. NIBD er ned 100 mill i løpet av ett år. Fra å være tyngetav stor å dyr gjeld har de nå finansiell fleksibilitet som gjør at de kan realisere planer om ytterligere M&A og omsetning 4 mrd ved utgangen av 2024.

2 Likes

Ingen forumfavoritt dette :slight_smile: Kanskje like greit. Jeg er i hvert fall godt fornøyd med 30 % opp siste måned. Sparebank 1 oppjusterer kursmål fra 40 til 50 kr, for dem som er opptatt av sånt. Og, ikke minst, Eva Weel Skram og kompanjong er nå inne på topp ti med 600 000 aksjer.

2 Likes

Ny rente

Børsmeldinger av dette slaget går heldigvis mot slutten for Endur.

Endúr ASA: Notice of exercise of call option

1 Like

Bra fart i denne om dagen. Om ikke på dette forumet så i hvert fall på børsen. Opp 40 % siste måned, Jeg sender en stor takk til dem som solgte på emisjonskurs 27,5 bare fordi de fikk i stand en konge refinansiering, som også innebar en emisjon.

Litt kult at denne dama er på topp ti, sammen med Edvin Autsbø, Skorstad etc. Hun har kjøpt seg kraftig opp på emisjonskurs og videre oppover. Kult at det går an å gjøre det så bra på å lage kunstnerisk innhold i Norge i 2023, synes nå jeg. Endur fikk et litt dårlig rykte etter lånefadesen. Endur per i dag går mot kanon kontantstrømmer fremover.

1 Like

Endúr ASA – Mandatory notifications of trade

Nesten 800 000 aksjer som del av blokk til en enkeltinvestor på over 40,-. Da blir det kanskje en nykommer rett inn på topp ti.

Kanskje det er Kristen som har vært på ferde? Da har det i så flal gått fort i svingene. Det er i hvert fall summer i samme størrelsesorden. " Flaggemelding Panoro Energy ASA

Kistefos AS har i dag, den 09.03.2023, solgt 1.400.000 aksjer i Panoro Energy ASA («Selskapet»). Kistefos AS har etter dette en eierandel på 8,81 % i Selskapet."

“Den største aksjeposten er i Endúr der de eier knapt 700.000 aksjer, tilsvarende 2,06 prosent, til en verdi av nesten 30 millioner kroner.”

"Stenersen kjøpte de første aksjene i Endúr i januar i år da kursen lå på 28 kroner, og han har siden kjøpt seg jevnt og trutt opp. Endúr-aksjen lå fredag på 43 kroner og er på en måned opp over 40 prosent, "

“– Endúr og Norske Skog er knallselskaper, sier Stenersen.”

Helt enig med Stenersen!

https://www.dn.no/bors/endur/norske-skog/link-mobility-group/musikkduo-med-suksess-pa-borsen-narmer-seg-100-millioner-kroner/2-1-1414349

Etter oppgang på over 50 % siste to måneder, mener jeg at selskapet er nokså fair priset på dagens kurser, så jeg solgte resten av det jeg hadde. Jeg mente på kurs 27,5 at 45 kroner var fair, og hadde et to års perspektiv. Nå tok det to måneder i stedet for to år. Jeg kommer imidlertid til å følge med på den fremover, men blir nok ikke så ivrig på forum.

Mitt enkle oppsett basert på dagens kurs:

image

3 Likes

Da viste stalltipset seg å stemme. Kanskje noe for betsson dette her? Kistefos går rett inn på femte plass med 1,275 millioner aksjer, snaut 4 prosent av selskapet.

Og så er jeg dum nok til ikke å vente til den artikkelen kommer, jaja, gratulerer til dere andre

1 Like

Jeppe Råholt holder investor Q&A i morgen kl. 13:00. Du kan sende inn spørsmål til os@investorweb.no

1 Like

Da sprakk jeg og er inne igjen etter at kursen har gått ned igjen sammen med børsen.

Jeg hørte på presentasjonen over. Det mest interessante, synes jeg, var det han sa om avskrivninger og capex. Til tross for bra ebitda rammes resultatet av høye avskrivninger og høye finansutgifter. Det siste vil vi se en slutt på veldig snart, og vil alene utgjøre en forbedring av eps på ca 1,50. Avskrivninger er høye. For marcon ligger de på rundt 10% av omsetning. Artecs aktivitet er mye prosjektering og prosjektledelse og er langt lavere. Jeppe sa at avskrivninger er “brutal” og mye høyere enn reell markedsverdi og bruksverdi. Grunnen var at de følger regnskapsregler for oppkjørte selskaper, slik jeg forsto det (ikke min spesialitet). Avviket mellom avskrivninger (130) og capex (45) er 85 millioner. Det er altså 85 mill “non-cash” avskrivninger i regnskapet, som har ingen betydning for feks utbyttekapasitet. Det er nesten 3 kr per aksje. Hvis vi forutsetter null vekst, ny finansiering og avskrivninger på nivå med capex får vi et resultat per aksje før skatt på 0,5(ebt)+1,5(redusert finans)+2,5(justert for brutal avskrivning)=4,5 kr. Jeppe omtalte kontantstrømmen som “kruttsterk”, det synes jeg ikke er noen overdrivelse.

