Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

European Distributed Energy Assets Holding - EDEA

Dette er en spennende aksje som foreløpig er veldig lav priset og under radaren for de fleste. Finansierer utrullingen av Otovos solcellepaneler i Europa.

European Distributed Energy Assets Holding AS owns, installs, and leases residential solar panels to households in Europe . The company was founded in 2019 and is based in Oslo, Norway.

Noen som er inne her?
Som så mange andre NOTC-selskaper går nok også denne under radaren på de fleste.
Hadde emi på 25 i november, og omsettes i dag på 60-tallet.
Høyeste volum siden notering på notc i går til kurs 60.

Konseptet er vel rimelig greit å forstå - Alle som leaser solceller gjennom Otovo får finansiering fra EDEA. Har bra dekning i Norge, Sverige, Frankrike og Spania, skal rulle ut Polen og resten av Europa snart.

Ser på siste presentasjon til Otovo at Italia også er på vei inn

Er EDEA et rent finansieringsselskap for Otovo?

Otovo er medeier i EDEA. Edea er den som finansierer alle leasing-avtalene som Otovo inngår med sine kunder.

Edea er vel nærmest ren matematikk.

Vil ikke oppsiden ligge i Otovo?

Oppsiden og risikoen knyttet til salg av solceller ligger i Otovo ja. Edea kjøper paneler, og leaser de ut til kunder som har inngått avtale med Otovo.

Med dagens finansieringsstruktur legges det til grunn IRR på 10 % -gitt at de får sysselsatt den kapitalen de har hentet inn (og 50 % belåning med 250 bps i margin fra Nordea).

De mener selv at de skal kunne refinansiere opptil 80 % til 200 bps. Hvis det går gjennom snakker vi IRR på 24-25%.

Hvilke andre grønne kontantstrømmer kan vise slikt regnestykke? Med Sverige, Frankrike, Polen og Italia i løypa (leasing var ikke lansert der i høst) så ligger det greit an til sysselsetning av kapitalen. Får de refinansiert i tillegg ligger grunnlaget til rette for ytterligere kursgang.

Forretningsmodell:
image

Modellen er attraktiv for sluttkunde. Eks Spania:

Modellen er velprøvd og profitabel i USA
image

Har både Otovo og EDEA, tror nok EDEA er den med størst oppside med dagens kurser. De skal på growth ila 2021 og skal sikkert hente enda mer penger, men som det står skrevet over er det få selskaper som har en god reel grønn kontantstrøm. Polen subsidierer solceller kraftig og kommer til å bli et gigantisk marked på sikt.

Blir uansett spennende å se Otovo gå på børs imorgen :slight_smile:

Denne blir fin.
https://newsweb.oslobors.no/message/527212

Ikke mange som har sett EDEA ennå. Skulle de ikke komme over på euronext i løpet av året?

Edit: EDEA kom med tilsvarende nyhet:

Årsregnskapet 2020 klart

Ved første øyekast kan det se stygt ut med et negativt resultat på 3,2 mill.
Men:
Av dette er 2,6 mill kostnader ifm etablering av selskapet kapitalinnhenting av 155 mill., og de har kun hatt inntekter i drøye 2 måneder!

Salget startet i mai (Spania), Juni (Norge), Desember (Sverige), som ga 169 leasingkontrakter. De første kundene kom inn i EDEA i slutten av Oktober. Disse representerer årlige inntakter på 1 mill, og en investering på 10 mill med 20 års nedskrivning
(I tillegg hadde de en backlogg (sold, not yet installed) på 11,6 mill - men jeg klarer ikke å se om det er omsetning eller investering de verdsetter backloggen etter. )

Frankrike lansert q1, og Polen q2 men ingen info om aktiviteten i 2021 annet enn risiko og forbehold knyttet til Covid. Otovo sitt q1 resultat sier noe om utviklingen i '21, og det viser solid vekst i salg av prosjekter.

De er eksponert for valutarisiko og renterisiko, så det kan representere en nedside, men så vidt jeg kan se er det gode marginer.

Cashbeholdningen er på gode 136 mill, samt at de har en ubenyttet trekkfasilitet på 50 mill

Grovt regnet så vil 1 mill i årlige inntekter koste ca 10 mill i engangsinvestering - med 20 års varighet. Hvor mye årlig driftskostnad som ligger bak er vanskelig å si, men her er det skaleringsfordeler som gjør den første millionen langt mer kostbar enn den siste.

Ingen ansatte i 2020, men kom en CFO i mars '21.
Mye av kostnadene handler om å etablere organisasjon for salget i de enkelte land, og grunnlaget for lansering i Frankrike ligger også inne i '20-regnskapet ut fra det jeg kan se. Mesteparten av kostnadene knytter seg til IT og forsikring.

Dette lover bra for EDEA.

De legger opp til salg av 9000 anlegg årlig. Ved leasing kan kunden oppnå positiv kontantstrøm allerede fra dag 1, da reduksjon av kjøpt strøm overgår leasingkostnaden. Dette er vinn vinn for for absolutt alle.

Jeg har ikke hørt noe mer om notering av EDEA, men for min del kan det godt vente til de har brukt opp alle pengene, og lånt maks!

For hver million de bruker nå, får de 2 millioner tilbake (spredt på 20 år).

1 Like

Whoops
Edea slapp vist Q3 samtidig som otovo.





De har altså leaset ut for i underkant av 50 mill, som gir årlige inntekter på 4,5 mill.

Med denne veksten og minimale kostnader ser vi greit overskudd neste år.

