Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Energeia

Energeia kommer endelig på børs!

Boka lukkes i morgen eod, om du er interessert kan du ta kontakt med Norne eller Fearnley

https://newsweb.oslobors.no/message/577359

5 Likes

Energeia lykkes med kapitalinnhenting

Energeia har hentet inn 90,9 millioner kroner i en rettet emisjon hvor det blir utstedt 36.730.559 aksjer til en kurs av 2,475 kroner per aksje. Det opplyser selskapet i en børsmelding tirsdag ettermiddag.

Selskapet opplyser videre at Ragnhild Wiborg, som er selskapets ferske styreleder, har tegnet seg for 100.000 aksjer i emisjonen.

Pengene som er hentet inn i emisjonen vil bli brukt til å betale lån til finansiere oppkjøpet av ASN for rundt 50 millioner kroner. Videre vil Energeia betale tilbake et aksjonærlån på omtrent 10 millioner kroner fra Jakobsen Energia og nettolån til EAM Solar på cirka 14 millioner kroner, samt prosjektutvikling og generell forretningsdrift.

2 Likes

Hva er greia med å sette aksjekursen så lavt at aksjen blir en pennystock allerede ved IPO?

Energeia har hentet 90,9 millioner

5 minutter siden · E24/Infront TDN Direkt

Energeia har gjennomført en rettet emisjon gjennom tildeling av 36.730.559 nye aksjer i selskapet til en kurs på 2,475 kroner per aksje, som gir et bruttoproveny på 90,9 millioner kroner.

Det fremgår av en melding tirsdag ettermiddag.

Nyvalgt styreleder, med virkning fra første dag for handel av selskapets aksjer på Euronext Growth Oslo, Ragnhild Wiborg, har tegnet og fått tildelt 100.000 aksjer.

Det vil være totalt 117.545.871 aksjer utstedt i Energeia etter utstedelsen av de nye aksjene, som gir en markedsverdi av selskapet på omtrent 291 millioner kroner etter emisjonen basert på tegningskursen.

Første handelsdag på Euronext Growth Oslo forventes å være rundt 13. desember 2022.

Clipboard - December 12, 2022 7_30 PM

1 Like

+25% får være en ok første dag på børs, eller?

3 Likes

Stas å bli med fra begynnelsen :slightly_smiling_face::+1:Dette skal bli en fin reise for nye og eksisterende aksjonærer som CEO sa en plass. Nå har startskuddet gått :partying_face:

1 Like

Nasjonale solparker vil bli en “het potet” de kommende tiår, og selskapet har nå mange søknader inne hos NVE. Energi vil være et problem i mange år, og vi vil se et skrikende behov etter mere og mer miljøvennlig kraft fremover. Selskapet er godt fornøyd med priser på 30-40 øre, og det er desverre en realitet at prisen i mange prisområder vil ligge godt over dette i snitt.
Fokuset på Innlandet med store aktuelle områder, stabil prisprofil, og solsikkert (holdt opp mot Midt-, Vest- , og Nord-Norge) sommer som vinter er fornuftig.

Klarer ikke å finne noe feil med caset, så her er jeg også med fra start. Vi vil nok se at selskapet (om ikke oppkjøpt av en større / sterkere innen 2-4 år) vil generere stabile utbytter i mange tiår.

Ikke investeringsråd fra min side dette, kun konstaterer hvorfor jeg velger å gå inn i selskapet allerede fra noteringstidspunktet.

Synes selskapet er merkelig lavt priset gitt den porteføljen av prosjekter de har i pipeline. Ut fra det selskapet oppgir i investorpresentasjonen ligger break-even kraftpris (LCOE) in området 25 øre pr kWh. Selv om strømprisene kanskje (og forhåpentligvis for oss forbrukere) kommer ned på et lavere nivå etterhvert vil det trolig bli svært god lønnsomhet i disse prosjektene.

Usikkerheten er etter min mening i første rekke finansieringen. Selv om Eidsiva skal ha 49% andel i de norske prosjektene og det kanskje blir opp mot 60% lånefinansiering også, har ikke Energeia tilstrekkelig kapital til gjennomføringen. Mulig det kan forklare den lave prisingen nå. Det de hentet inn nylig skal jo hovedsaklig gå til andre formål. Vil tro konsesjonsprosessen mot NVE for det første prosjektet (Seval Skog) kan ta et års tid og at det da kan bli behov for en emisjon før de starter byggingen. Forhåpentligvis vil kursen da ligge på et mye høyere nivå slik at utvanningen ikke blir for stor.

Jeg ser imidlertid dette som et interessant case uansett og har valgt å ta en posisjon.

1 Like

Hei du,

CEO var gjest i Børsmorgen hos Hegnar her om dagen (v ideolink fra Fuzzy litt opp), og der presenterte han grønne lån de har fått tilsagn på i Tyskland (mener det var snakk om rente noe over 1,5%).
I det hele tatt var presentasjonen der det som overbeviste meg om å putte inn og vekte videre opp frem mot perioden hvor de får tilsagn fra NVE.
Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i sektoren, og trenden tilsier klart og tydelig en satsning mot solparker nasjonalt. Tregheten i europeisk utbygging vs. behovet er signifikant, og i dette bildet er faktisk solparker raskt utløst kapasitet holdt opp mot mye av det det ellers jobbes med. Her tenker jeg da på vannkraft (ny), oppgraderinger av nett / eksisterende kapasitet, vindkraftinstallasjoner, samt konvertering av kullkraftanlegg m.m. Nye atomkraftanlegg i Sverige, Finland m.m. er et enda lengre lerret, så i dette bildet er “Ullkraft” fra Energeia (Norge og Nederland) noe vi kan se inntekter og produksjon fra innen kort tid.

