Avfallsbehandling, dyrevelferd, artsmangfold, villaks, elvehelse, bruk av fellesskapets ressurser uten å gi i nærheten av nok tilbake i form av skatter, innkjøp av transport og andre underleverandører på fullstendig bunnivå. Enorme inntekter for de få, på bekostning av de mange små.
Trist igrunn når man ser hvor godt vi skjøttet olja, og hvor forbanna kortsiktige vi har vært med oppdretten.
Jeg håper inderlig at andre enn oss får flyttet anlegga sine på land eller i egne fjorder og utkonkurrerer denne skitne næringa så raskt som mulig.
Edit: man kommer heller ikke unna de enorme summene næringen bruker på å “informere” befolkning om hvor flott denne laksen er, og hvor mye de bruker på å lobbyere mot politikere for å komme unna med ranet av fjordene og indirekte elvene våre. Betalt og suspekt forskning, private mailer direkte til ministernivå.
Man ser ikke fisken. Den befinner seg under vann uansett. Og øst-europeiske langtransportsjåfører lever i stor grad under nordmenns vannoverflate de også.
Jeg klarer faktisk ikke å holde sinnet i sjakk når jeg skriver om det.
Edit nummer 5: se for dere et Norge hvor olja ikke ble skattlagt, hvor man stort sett benyttet importert sesongarbeidskraft, hvor man kjøpte inn alt av utstyr og øvrig anleggsproduksjon fra andre nasjoner.
Og til sist: hvordan slakteriene bruker permisjonsregelverket. Når oppdretterne bommer på mengden laks i merdene, når de må slakte ned på grunn av lus eller rømming, permitteres de ansatte på slakteriet. De permitterte melder seg så for NAV hvor de får inntekter, oppdretterne slipper unna lønnsplikten i sin helhet.
Det er altså oss skattebetalere som betaler for dette systemet over skatteseddelen. Denne gjengen som har arbeidsgiveransvar sitter igjen med 30+ kroner per kilo laks som produseres. I 2017 ble det produsert i overkant av 1,2 millioner tonn oppdrettslaks. Samtidig utnytter denne gjengen permisjonsregelverket på det groveste. Dette på toppen av at de slakteriansatte i utgangspuktet sitter med luselønninger (pun intended).
Oppdretterne burde for faen ta kostnaden av ELENDIG planlegging og drift selv når de sitter på såpass feite marginer. Denne gjengen skyr INGEN midler.