Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Europris (EPR)

Europris ASA Q4 2020: Invitation to presentation of fourth quarter 2020 results

Corona virus: Operational status from Europris ASA

Skuffet over at denne ikke faller mer i dag på denne meldingen. Kanskje det drar på seg utover i uka.

Kjøpsanledning?

Hvis den faller mer, ja. Per nå er den ikke noe særlig under der den har blitt tradet i det siste.

Hvis det åpnes opp for europris og lignende butikker, men holder kjøpesenter stengt ville det vært en kjøpsanledning fordi selskapet er en koronavinner. Men de har såpass store faste utgifter at hvis de må holde stengt i 2+ måneder i såpass mange butikker antar jeg at de rammes ganske hardt i Q1.

Kommer vel an på tidshorisonten, men for meg blir det å kjøpe nå “to catch a falling knife”. Ville i hvert fall venta til den brøyt ut og opp fra trendkanalen den er på vei nedover i.

Corona virus: Operational update from Europris ASA

Strong fourth quarter - solid merchandising and improved operationally efficiency

Key information relating to the cash dividend to be paid by Europris ASA

EPS ble i øvre siktet av hva jeg trodde med 4,92 kr EPSS i fjor. Årsomsetningen ble hakket over hva jeg trodde (8,38 mot 8,2). Totalt sett leverte fjoråret veldig bra for selskapet.

Når de har EPS for året på nesten 5kr så er P/E på ca 10. Det virker lavt. Hvis det ikke var for regjeringens tullete nedstengelse av enkelte butikker av denne typen ville jeg også være nesten sikker på at Q1 ville bli ytterligere forbedret i 2021 mot 2020, og sånn sett tror jeg EPS er enda bedre for rullerende 4 kvartaler etter Q1.

Så er jo spørsmålet alltid hva som er “fair” prising da. Uansett en bra rapport.

Redigert: Etter innspillet under så rettet jeg opp i innlegget. Takk, gikk litt fort der.

Group revenue er vel opp 28,5% i fjor, men her ser det ut som du sammenlikner total retail sales i ditt første estimat med group revenue i oppsummeringen.

Veldig bra rapport, men personlig er jeg nysgjerrig på hvorfor ikke bunnlinjeveksten var enda høyere. Q4 EBIT vekst på 72% mot 2019, men net profit vekst på “kun” 70%. Her hadde jeg ventet at mer skulle renne rett gjennom til bunnlinjen…

1 Like

Nevermind - fant det i kommentarene på prelim annual report;

In connection with the transition to a new IFRS 16 system in November, an error was discovered in the interest rate calculations. This resulted in a non-recurring interest expense totalling NOK 32 million…

Hadde også en currency loss på 36M, så da er det naturligvis mindre igjen til bunnlinjen

1 Like

Europris ASA: Mandatory notification of trade

Europris ASA - Covid-19 update

Europris opens new store at Austevoll

Europris ASA: Annual report 2020

Europris ASA Notice of annual general meeting

Europris ASA Q1 2021: Invitation to presentation of first quarter 2021 results

Ser DNB operer med disse Q1 estimatene:

image

Det er en omsetningsvekst på 15% relativt til Q1 2020, som kanskje er rimelig mtp Covid (+), forflytning av påsken (+) og butikknedstenginger (–).

Samtidig er EBITDA-veksten på 71%, og det slår meg som svært høyt relativt til omsetningsveksten. Til sammenlikning var Q4 2020 EBITDA-vekst på 50% med en omsetningsvekst på 33%. Ikke minst har det også trolig vært dyrere å drifte de “stengte” butikkene i nedstengingsperioden med klikk&hent betjeningsmodell.

image

Noen tanker rundt hva som kan løfte EBITDA for Q1 så kraftig som DNB (eller forsåvidt også konsensus) estimerer?

1 Like

Best first-quarter performance ever, driven by strong operations and top-line growth