Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Enigma - Scalable privacy for every blockchain

Jeg har tidligere postet noen linker om Enigma, oppsummerer det hele her. Dette er noe teknisk, og noe er også litt utfordrende å oversette og forklare på norsk.
https://enigma.co/
https://coinmarketcap.com/currencies/enigma-project/

Mål: løse to problemer med blockchain, skalerbarhet og personvern

Sensitive data kan ikke lagres på blockchain i dag, og resultatet er at dette lagres utenom blockchain på sentraliserte systemer. Dette vil Enigma løse slik at flere selskaper kan ta i bruk blockchain. En tar i bruk hemmelige smartkontrakter hvor underliggende data er kryptert. Dette ses ikke av nodene i nettverket, men de er allikevel i stand til å gjøre korrekte nødvendige beregninger.

Team
Teamet består av en rekke tidligere MIT-studenter med lang og ulik erfaring med data og software, kvatitativ trading og arbeid hos McKinsey. Advisors består blant annet av Alex Pentland som er direktør for MIT Media Lab og også en del av advisory board hos Google, AT&T og Nissan, og tidligere har blitt kåret til den 6 mektigste “dataforsker” i verden av Forbes. I tillegg er også tidligere Head of Trading hos Kraken advisor for Enigma.

Catalyst
I første omgang har fokuset vært på å få ut plattformen Catalyst i markedet, en trading plattform for kvantitativ trading av kryptovaluta. Enkelt og greit vil de fylle tomrommet til de andre kryptobørsene, og for å lettere utvikle trading strategier har de i samarbeid med EtherDelta innhentet 3 millioner transaksjoner som brukerne kan analysere. Mer info finnes her:

Andre produkter/fokusområder
I et blogginnlegg har Enigma tatt for seg 6 fremtidige muligheter de skal jobbe mot:

• Data Marketplace for Personal Data
  • Computations on Genomics Data
  • Artificial Intelligence on Healthcare Data
  • Credit assessment / Decentralized lending
  • Identity
  • IoT — Machine Data Marketplace

Detaljert info finnes på linken under, anbefaler at en tar seg tid på å lese dette:

5 Likes

Glemte denne hvor Enigma forteller litt om planene for 2018:

1 Like

Enigma har en “ask me anything” på reddit i dag, her er noen av spørsmålene og svarene jeg finner interessante.

https://www.reddit.com/r/enigmacatalyst/comments/7kg422/official_enigma_ama_thursday_dec_21_9am_pt_submit/?sort=old

Where do you see yourself in after august 2018? What have you accomplished then?
We have a running second-layer network that is interoperable with Ethereum, allowing you to run smart contracts with privacy (=secret contracts). At this point, anyone would be able to join the network and run an Enigma node. Nodes will need to stake tokens, so they can be properly rewarded/penalized if the follow/break protocol. Our goal is to onboard 3 promising dApp projects to build on top of Enigma by then, using its secret contracts capabilities. Currently, no one truly thinks about limitations around privacy. Enigma expects to be the go-to project for any computation that requires privacy or any dApp that handle sensitive data.

What are your plans on getting more uses for Enigma?
On the protocol side, we’re focused on business development efforts by the team. Nodes will be run by the community.

On the data marketplace demand side, we’re beginning with scaling the Catalyst userbase, who will provide demand for cryptofinancial data. We already have more than 10,000 users on Catalyst, and it is growing daily.

Catalyst is gaining new users every day. We have an extremely active community at our Discord channel. We are getting a lot of inbound interest, most encouragingly from institutional investors to set up Catalyst for their crypto-investment operations. We are confident to say that Catalyst is the most sophisticated open source trading tool in the market.

On the data marketplace supply side, again this is a business development effort by the team and community. We have seen increasing interest from cryptofinancial data suppliers who see the value in Catalyst and our marketplace.

How are you planing to convince potential partner companies to invest and use the enigma token instead of using one of the other existent tokens?
Enigma offers a unique value-propositon: to run secret smart contracts on Ethereum. Right now it is not possible to build a dApp that touches sensitive data and still protect that data at the same time. This is a big limiting factor for a lot of the projects. That is the biggest reason why potential partners would build on top of us.

