Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ESG-aksjer

Anbefaler denne episoden av podcasten Aksjesladder for de som er interessert i tema
https://soundcloud.com/user-368296438/hermanrud-om-snille-slemme-og-smitterammede-aksjer

2 Likes

Jeg så en bruker på Shareville nevne et selskap som heter Azelio, som jeg tenkte jeg skulle lese meg litt opp på, med de begrensede evner jeg har innenfor selskapsanalyse (meget begrensede evner, for å være ærlig…). Men med et kursmål på 30 (som alltid tas med en klype salt) kan det være en fin oppside her. Hvis noen har tid og lyst til å kikke på den og dele sine tanker så hadde det vært interessant. Det sies også i en video på nettsiden at de vil trenge påfyll av penger også i 2020 (høst, 300 millioner) men at halvparten av disse forventes å være lån og subsidier. Det er i alle fall forutsigbart?

For øvrig en interessant tråd, som jeg kommer til å følge med glede! :slight_smile:

1 Like

Hva er argumentet for å ha Adevinta på denne listen? Ser det ikke helt selv…

1 Like


Mulig det er litt søkt…?

Vi er veldig positivt innstilt til ESG (miljø, samfunn og selskapsstyring, red. anm.), men mange selskaper har gått som et tog uten en slags verdsettelsesstøtte. Her kan man finne en del interessante case å gå imot, som for eksempel Tomra og Siemens Gamesa, sier Johansson.

Tror Adevinta blir ESG-aksje

Tomra har surfet lenge på ESG-bølgen, men Johansson tror han har funnet et ESG-case som markedet ennå ikke har oppdaget. Selv om Finansavisen i fjor sommer ikke fant Bodenholm Capital på aksjonærlisten til Adevinta, fikk vi bekreftet fra selskapet at hedgefondet var blant eierne. Det kan virke som om denne posisjonen består:

– Adevinta er veldig spennende. Leboncoin (fransk Finn.no-type datterselskap, red. anm.) går bare bedre og bedre, og i de andre landene er det også en akselerasjon. Adevinta vil kunne være med i en konsolidering av bransjen som en vinner. Vi spår at innen ett år kommer denne bransjen til å bli det nye ESG-caset. Adevinta har ingen aviser som Schibsted har, og hjelper verden med å selge brukte ting i stedet for at tingene blir kastet. Pr. i dag ser ikke markedet bransjen på denne måten, sier han.

2 Likes

Bra insj! @pdx kan vi få en esg kategori?

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-11/conflicting-esg-ratings-are-confusing-sustainable-investors

Som Hermanrud sier i podcasten over her, så er det forskjell på ESG-rating og markedets prising av såkalte ESG-aksjer. Han mener for eksempel at det kun er klimafaktoren som har gitt nevneverdig prising hittil, men likestilling i styrene vil også gi utslag på rating. Som informasjonen fra Euronext/OB over viser, er det frivillig for selskaper om de aktivt vil ta del i ESGvurdering. Samtidig vil fond og privatinvestorer spekulere uavhengig av selskapets eventuelle markedsføring av seg selv som ESG. Dette ulne terrenget er vel typisk for det som er en boble og/eller begynnelsen på et stort skifte i økonomien.

Det snakkes også om ESG-risiko. Her menes altså ikke risiko for at vi er i en boble, men risiko for å miste investorer om man ikke tar ESG-(mega?)trenden på alvor. Eksempel her er Equinor som med kjøp i SSO kan sies å diversifisere seg mot ESG-risiko. Denne trenden spår jeg vi vil se mer av og jeg mistenker at noe av den voldsomme oppgangen i mindre ESG-selskaper skyldes slike hensyn.

Jeg tror ESG er en boble, men en boble som vil vare i mange, mange år. Med boble mener jeg at det er en sektor som vil tiltrekke seg enormt mye penger, men som ikke vil forsvare prisingen med inntjening.

Men det smarte Equinor og andre store bedrifter kan gjøre er å starte opp med havvind, solenergi, gjenvinning, eller investere i denne typen løsninger. Og med sine finansielle muskler, så kan de tvinge gjennom kraftig vekst for det de starter opp, eller der de investerer.

Og så om noen år kan de skille dette ut i ett eget selskap, eller flere selskaper. “Equigreen” eller noe sånt.

