Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

På tide at Bergen Group får seg sin egen tråd :slight_smile:

Bergen Group is a well-established Norwegian supplier of products, services and solutions to the offshore and maritime industry.

The Group’s operational activities are carried out by the subsidiary Bergen Group Services AS, focusing on the following three market areas: Energy & Industry, Maritime and Defense.
Bergen Group ASA is listed at Oslo Stock Exchange with ticker BERGEN.

07.02.17 leverte Bergen Group knalltall som fikk de opp på min radar.

Fra Q4 rapporten:

The group’s financial position at year end is significantly improved. The balance is strengthened through mainly an extensive reduction of liabilities and new supply of equity. The group accumulated figures for 2016 show a total turnover of NOK 246 million and a profit after tax of NOK 66 million. The order backlog increased to NOK 172 million, compared with NOK 147 million at the end of 2015.

“The Group now has a significantly stronger financial platform. At the same time, the operations of the subsidiary Bergen Group Services have been further strengthened. The company has during 2016 managed to further improve its position within various market areas”, says Eikeland.

The operational activity of the Group is taking place in the segment Services, of which Bergen Group Services is the engine. In Q4 2016 this segment delivered a turnover of NOK 64 million and a profit before depreciation and amortization (EBITDA) of NOK 2 million. This represents a solid improvement compared to the corresponding quarter in 2015 where turnover stopped at NOK 44 million and income before depreciation and amortization (EBITDA) was negative 3.4 million.

The CEO of Bergen Group ASA makes it clear that the group has ambitions to grow in relation to both revenue and activity areas during 2017. The strategic partnership that recently was initiated with AAK Energy Services is part of this growth strategy.
“Bergen Group has over time built up a unique expertise that is also attractive in other areas than where we operate today. The cooperation with Aak Energy Services give access to complementary competencies that provide us with opportunities to compete in new areas and in larger projects than we currently operate”, says Eikeland who does not exclude further strategic initiatives over the coming quarters.

“We have proved our competitiveness through very turbulent times. Although there are still challenges in parts of the markets we operate in, we are convinced that there are great growth opportunities for Bergen Group”, concludes CEO Hans Petter Eikeland.

For further details, see attached Report for Q4 2016 and preliminary figures FY 2016.
Contact persons:
CEO Hans Petter Eikeland, tel. +47 932 08 177
CFO Nils Hoff, tel. +47 930 92 346
SVP Corporate Functions & Communications Øyvind Risnes, tel. +47 480 48 561

Bergen er lavt priset

66mnok gir 16,5mnok i kvartalet. Jeg regner med en 15-20mnok netto i kvartalet i år og får 60-80mnok på bunnlinjen for 2017.

Klipper ut et innlegg fra HO:

La oss bruke 70 mill. og P/E 13 for å regne ut mcap.
Da får vi 13 x 70mill = 910 000 000 delt på antall aksjer(tar med emisjonsaksjene) ca 85mill.
910mill / 85mill aksjer = 10,70 kr.

Kursen står i skrivende stund i 2.77, og mcap er på skarve 200mnok.

De har visstnok også et fremførbart underskudd på 54mnok hvorav 19mnok er godkjent til bruk (siste side i kvartalsrapporten).

Der forventet minst en kontraktsmelding av en betydelig størrelse med forsvaret innen Q2 2017 (ref: kvartalsrapporten).

Bergen er restrukturert og fullfinansiert og har en emisjon pågående hvor ca. 5 mill. nye aksjer kommer på markedet ila. februar / mars.

12 Likes

Hvorfor henter de penger ? - 5 mill aksjer til skarve 2.77 (kursen du nevner) er jo knappe 14 mill nok?

Hva skal de med 14 mill nok når de tjener så bra`?

Slik jeg har forstått det er dette en ny kontrakt?

OK. Leste veldig sent i går kveld tok det meste på hodet. Ta det med en klype salt :slight_smile:

1 Like

Takker for svar

Kursen på rep. aksjene er satt til 1,20 forresten.

Her er en teknisk analyse fra Investtech fra 08.02.17

Bergen Group presenterte resultatet for 2016 tirsdag, og markedet svarte med å sende aksjen opp nesten fire prosent. Etter å ha gått sidelengs siden i fjor vinter brøt aksjen opp gjennom taket av trendkanalen i desember. Dette signaliserer økt optimisme og åpner for videre oppgang. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. Det ligger kortsiktig støtte ved 1,80 kroner. Et brudd opp gjennom to kroner vil utløse et kjøpssignal fra en rektangelformasjon. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech.

RT (16.04.17): 2.86

Lastet litt mer Bergen på 3.07 - venter til RSI roer seg før jeg kjøper mer. Spennende case!

1 Like

Hyggelig å se at interessen omsider øker for Bergen. Jeg kom over denne i januar i fjor, og har vært noe frustrert over den lave interessen. De to siste mnd derimot har det tatt seg opp, samtidig som selskapet leverer gode tall, og det har jo en fin innvirkning på kursen også :slight_smile:

I mine tråder på HO har jeg for øvrig nevnt at jeg forventer flere vedlikeholdsavtaler av minefartøy og fregatter, og jeg regner også med at Bergen vil ta seg av vedlikehold av MTB’er i fremtiden - da disse er bygget på samme prinsipp som minefartøyene.