Pengemaskin on track!

1 Like

1,7 otovo-aksjer pr EDEA-aksje.

The consideration offered by Otovo to the eligible EDEA shareholders, values the EDEA Share at NOK 42.15 per share,

and the offer is approximately 6% above the last trade in EDEA on the NOTC list.

Synes ikke de tok for hardt i. 69 % fra emi-kurs. Får satse på pen reaksjon i otovo i dag da, for dette er billigsalg.





Noen andre EDEA-investorer her? Synes vederlaget var tynt, men vet ikke om det er mulig å forhandle om det hvis man samler nok aksjer.

Verderlaget er ekstremt tynt nå når en ser utviklingen til Otovo siden annonseringen…

2 dager igjen å akseptere.
Hva skjer hvis de ikke når 90 %?
Hva var forespeilet av exit-muligheter da de kjørte emi? Kan ikke huske at otovo - overtakelse var nevnt.

Edit:
Svarer meg selv med utdrag fra tilbudsdokument:

5.7 No mandatory offer
As the Company’s Shares are not listed on any exchange or regulated market, the take-over rules in chapter 6 of
the Norwegian Securities Trading Act are not applicable. Consequently, the Offeror will not be subject to any
obligation to make any new offer(s) to the Company’s shareholders should it complete the Offer.
5.8 Compulsory acquisition of Shares
Should the Offeror, as a result of the Offer or otherwise, become the holder of more than 90% of the Shares and
corresponding votes in the Company, it will have the right to effect a compulsory acquisition of any Shares not
already owned by it pursuant to section 4-26 of the Norwegian Limited Liability Companies Act (the “Companies
Act”).
If the Offeror decides to effect such a compulsory acquisition, title to the remaining Shares in the Company will
be transferred to the Offeror. The Offeror will be obliged to offer the remaining shareholders of the Company a
price for the Shares so acquired, and to deposit the aggregate amount offered at a separate account in a bank
authorised to carry out business in Norway. If such offer is made in writing to all the remaining shareholders of
the Company, a time limit may be set within which each remaining shareholder may raise objections or reject the
offer. If such time limit is set, and not all of the remaining shareholders’ addresses are known, the offer must also
be in the NRBE’s electronic bulletin for public announcements. The time limit may not be shorter than two months
following the electronic announcement. Failure to provide timely objections will imply acceptance of the price
offered by the Offeror. If any former shareholder of the Company does not accept the offered price, the price
per share in respect of such former shareholder will (absent agreement) be determined by the Norwegian courts.

Fristen går ut i morgen kl 16.30

Jeg fikk påminnelse fra sparebak1markets i dag.
Jeg sendte følgende svar, og oppfordrer flere til å gjøre det samme (om det er flere av oss her…):

Hei, og takk for påminnelsen.

Jeg satt i går og så litt på avtalen, og er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til den. Ut fra den sysselsettingen EDEA har gjort av tilgjengelig kapital, og rimelig verdivurdering av inngåtte kontrakter og potensiale i den videre veksten, tenker jeg at det tilbudet som er framsatt av Otovo er svakt. Etter tilbudet ble meldt har det også svekket seg med 10-15 % ved den kursutviklingen Otovo har hatt. Sammen med utvanningen på drøyt 9 % ifm overtakelsen, er tilbudet, slik jeg ser det, betydelig svekket etter meldingen.

Jeg ber om at Otovo vurderer å forbedre tilbudet i henhold til tilbudsdokumentet 4.9 Amendments to the Offer

Ber om tilbakemelding på dette.

Med vennlig hilsen

Fikk svar fra Lars:

Takk for tilbakemeldingen. Vi forstår at ikke alle EDEA-investorene anser dette budet som attraktivt. Vi mener likevel dette er riktig strategisk og at det er på dette nivået denne transaksjonen vil kunne aksepteres både av Otovos- og EDEAs aksjonærer. Målet er at at Otovo og EDEA får sammenfallende interesser, og at utviklingen fremover blir bedre enn om vi fortsetter med dagens setup.

Hvis budet skulle økes ville det gitt risiko for at transaksjonen ikke har support fra Otovos aksjonærer som skal godkjenne transaksjonen på generalforsamling, så budet blir dessverre stående på det bytteforholdet som er annonsert.

Vi håper likevel du og andre som tenker det samme som deg, vil se den strategiske verdien i transaksjonen og at en videre investering i Otovo vil være interessant.

Hilsen Lars

Pkt 5.8 i tilbudsdokument

Jeg tolker det slik at hvis de oppnår 90 % aksept, så vil de tvangsinnløse resterende. Men da til et vederlag i kroner, og ikke i vederlagsaksjer.

Spørsmålet er hvilken pris de vil/kan tilby. Kan de legge seg på nivået de aksepterende har fått, eller må de legge seg på prisen som er regnet ut i tilbudet?

Uansett tror jeg ikke det vil bli noen dårligere pris enn de som aksepterer, men det er det nok ingen garantier for.

Noen her på TI som har erfaring med tvangsinnløsning?

Etter å ha undersøkt litt mer:

Oppnår Otovo 90 % aksept, kan resterende kreves tvangsinnløst.

Vederlag skal beregnes basert på verdsettelse, noe Otovo allerede har gjort til 42,15 pr aksje.
Vederlaget skal utbetales i penger, og ikke vederlagsaksjer.

Gitt kursen i Otovo i dag, er hver edea-aksje verdsatt til ca 34 kroner.

Jeg kommer ikke til å akseptere tilbudet.