Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

European Distributed Energy Assets Holding - EDEA

Dette tenker jeg var et av de bedre utfallene. Mindre enn 50 % av de eksterne investorene aksepterte tilbudet. Jeg antar at kun storeiere i både EDEA og Otovo var majoriteten av de som aksepterte. For de som ikke er inne i Otovo var jo ikke denne dealen noe å hoppe i sofaen av.
Otovo får 67 %, og kan dermed styre butikken slik de selv ønsker. Likevel er det en betydelig minoritet som kommer til å få full uttelling på investeringen. Skal EDEA for eksempel yte konsernbidrag til Otovo, så vil minoriteten få tilsvarende utbytte. Dette er sikkert ikke hovedmotivasjonen til Otovo, men likefullt aktuelt, da jeg tenker EDEA kommer til å flyte over av penger de neste årene, Otovo - not so much, da de fortsatt skal vokse.

Et av punktene i tilbudet var at EDEA skulle tas av NOTC-listen. Med 2/3-flertall har de fortsatt den muligheten.
image

Da kommer nok omsetteligheten av aksjene til å strupes, ikke det at omsetningen har vært noe å skryte av de siste månedene. Men det ble da omsatt 60-70 k aksjer på kurs over 60 i februar ser jeg. Casen har ikke svekket seg siden da, snarere tvert imot. Om delisting gjennomføres vil det sikkert settes opp en market-maker som sikrer omsetningen til de som vil ut/inn.

Da kom det melding om overtakelse igjen.

Samme bytteforhold som sist.

Så for å beregne vederlag har de tatt utgangspunkt i disse dagene
image

Og i denne perioden har altså Otovo selv handlet med egne aksjer

Kjøper av posten på 400k aksjer var