1 Like

Samme her @Hocki - mangler litt aksjer for å få et pent rundt tall. RSI er noe høy nå så avventer kjøp. La inn et kjøp på 3.10 som jeg lar stå til i morgen og sjekker hvordan utviklingen er. Men når slike aksjer “oppdages” kan man fort få flere dagers rally (ref. QEC i desember). Viktig da å henge med.

@Mr.Bee - leverte de like gode tall i januar i fjor? De har jo gått gjennom en ordentlig struktureringsprosess. Hvordan er gjeldssituasjonen nå?

Tenker å gå long i Bergen, skal ikke gevinstsikre noe før minst 5 kr og da bare hvis jeg ser gode trade muligheter. Helst vil jeg sitte på hele reisen til 10 kr.

2 Likes

Kjøpte meg selv inn med snitt på 1.18. Har også 33k emi aksjer til 1.2 ventende på meg ila Q4 :smiley:

33k emiaksjer? Du sitter på en rimelig stor post da… trodde ikke man fikk så mange aksjer pr. aksje man eide. Gratulerer! :slight_smile: Vet du hvor lenge Bergen har vært på børs?

Q4-15 endte EBITDA på -64 MNOK mot 141 MNOK i Q4-16.
De har 123 MNOK i gjeld vs. 445 MNOK per samme periode i 2015. Nedgang fordi det ble gjort en frivillig gjeldsettergivelse med totalt MNOK 188 i reduserte finansielle forpliktelser.

Ellers ble det i 2014 inngått en kontrakt med Forsvaret som varte i 2 år, med opsjon på ytterligere 1+1 år. Forsvaret har benyttet seg av begge opsjonene – noe som kan tyde på at de har vært fornøyd med arbeidet som har blitt gjort. Nå er avtalen på anbud igjen ettersom den utløper juli 2017, og Bergen forventer at tildeling av kontrakten vil meddeles ila Q2-17. Det ble børsmeldt at forlengelse fra 2015-2016 hadde en verdi på 70 MNOK, det samme ble kommunisert ved forlengelsen fra 2016-2017.

Skal også nevnes at Bergen fra før av en 10-årig vedlikeholdskontrakt med Redningsselskapet, denne ble også inngått i 2014. Service- og vedlikeholdsavtalen omfattet alle båtene til Redningsselskapet som benytter MTU-motorer. Dette gjelder totalt 10 redningsfartøyer som er stasjonerte ulike steder langs norskekysten. Denne avtalen har en verdi på 35-40 MNOK - ikke store greiene fordelt på 10 år - men det viser hvert fall en tydelig tillit.

Ellers har de en utsatt skattefordel på 54 mill (0,68 kr/per aksje).

Oppsummering av triggere i nær fremtid:

  • Mer vedlikehold av minefartøy (+ muligens MBT fartøy)
  • Tildeling av vedlikeholdskontrakt på Fregatter, årlig verdig 70 MNOK
  • Utsatt skattefordel på 54 mill, pt. bokført til 19 MNOK
  • Forlengelse av engasjement som CEO for Hans Petter Eikeland (avsluttes i utgangspunktet 1/7-17)

Edit: lagt til forlengelse av CEO engasjement som trigger, da Eikeland skal ha mye av æren for det som har skjedd siste tiden. Dette er rett mann til å ta selskapet videre.

1 Like

Takk for god oppsummering! Kan det tenkes at de kan benytte seg av hele beløpet (54mnok) i fremtiden?

1 Like

Det er nok ikke jeg riktig person til å svare på :slight_smile:

Jeg sliter litt med å forstå dette selv da de skriver at:
“Konsernet har vurdert at det ikke er overbevisende bevis nok for at all skattemessige underskudd kan bli benyttet.”

Jeg er usikker på om de mener at det riktige beløpet er 54 mill - og at de anser at det ikke er overbevisende bevis nok til å kreve dette - eller om dette er beløpet de anser de har bevis nok til for å benytte.

Edit: dog er diffen mellom 54 og 19 mill et definisjonsspørsmål som jeg snarlig håper er mulig å avklare.

Er også inne i Bergen, lastet opp noen tusen til nå på 3,2. Denne blir nok langsiktig på meg :slight_smile:

Det skal også nevnes at det det i desember ble meldt om nok et oppdrag på minefartøy. Arbeidet sstartet i starten av januar og har varighet på 12 uker. Mao har selskapet i midten av mars “ledig kapasitet” til å ta inn enda et minefartøy… :slight_smile:

Meg bekjent er det nesten utelukkende et skip inne for vedlikehold hele tiden, så det er ikke helt utenkelig at det kommer en melding i mars/april.

Tror den har vært på børs siden 07, men kursen har siden den gang rast nedover.

1 Like

Hva betyr forresten insider som er skrevet ved siden av profilen til flere her?

Reperasjonsemisjonen gir for øvrig 0,2738 tegninsretter per aksje, slik at 1 rett = 1 ny aksje. Ikke store greiene med andre ord, og dette er ikke noe som nytt fordi de trenger penger. Dette ble meldt allerede i november, og har enkelt og greit bare tatt litt mer tid enn jeg selv forventet. Ingen krise med andre ord :slight_smile: