Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Europris (EPR)

Europris ASA: Mandatory Notification of Trade - Share repurchase

Voldsomt med tilbakekjøp. Hva ligger i kortene her?

Europris opens new store at Løren in Oslo

5 salgsdager på rad 3 ganger har gitt en form for rekyl i etterkant i det siste.

Ser jeg litt grovt på det så har selskapet “toppet ut” rundt 50kr siden Q2 rapporten. Inkludert den gangen har de testet ca 50kr totalt 6 ganger, med nedsalg hver gang i etterkant. 2 av gangene gikk den over før den falt igjen. HVIS den snur opp snart så er det også ett langvarig mønster av høyere bunner.

Fra Q3 rapporten:

Selskapet har nå en market cap på ca 8 milliarder rundt kurs 48kr.

I fjor var omsetningen totalt 6,5 milliarder, hvorav 2 milliarder var i Q4. I år er omsetningen i Q1-Q3 på 5,7 milliarder, noe som er ca 26% opp fra i fjor. Hvis vi antar at årsresultatet totalt vil være omtrent 25% over fjoråret så vil årets omsetning være ca 8,2 milliarder. Det vil si at selskapet prises til rett under Pris/Salg = 1 per i dag.

Siden EPR består av mange butikker har de naturlig store faste kostnader. I fjor var resultatet for Q4 over 50% av årsresultatet (EPS/profitt etter skatt). Så langt i år har Q1-Q3 allerede resultert i ett resultat som var bedre enn hele fjoråret. Jeg tror årets Q4 minst vil matche fjoråret, som tilsier EPS på ca 4kr, men fort kan være høyere og kanskje nå 4.5kr - 5kr. Dette gir en P/E på mellom 10 og 12 på kurs 48 avhengig av hvilket tall man tror mest på.

Hva som er fair finner man aldri ut av men ser man på borsdata.se og sammenligner mot bransjen så har de plukket ut følgende selskap:

image

Dette skulle tilsi at ikke EPR er overpriset på en P/E på 10-12 i hvert fall sånn jeg ser det. Så er prising mot andre bedrifter som ikke nødvendigvis er 100% sammenlignbare alltid ett sjansespill.

Jeg har ikke tilgang til E24 så får ikke lest artikkelen, men antar at noen lignende spekulasjoner kan finnes her inne?

For de som eventuelt får lest den kan dere gjerne korrigere meg.

I det siste har aksjen vist svakhet, så dette er ikke en løp og kjøp anbefaling, men en “følg med framover mot kvartalsrapport” anbefaling.

7 Likes