Endur i hundre, for første gang, nå på tilbud 99,90. Tre års jubileum her for min del, med et lite avbrekk i høst, fantastisk utvikling. Ledelsen har imponert stort innen infrastruktur i Norge. De har posisjonert seg for ekstremt bra marked innen rehabilitering, pluss nå i nyere tid, en egen VA-enhet og en for jernbaneteknikk, veldig sterke markeder å boltre seg i mens de store venter på at det skal snu innen bygg.
Samtidig som BMO-sfæren vokser videre blir den opprinnelige forretningsideen stadig mindre fremtredende. Det startet med å bruke bergen group som skallselskap for å etablere et vertikalt integrert leverandør av nøkkelferdige anlegg for landbasert oppdrett. Synergien mellom Artec og betongselskapene har vært bortimot ikke-eksisterende. I stedet engasjerer Artec andre entreprenører som f eks Hæhre. Kan virke som det går mot en oppsplitting slik at aksjonærene “kan velge eksponering selv” som CEO hintet om ved en webcast.
Endúr ASA – Employee share purchase program, share capital increase and mandatory notifications of trade
Veldig bra tall. Endur har posisjonert seg bra i veldig sterke markedssegmenter, og fått fantastisk vekst, organisk og med innvannende oppkjøp finansiert av en knallbra kontantstrøm. Opp over 200 % siste tre år, og nå også en utbytteaksje. Veldig moderat riktignok, men disse har vist gang på gang at de har bedre ting å bruke kontantene på.
Endur blir mer og mer et mini-AF Gruppen, børsens store compounder fra begynnelsen av 2000-tallet til ca. 2020. Kjøper opp skadeskutte/konkursrammede selskaper, få tak i billige eiendeler og prosjektporteføljer og overfører egen modell for prosjektgjennomføring og drift på det oppkjøpte selskapet.
Angrer på salg her uten tvil! En av få selskaper du fortsatt beholder?
Ja, bare en liten slant nå. Hadde en stor post som jeg vekslet til Scatec da begge lå på ca. 85,- (snart et år siden, tror jeg). Fikk fisket litt tilbake på lavt 80-tall en god stund senere, men mye mindre enn opprinnelig. Hormuz-blokaden har satt en skikkelig støkk i meg, har høvlet av en god del jevnt over og satt det i Vår energi. Ikke solgt noe i Scatec og Magnora (kjøpte litt der også tidligere i år etter tips
), solgt alt i Byggmax og Afry, og redusert en del ellers, ukritisk og usentimentalt (deriblant en bit av den lille Endur-posten).
Hva tenker dere om Endur fremover? Blir det utbytter etterhvert eller vil de fortsette å utvide?
Blir nok begge deler. 0,80 utbytte i år, men kunne ha betalt mye mer. Tipper de kommer til å investere i den nye avdelingen for jernbaneteknikk, der er det i hvert fall nok å gjøre i årene fremover.