Det er også betryggende at Eidsiva er inne, det gir en substans og soliditet som selskapet trenger (lite sideblikk til EAM).

Kom gjerne med negative vinklinger. Alltid interessant å se saken fra nye sider.

1 Like

Takk for tips om det intervjuet med CEO, jeg hadde ikke sett det ført jeg fyrte avgårde det første innlegget mitt.

Men egentlig bekrefter CEO det jeg trodde om tidsplan og kapitalutvidelse. Litt interessant at han nevnte 80% gearing på det eksisterende prosjektet i Nederland, men litt usikker på om vi kan gå ut fra at det blir standard framover. I investorpresentasjonen nevner de 60/40 fordeling på gjeld/EK, tror nok det er en grei forutsetning å ta utgangspunkt i.

De 10 norske prosjektene som er omtalt er kostnadsberegnet til 3,7 mrd kroner. Med 51% eierandel og 40% EK betyr det at selskapet må hente inn i størrelsesorden 750 mill NOK bare til disse prosjektene, dvs mer enn det dobbelte av dagens børsverdi. I tillegg kommer prosjektene i Nederland, som ikke er omtalt i samme detaljgrad. Mulig at lønnsomheten i disse prosjektene blir så god at kapitalutvidelsen(e) i framtiden blir innvannende i stedet for utvannende, men vi får uansett krysse fingrene for at det skjer på høyere kurser enn dagens.

Og om kraftprisen i framtiden skulle holde seg høy og strømregningen svir på pungen er det ihvertfall da en trøst å vite at Energeia tjener gode penger for aksjonærende sine trolig allerede et par år fram i tid. Sånn sett er jo Energeia-aksjer en form for hedging av strømprisen for en som både er konsument og aksjonær.

1 Like

Akkurat slik ser jeg det selv, rett og slett en hedge.

Viktig også å huske at solkraftprosjekter driftsettes langt raskere enn all annen energiproduksjon, søkeprosesser er korte, og inngrep i natur er langt mindre. Best av alt er kanskje at lønnsomheten er temmelig forutsigbar.

Risikoelementet vs. erfaringene i EAM er minimert da Innlandet nok er mindre mafia enn Italia :slight_smile:

3 Likes

Se der, endelig bittelitt volum, faktisk dagen med høyest volum av samtlige dager hittil :+1:

2 Likes

Tror ikke vi ser store volum i denne aksjen før de får behandlet sakene de har liggende hos NVE (4-8 søknader på utbygginger i Innlandet). Inntil da så tror jeg denne aksjen vil ligge mellom 2,4 og 1,8 avhengig av generelle trender på OBX.
Har lest at regjeringen har satt fokus på hurtig saksbehandling av søknader innen solkraft da det er kapasitet som raskt kan tilføres markedet, så jeg tror vi vil kunne se positiv respons på konsesjonssøknader allerede i Q2.

1 Like

Ja, la oss håpe NVE får opp farten i behandlingen av disse søknadene. I Solgrid’s prosjekt i Stor-Elvdal tok det over et år fra konsesjonssøknad ble sendt inn til konsesjon ble gitt. Det er jo en ufattelig mengde med instanser og NGO’er som skal si sitt i disse prosessene, men la oss håpe Energeia’s søknad på Selval Skog flyter smidig gjennom. Men realistisk sett ser vi nok ikke utbygging der før i 2024, tidligst. I tillegg modes det jo fram noen prosjekter i Nederland, men tror ikke de har kommet så langt som til konsesjonssøknad der ennå. Også litt usikker på hvor omfattende/tidkrevende slike prosesser er der.

Felle for alle søknader inne, Mulligan, er at det i alle land nå er fokus på rask saksgang for å tilføre ytterligere kapasitet til nettet. Hver godkjente søknad er godt nytt når kost er indikert til 25 øre pr. Kw/t i ett europeisk marked der vi nok vil se priser mellom 1,00 til 3,00 pr. Kw/t.

Det jeg personlig liker godt med Energeia er fokuset på å beholde arealfunksjon (beite) under installasjonene. Skiller seg altså betraktelig fra vindkraft og annen energiproduksjon hva gjelder miljøhensyn.

Enig i det du skriver, solkraft er både langt mer arealeffektivt og gir betydelig mindre av den visuelle forurensningen som alle disse monstervindmøllene som settes opp over alt i norsk natur medfører. Det å gjøre om utmark til beiteområder for sau høres i utgangspunktet ut som en god idé, men det er garantert også noen som vil ha innsigelser mot Energeia’s prosjekter i Innlandet av natur-/miljøhensyn, enten det nå er offentlige instanser eller NGO’er. Ettersom alle av Energeia’s prosjekter i Innlandet innebærer slik bruksendring av utmark, ser jeg på godkjenning av dette som den største risikofaktoren i prisingen av Energeia. Hadde dette vært snakk om ‘grå’ områder (nedlagte industriområder og denslags) slik som Solgrid’s prosjekt, hadde nok risikoen knyttet til konsesjonsprosessen vært mindre. Rent kommersielt er det lite som kan konkurrere med solenergi, og med en LCOE (break-even pris) på rundt 25 øre pr kWh kan Energeia-aksjen ha et stort potensiale hvis/når prosjektene kan realiseres.

Sikkert innvendinger fra fagmiljø i Miljødep. o.l., men når det er sagt så er faktisk prosjektet ved Hønefoss (Seval Skog) i skogsfelt, og dette er tenkt å skulle konverteres til beitemark. Skal bli spennende å høre responsen på dette området. Ser av saksfremlegget (se link) at det er kommentarer om alt fra A til Å, både fra både offentlig /privat (ikke lett å prøve å få til noe nytt :))

Har jo faktisk tjent penger: NewsWeb

Hva mener du med tjent penger?

blodrødt