Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Energiløsning hus

Hei,

Nettopp kjøpt nytt hus. Nybygg etter standard.

Ønsker tips og tricks på smarte energiløsninger for dere drevne.

Har ni noen gode tips tas det tacksamt imot.

Kan nevnes litt enkelt.

Vanntank ca 200-250 liter.
Tech 17 standard
Vedovn og gulvvarme i underetasjen + bad.
Balansert ventilasjon
Ca 200m2 bolig i to plan.

Vannpumpe skal installeres, luft til luft. Har ikke mulighet til vann-vann.

Må jeg bli plejd eiere? :joy:

Har du vurdert ventilasjonsvarmepumpe? Trekker energien ut av det ventilasjonsluften, og produserer varmtvann til oppvarming (vannbåren) og tappevann. Etter min meningen en bedre og mer robust løsning enn balansert ventilasjon.
Vedovn (eller pelletsovn) med vannkappe er også en vettig og relativt enkel konstruksjon som du kan koble mot vannbåren varme og vanntank. Det er i tillegg en robust løsning om strømmen går.

3 Likes

Med gulvvarme, mener du elektrisk eller vannbåren? Luft/vann varmepumpe som nevnt over, i kombinasjon med en akkumulatortank gir billig varmtvann, og du har også muligheten for å varme opp luten i rommene med radiator eller konvektor. En konvektor er på en måte det samme som innedelen til en varmepumpe som fungerer som en radiator med en vift som det sendes varmt vann gjennom.

Ellers er jo som du nevner luft/luft et godt alternativ, og ut fra det jeg hører fra en som driver og monterer varmepumper så er Mitsubishi det merket de opplever færrest feil på av de merkene de monterer. De jobber med pumper Elkjøp selger.

1 Like

Bluetooth er en ræva løsning for hjemmesituasjon, kjør zigbee eller z-wave heller.
Wifi er veldig hit and miss, og mye er avhengig av skya for å virke :nauseated_face:

Jeg har en slik på vvb, bare funker rett og slett. Flytter forbruk til billigere tidspunkt. jeg har 3kw kolbe i tanken så den “lader” seg fort opp igjen i billige timer.

2 Likes

Moderne varmtvannstanker med skikkelig isolasjon holder også varmen lenge, smart styring på slike burde være en selvfølge.