Årsregnskapet 2020 klart
Ved første øyekast kan det se stygt ut med et negativt resultat på 3,2 mill.
Men:
Av dette er 2,6 mill kostnader ifm etablering av selskapet kapitalinnhenting av 155 mill., og de har kun hatt inntekter i drøye 2 måneder!
Salget startet i mai (Spania), Juni (Norge), Desember (Sverige), som ga 169 leasingkontrakter. De første kundene kom inn i EDEA i slutten av Oktober. Disse representerer årlige inntakter på 1 mill, og en investering på 10 mill med 20 års nedskrivning
(I tillegg hadde de en backlogg (sold, not yet installed) på 11,6 mill - men jeg klarer ikke å se om det er omsetning eller investering de verdsetter backloggen etter. )
Frankrike lansert q1, og Polen q2 men ingen info om aktiviteten i 2021 annet enn risiko og forbehold knyttet til Covid. Otovo sitt q1 resultat sier noe om utviklingen i '21, og det viser solid vekst i salg av prosjekter.
De er eksponert for valutarisiko og renterisiko, så det kan representere en nedside, men så vidt jeg kan se er det gode marginer.
Cashbeholdningen er på gode 136 mill, samt at de har en ubenyttet trekkfasilitet på 50 mill
Grovt regnet så vil 1 mill i årlige inntekter koste ca 10 mill i engangsinvestering - med 20 års varighet. Hvor mye årlig driftskostnad som ligger bak er vanskelig å si, men her er det skaleringsfordeler som gjør den første millionen langt mer kostbar enn den siste.
Ingen ansatte i 2020, men kom en CFO i mars '21.
Mye av kostnadene handler om å etablere organisasjon for salget i de enkelte land, og grunnlaget for lansering i Frankrike ligger også inne i '20-regnskapet ut fra det jeg kan se. Mesteparten av kostnadene knytter seg til IT og forsikring.