Og ett sånt selskap vil eksplodere i børsverdi. Fordi det ikke assosieres med olje og gass.

Så hvis man tenker at store selskaper ikke “får betalt” fordi de ikke er “grønne nok” så tror jeg ikke man tenker langt nok. Fordi disse tingene kan fort bli egne enorme selskaper innen sektoren om få år, og da helt fraskilt fra “styggedommen” som bare tjener penger.

3 Likes

Hm, dette blir jo som å si at Netflix er et ESG-case, da folk ser film hjemme i stedet for å ta bilen (forurensning) til kino.

1 Like

Hvis ikke Adevinta er Schibsteds «Equigreen»? :wink:

image

1 Like

Grønnvasking er vel kommet for å bli, men dæven for en fart ESG får! Som nevnt over er det nok en potensiell stor boble med noen få vinnere ala dot com? Sitter på Nel selv, men må plukke noen flere aksjer for å ri denne bølgen.

1 Like

BeijerRef
Kopierer inn tekst fra posten min om 5 nordiske ESG-selskaper:

Beijer Ref is one of the largest refrigeration wholesalers in the world and has also operations in air conditioning and heat pumps.

Within the EU, a new F-gas regulation was published in April 2014 which increases the demand for the phasing out of HFC(3) refrigerants with a high greenhouse impact . The F-gas regulation also regulates the authority for intervening in the refrigerant cycle in order to avoid leakage, all in order to reduce the discharges. The new F-gas regulation will also regulate the imported volume of refrigerants into the EU with a falling import volume until 2030. This is to give owners of installations time to adapt their selection of refrigerant (source: Beijer Ref).

This EU-regulation will keep demand for Beijer Ref’s products high in the coming decade since few retailers has replaced their old refrigerators. Furthermore, the heat pump segment is also experiencing high growth since warmer summers drives demand for heat pumps (can also be used for cooling).

1 Like

Liste over selskaper (forsøker å oppdatere løpende) NB: om du reagerer på noen av dem kan forklaringen finnes oppover i tråden, sikkert flere som mangler også

Oslo Børs, Merkur og Axess
Bonheur (BON)
Tomra Systems (TOM)
Nel (NEL)
Vow (VOW)
Scatec Solar (SSO)
EAM Solar (EAM)
Rec Silicon (REC)

Kandidater?
Fjordkraft Holding (FKRAFT)
Elkem (ELK)
SoftOx Solutions (SOFTOX-ME)
Adevinta (ADE)
Aega (AEGA) Oslo Axess (investeringsselskap m fokus på sol)
Goodtech (GOD) Oslo Børs
Wavefoil

Nasdaq Stockholm / Sverige
Arise AB
Saxlund Group AB
Climeon AB
Azelio AB (tidl. Cleanergy)
Beijer Ref AB ser B (BEIJ B)
Nederman Holding AB (NMAN)
Eolus Vind AB ser B (EOLU B)

Nasdaq
Quantafuel AS (QNTFF)

3 Likes

Slenger inn Nederman Holding:

Nederman, The Clean Air Company, is one of the world’s leading experts in creating solutions for handling and recycling of production waste streams. Their products and solutions for eco-efficient manufacturing contribute to improved production economics, safer work places and reduced environmental impact.

Goal No 12 “Sustainable consumption and production” is about promoting resource and energy efficiency, sustainable infrastructure, and providing access to basic services, green and decent jobs and a better quality of life for all. One of the targets for this goal is to substantially reduce waste generation through prevention, reduction, recycling and reuse by 2030.

According to the Health Effects Institute (HEI) in the US, 95 percent of the world’s population is exposed every day to poor quality air and the solutions to current problems of air pollution largely can be found in industry. Solutions provided by Nederman is filtering, cleaning and recycling of air to make industrial environments more efficient, safe and sustainable.

1 Like

Her er forøvrig min topp 5 liste fra i høst:

8 Likes

Veldig bra! Imponerende arbeid du har gjort der må jeg si

1 Like

Takk for det :blush:

Tråder kan kun være i en kategori, så jeg tror det kan bli litt forvirrende at f.eks SSO ikke er i Energi-kategorien lenger. Kanskje vi heller kan legge til “(ESG)” i trådtittelen?

2 Likes

Jeg vil kalle Wavefoil en liten bobler innen ESG og #greenshipping

4 Likes