We are talking to dApp developers and they see the value. Let’s say you are building a decentralized protocol for sharing economy, say Uber. How do you make sure that no one is able to see the location of the driver and the rider? You can’t ensure this in Ethereum.

Which potential companies would be a good fit for a partnership from your point of view (dream partnerships) ?
We believe dApps are the most natural partners for the Enigma protocol. While we remain blockchain agnostic in the long run, our primary focus is the Ethereum developer ecosystem. We are in conversation with almost all relevant dApp projects that require privacy on their database.

What are the plans for marketing? Do you have anyone managing public relations (someone who would be managing the social media/reddit/twitter etc) to keep up with the updates?
Global presence. We want to expand awareness in Asia (including visiting in person), and we will be attending and speaking at many more conferences to share our vision. Let us know if you want to help here!

I tillegg nevner de ny nettside + mer videoer og forklaringer samt høyere tilstedeværelse i media + forklare/belære om viktigheten av privacy i blockchain.

Do I understand it correctly that the Engima protocol theoretically could be applied to any type of blockhain currently in existence and in the foreseeable future? If yes, how could Bitcoin, Ethereum and Omisego theoretically benefit from Enigma? If not, could you explain this in more detail and give some examples of blockchains it can and cannot be applied to?
That’s correct. Our goal has always been to be blockchain agnostic - it’s mentioned in our 2015 whitepaper as well. For any blockchain, you would obviously need to create a bridge between the Enigma second-layer network and the main chain, which amounts to properly interfacing with and interacting with nodes of that chain. We believe our partnership with AION, as well as others, will help reduce the time it takes to achieve that.

The benefit of Enigma’s protocol would extend to every chain. Where we help other chains is by keeping the data private/encrypted at all times, which is one of the biggest problems in the space. It would also help them in running heavy computations instantly.

3 Likes

Veldig godt oppsummert og en god start til denne tråden. Etter din anbefaling har jeg lest meg litt opp og nå eier jeg 15% av kryptoen min i Enigma, vedsiden av Iota og Raiblocks.

Jeg kan foreløpig ikke så mye om denne coinen, men fra et spekulativt synspunkt kan jeg legge til et par ting som gjør denne attraktiv. Coinen har en relativt lav markedsverdi, og den ble notert for to måneder siden, noe som betyr at den forstatt ikke er så godt kjent, og dermed har den stort potensiale.

I tillegg har vi sett en massiv boost i mange av disse privacy tokensene i det siste, som blant annet Monero, Verge. Det kan fort bli en smitteeffekt.

3 Likes

Nå kjører vi. Rt 1.84

1 Like

:face_with_hand_over_mouth:

1 Like

RT 2,11
145% på 7 dager!

1 Like

Nå går kjøret, RT 2,33 :+1:t2:

Mon tro om dette holder, 3,02 nå :joy:

1 Like

Det ble litt pump’n’dump på forrige oppgang, men nå er det på’n igjen, RT 3,05.

Her er forresten et intervju nylig gjort med ene co-founder:

1 Like

Cup with handle formasjon her nå. Bryter vi 3.10-3.20 så blir det nytt kjøpssignal. Mye hype rundt denne nå.

2 Likes

80% opp, rt. 4.55. Fortsatt lav mcap i forhold til potensialet.

4 Likes

Merk at roadmap’en som er avbildet i saken er utdatert, da man allerede er et stykke forbi denne oversikten (som var fra pre-ICO).

5,2 nå! Selger vel ikke @FreddyG?

Jeg hodler :grin:

3 Likes

6 - hodl

1 Like

Hvor høyt potensial mcap messig tror dere det er i denne? Kjøpte på 200 mill

Vanskelig å si altså, men jeg vil ikke tro at 2 milliarder er helt utenkelig…

Enigma blir omtalt som blockchain sin Monero, så det er vel den nærmeste coinen vi kan sammenligne med. Det vil si at potensialet er litt over 10 gangern fra dette nivået om vi skal måle mot den. Samtidig har Ethereum plattformen en lysere fremtid i mine øyne.

1 Like

Skulle visst lagt inn litt mer enn jeg gjorde :slight_smile: men uansett godt å se veksten! Kan sikkert tidobles :slight_smile:

1 Like