Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er dere klare for et børskrakk (som i 1987 o.l.)?

Ref. DNs artikkel i gårsdagens avis (finnes kun som DN+ på nett), så var det i går 30 år siden børskrakket i 1987. Noen her som frykter et lignende krakk? Er dere klare for et krakk? Og hva gjør man for å være klar? I artikkelen foreslås det å sitte med 10% i cash, slik at man har litt “tørt krutt”. Hva gjør dere?

Hei,

Er allerede en god tråd om dette her:

Takk. Prøvde å finne en lignende tråd, men fant det ikke. :stuck_out_tongue:

Sier som bassisten i AC/DC når han ble spurt om ww3: If it happens, i just, you know, get drunk! :sweat_smile::+1:

6 Likes

Alltid klar for å kjøpe opp eiendom

Se den her da… :slight_smile:

22.6% er jo latterlig… Dette er jo svingninger vi ser (nesten) daglig i aksjer vi eier, så dette krakk-pratet er bare EN BOBLE :wink: Overtro er like latterlig som religion. Verden vil håndtere dette på en rasjonell måte. Tenk hvor mye som har hendt siden 2008. JM2C

2 Likes

I dag er situasjonen ikke som i 1987. Vi befinner oss i høstsesongen, som ofte har medført nedjustering av analytikernes helårs-estimater. Nå er det imidlertid annerledes, og vi har i år snarere sett en oppjustering. Børsindeksene ligger lagt over 100 og 200 dagers glidende snitt, så opptrenden er fortsatt klar og sterk. Makro momentum er bra, og virker slett ikke fallende. Kredittspreader er meget lave, og viser foreløpig null tegn til oppgang. Det er foreløpig ingen grunn til å vente noe umiddelbart krakk, eller endog en negativ vending.

2 Likes

For alle oss som har vært inne i Funcom er periode, er jo dette noe vi er vant med på hver nyhetsmelding fra selskapet :wink: Vi er herdet!

1 Like

Slike krakk vil medføre et hav av tapte arbeidsplasser og folk som mister heimen sin.
Blir feil å tenke på det som en 22% nedgang på porteføljen sin, ringvirkningene er litt anderledes for mange.
Jeg tenker for min del i forhold til langsiktig børsstrategi, at belåning er periodebasert og forhåndsplanlagt. Risikoen for å sitte med belåning under et krakk stiger betraktelig om jeg skulle være ‘ladet’ i 5-10 år i strekk. Men belåning nå for å sitte i Funcom til CE release for eksempel, er på min agenda.

Jeg skulle likt å sett statistikk på gearing på aksjer på verdensbasis. Tenker at vi er på en ATH der! Så det blir jo samme nå som i 1987, 2008 osv da mange måtte selge pgr margin calls!

Her er forresten vertfall et bilde om det. Crash incoming!
Noe jeg har begynt å fundere ekstra mye på nå er hvordan dette vil påvirke obligasjonsmarkedet, jeg har ikke så mye kunnskap om dette desverre. Har lest litt på hvordan shorte det gjennom ETF osv, men må gjøre mer research for å finne ut hvordan utnytte dette før krakket.

1 Like

Mat og vannlager skal bygges til neste år. Jaktprøven og våpentillatelse skal søkes. Når zombiene kommer er jeg klar! Nei, vent feil dommedagsprofesi…!

“BØRSKRAKK”?! Vi har jo FUNKRAKK hver dag, så ka hadde eg gjort? Ikke en drit :smiley:
Kanskje solgt indexer og fond, men det har jeg så lite av…

1 Like

Våpen er alt du trenger, da er det bare å hente naboens mat :stuck_out_tongue:

Jaktprøve eller DFS medlemskap er enkleste veien til lovlig eie av våpen i landet :slight_smile:

1 Like
1 Like

La oss fortsette i den opprinnelige tråden :smile:

2 Likes