Edit. Etter å ha fått en bedre forklaring på de store avskrivningene til Endur har jeg blitt enda mer optimistisk for fremtiden til Endur. Endur er ikke et selskap som “nesten ikke tjener penger”, selv om det kan se sånn ut. Ser man på et oppsett som justerer for de “brutale” avskrivningene og kun tar med cash-delen av avskrivningene blir situasjonen ganske annerledes. Jeg har lagt inn kurs 60 i eksempelet under. På 2024-tallene begynner dette å bli helt kurant.

Jeg har forutsatt at de klarer vekstmålet, ved å legge inn en vekstrate på 17 % på omsetning. At de klarer den nedre terskelen for Ebidta-målet. Og at Capex forblir på dagens nivåer (litt over). Videre har jeg forutsatt et avdragsfritt lån, det er ikke tilfelle i realiteten, så på utbyttekapasitet må man trekke fra kontanter til avdrag på banklån. Så denne er litt “blåst opp”. Hvis noen har innspill på urimeligheter etc. på tallene er det alltid interessant å høre, ellers er det blitt stille og rolig her på Endur-tråden etter at Endur begynte å levere bra tall. Sånn er det gjerne på aksjeforum.

3 Likes

Endúr ASA – Mandatory notification of trade

Gamle Endur har sin historikk, men hvordan står det til med historikken til nye endur?

En av de tre motorene i nye Endur er BMO entreprenør.
Under er er oversikt over omsetning og resultat (etter skatt og rubbel og bit) siden 1998. Selskapet virker svært solid drevet.
Entreprenørselskapene må gjennom tøffe perioder fra tid til annen. 2017-2019 var en slik periode. I det store bildet viser selskapet sterke resultater. Bra omsetningsvekst og bransjeledende marginer.

image

Hvos kommer disse marginene fra? BMO har spisset seg inn mot en nisje i anleggsmarkedet, de jobber særlig med rehabilitering av betong og stål innen infrastruktur.

Sammenliknet med f.eks. VEI og AFG er BMO spisset inn mot færre markedssegmenter. Ser man på backloggen til AFG kan det virke som anlegg er et godt sted å være for øyeblikket.

AF anlegg:

Af bygg:

image

Innad i anlegg igjen, er BMO spisset mot rehabilitering, som virker kanskje litt grått, men dette er en megatrend fremover. EBITDA-marginene til BMO er da også høyere enn både VEI og AFG selv om man ser på anleggssektoren separat.

Fra bygg.no:

En typisk kontrakt for BMO (fra veier24.no):

Det er lite som tyder på at dette selskapet ikke vil fortsette å levere gode resultater, i gode og dårlige tider for bransjen generelt.

2 Likes

Denne meldingen fra Salmon evolution er høyaktuell også for Artec og Endur.

" Salmon Evolution ASA - Signed agreement for new NOK 1,550 million green debt financing package"

https://newsweb.oslobors.no/message/586541

Avtalen skal bl.a. benyttes for å finansiere fase 2 av Indre Harøy.

Fra q4-rapporten virker de klare for å komme i gang:

“Salmon Evolution is seeing clear signs of normalization in the construction market, evidenced by an increasing level of availability amongst various types of suppliers relevant for phase 2.”

De presiserer at de holder alle muligheter åpne, men Artec har vært sterkt involvert her til nå.

Virker som kjøperne trengte lunsjpause for å fordøye meldingen fra Salmon evolution. Opp 8 % nå etter å kun ha reagert middels før lunsj. Dette er utvilsomt spennende for Artec, Ordreinntaket og backlogen til Artec kan virke svak ved q4 2022, men de er blitt veldig konservative med å føre backlog for prosjekter i påfølgende prosjektfaser etter at et prosjekt de hadde ført i backlog ble kansellert. Bedre å overaske positivt.

Endúr ASA: Issuance of shares in connection with employee share purchase program

Endúr ASA: Mandatory notifications of trade in connection with employee share purchase program