Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er fysiske butikker døden - eller finnes det litt liv der likevel?

Vi leser stadig om konkurser i varehandelen og det er ikke tvil om at netthandel overtar mer og mer av den tradisjonelle handelen.
Netthandel har typisk lavere marginer enn vanlige butikker, og det kan virke som at mange her også sliter. Bare de beste ser ut til å tjene bra med penger.

XXL er en av kjedene som har fått mye “pepper” og det siste året har vært brutalt for aksjonærene.
Ikke bare har aksjekursen stupt, men i tillegg har det vært mye negative omtaler i media som nok har påvirket omdømmet til selskapet.

Samtidig kan det se ut til at tradisjonell varehandel ikke er helt død ennå.
Europris (EPR) tjener penger og aksjen har steget ca. 50% i år.
Clas Ohlson (CLAS-B) steg 22,4% i dag(!) etter rapport, og har steget ca. 52% i år.

Nå er ikke disse 3 selskapene helt sammenlignbare, men visse likhetstrekk er det:
Selger rimelige produkter og er sterke i sine respektive hjemmemarkeder.
Butikker som Clas Ohlson bør nok ha sterk konkurranse fra netthandel, og også hos de øker andel netthandel fortere enn fysisk handel. Likevel har andelen på nett bare økt fra 4,5% til 5,5% i siste kvartal (sammenlignet med XXL som ligger på 16-17% netthandel).

Av disse 3 er det helt klart XXL som er den mest upopulære - aksjen er ned 39% i år.
Samtidig er det XXL som er mest “aggresiv” på nettsatsning (Omnichannel) av disse 3.
Kan det derfor tenkes at nedgangen i XXL ikke skyldes at markedet for deres konsept er “dødt”, men heller dårlige valg i ledelsen over tid? (F.eks. Black Friday-salget i fjor, satsningen i Danmark som har vært dårlig, feil sortiment i Østerrike osv.).
Dersom dette er riktig, så betyr det at markedet er til stede og at en bare må få orden på styringen av selskapet. I så måte kan Altor sin inntreden som ny hovedeier være en mulighet for nettopp dette (det er typisk slike ting de bør være gode på).

Mine tanker er følgende:
Vanskelig å vite hva Altor kan få til, men jeg har ikke mistet troen på markedet.
Etter innsprøytningen på 500 Mill i emisjon bør risikoen være redusert på kort sikt.
Dersom Altor får selskapet til å gjøre mer riktig fremover, så tenker jeg at oppsiden er betydelig.

Hva tenker dere?

Disclaimer:
Jeg har eid XXL en stund og har et bra papirtap, men har kjøpt mer nylig - senest i dag.

1 Like

4 posts were merged into an existing topic: XXL (XXL) :soccer: