Det var jo en morsom metafor fra denne trådens glansdager.
Salmon evolution har lagt frem “operational update” for q1 2023. Prosjektet på Indre Harøy ser ut til å gå veldig bra. A propos død fisk, fisken ser ut til å trives bra, med dødelighet på 2,2 %. Prosjektet ligger an til å bli et utstillingsvindu for Artec som prosjektleder, rådgiver, teknologileverandør og totalentreprenør. Her er det sjeldent gode muligheter for å gå skikkelig på snørra. Atlantic Sapphire får stå som “referanseprosjekt” her. Desto viktigere for oppdretterne å velge de riktige leverandørene. Artec sier selv at etterspørselen er stor, så stor at de står i posisjon til selv å velge de prosjektene de synes er mest interessante, med Olivin-gruven til Hofseth som det mest spektakulære.
Et annet stort prosjekt er Geo Salmo på Island, der Artec starter detaljprosjektering i disse dager, og der byggestart er ventet i 2H 2023.
Som totalentreprenør i relativt få men store prosjekter kan innektsføringen fra prosjektene variere fra kvartal til kvartal avhengig av prosjektfase. Q4 2022 og Q1 2023 er en periode med lavere inntektsføring, mens særlig q3 2023 og utover ligger an til å bli kvartaler hvor de høster av arbeidet.
Fra oppdateringen til Salmon Evolution:
Endur er inne i et fint driv, med oppgang 70 % siste 3 måneder. Årsaken er i stor grad refinansieringen, som stiller selskapet i et helt nytt lys. Driften og kontantstrøm fra drift har vært knallsterk. Nå kan de dra enda større nytte av denne.
Til slutt, en oppdatering fra Arctic (som har kursmål 60 kr)
ENDUR: BULL MEETING THIS MORNING
Marin infrastruktur går så det spruter, spesielt innenfor vedlikehold av tuneller, broer og kaianlegg som er hovedfokuset til Endúr
Ordreboken per Q4/22 var opp 36% ift. Q4/21 hvilket gir selskapet mulighet til å være selektive og disiplinerte med nye anbud
Selskapskultur er hovedforklaringen på råsterk EBITDA-margin på 18.2% i 2020-2022, kun kapasitet vil begrense veksten fremover
Året 2023 blir et spennende mellomår innen akvakultur, der selskapet ferdigstiller sitt første matfiskanlegg (Salmon Evolution fase 1)
Forslaget til ny grunnrentebeskatning av fiskeoppdrett i sjø ligger an til å trekke et klart skille mot landbasert, noe som allerede har økt interessen nye anlegg for smolt- og post-smolt i tillegg til matfisk
Endúr har signert intensjonsavtaler for Salmon Evolution fase 2 og GeoSalmon (på Island), begge med planlagt byggestart i H2/23
o Vi forventer positive nyhet her i løpet av de neste 6 månedene, i takt med oppdateringer fra Salmon Evolution fase 1
Selskapet har en ambisjon om topplinje på NOK 4mrd i 2024 (opp fra NOK 2,5mrd i 2022) - Gitt historisk EBITDA-margin på 10% og dagens kapitalstruktur burde selskapet da kunne tjene NOK 200m underliggende, tilsvarende P/E ~7x på dagens aksjekurs
Litt pirk fra min side. Arctic sier 4 mrd i 2024. Selskapet sier annualisert omsetning 4 mrd ved utgangen av 2024 (tror jeg). I mine skisser lenger opp i tråden har jeg derfor ført 4 mrd omsetning først for regnskapsåret 2025.