Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Energeia

Akkurat slik ser jeg det selv, rett og slett en hedge.

Viktig også å huske at solkraftprosjekter driftsettes langt raskere enn all annen energiproduksjon, søkeprosesser er korte, og inngrep i natur er langt mindre. Best av alt er kanskje at lønnsomheten er temmelig forutsigbar.

Risikoelementet vs. erfaringene i EAM er minimert da Innlandet nok er mindre mafia enn Italia :slight_smile:

3 Likes

Se der, endelig bittelitt volum, faktisk dagen med høyest volum av samtlige dager hittil :+1:

2 Likes

Tror ikke vi ser store volum i denne aksjen før de får behandlet sakene de har liggende hos NVE (4-8 søknader på utbygginger i Innlandet). Inntil da så tror jeg denne aksjen vil ligge mellom 2,4 og 1,8 avhengig av generelle trender på OBX.
Har lest at regjeringen har satt fokus på hurtig saksbehandling av søknader innen solkraft da det er kapasitet som raskt kan tilføres markedet, så jeg tror vi vil kunne se positiv respons på konsesjonssøknader allerede i Q2.

1 Like

Ja, la oss håpe NVE får opp farten i behandlingen av disse søknadene. I Solgrid’s prosjekt i Stor-Elvdal tok det over et år fra konsesjonssøknad ble sendt inn til konsesjon ble gitt. Det er jo en ufattelig mengde med instanser og NGO’er som skal si sitt i disse prosessene, men la oss håpe Energeia’s søknad på Selval Skog flyter smidig gjennom. Men realistisk sett ser vi nok ikke utbygging der før i 2024, tidligst. I tillegg modes det jo fram noen prosjekter i Nederland, men tror ikke de har kommet så langt som til konsesjonssøknad der ennå. Også litt usikker på hvor omfattende/tidkrevende slike prosesser er der.

Felle for alle søknader inne, Mulligan, er at det i alle land nå er fokus på rask saksgang for å tilføre ytterligere kapasitet til nettet. Hver godkjente søknad er godt nytt når kost er indikert til 25 øre pr. Kw/t i ett europeisk marked der vi nok vil se priser mellom 1,00 til 3,00 pr. Kw/t.

Det jeg personlig liker godt med Energeia er fokuset på å beholde arealfunksjon (beite) under installasjonene. Skiller seg altså betraktelig fra vindkraft og annen energiproduksjon hva gjelder miljøhensyn.

Enig i det du skriver, solkraft er både langt mer arealeffektivt og gir betydelig mindre av den visuelle forurensningen som alle disse monstervindmøllene som settes opp over alt i norsk natur medfører. Det å gjøre om utmark til beiteområder for sau høres i utgangspunktet ut som en god idé, men det er garantert også noen som vil ha innsigelser mot Energeia’s prosjekter i Innlandet av natur-/miljøhensyn, enten det nå er offentlige instanser eller NGO’er. Ettersom alle av Energeia’s prosjekter i Innlandet innebærer slik bruksendring av utmark, ser jeg på godkjenning av dette som den største risikofaktoren i prisingen av Energeia. Hadde dette vært snakk om ‘grå’ områder (nedlagte industriområder og denslags) slik som Solgrid’s prosjekt, hadde nok risikoen knyttet til konsesjonsprosessen vært mindre. Rent kommersielt er det lite som kan konkurrere med solenergi, og med en LCOE (break-even pris) på rundt 25 øre pr kWh kan Energeia-aksjen ha et stort potensiale hvis/når prosjektene kan realiseres.

Sikkert innvendinger fra fagmiljø i Miljødep. o.l., men når det er sagt så er faktisk prosjektet ved Hønefoss (Seval Skog) i skogsfelt, og dette er tenkt å skulle konverteres til beitemark. Skal bli spennende å høre responsen på dette området. Ser av saksfremlegget (se link) at det er kommentarer om alt fra A til Å, både fra både offentlig /privat (ikke lett å prøve å få til noe nytt :))

Har jo faktisk tjent penger: NewsWeb

Hva mener du med tjent penger?

blodrødt

Prøvde å lese rapporten men synes det var magert med informasjon. Hvorfor er q4 tallene så dårlige her?

Tallene var vel egentlig omtrent som forventet. Men tror det er flere årsaker til at 4Q er litt dårlige:

• 4Q er som vanlig det kvartalet med desidert minst kraftproduksjon fra anlegget i Nederland, allerede i 1Q vil vi se betydelig bedre tall her.

• Tilbakeføring av noen inntekter som ble estimert litt for høyt i 3Q. Forstår det slik at det skjer en avregning i ettertid her for avtalen som gjelder i Nederland.

• Kostnader i forbindelse med børsnoteringen.

• Kostnader i forbindelse med konsekvensutredning og konsesjonssøknad for Seval Skog. Antar linjen ‘Business development cost’ i hovedsak er relatert til dette.

2 Likes

Hvordan har det seg at de hentet 90 millioner i desember, men bare har 24 millioner i cash?

De brukte emisjonspengene til å kjøpe ASN-selskapet i Nederland for 42 MNOK og tilbakebetaling av lån med 30 MNOK. Dette ble beskrevet i emisjons-prospektet, så ingen overraskelse der.

3 Likes

CEO stiller på «børsmorgen» til torsdag :

There will not be a presentation in connection with the release of the report, but Viktor Jakobsen will be present at Finansavisen’s “Børsmorgen” on Thursday 9 March.

Upresist av meg, mente at det er jo faktisk inntekter - altså som i langt mer enn jeg så for meg.

Om solenergikonferansen:

Ser det skrives at Norne har kursmål 2.3 (eller er det 2.4?) ned fra 2.5 som de jo fikk Energeia på børs til.

Noen som har en lenke eller noe på dette?

Er jo litt interessant nå som det kom inn litt volum i går som kanskje kan ta ut 1.75 før nyåret

Jeg tok et lite jafs i denne den dagen.
I tillegg til drift og storstilt planlegging så har jo
Energeia et stort lodd i EAM også med 650000 aksjer. Så ved seier i retten der vil jo dette gi masse penger til Energeia også.
Har ikke sett den fra Norne, men da er aksjen billig nå i forhold til det kursmålet :slightly_smiling_face:

Denne lagger nok litt (gratis fra investech) men om det er et flagg som er i emning så kan det jo bli morsomt over 1.75

Noen som har noe materiellt på dette? Ser ikke noe på topp 20

Screenshot_20240102_122626