Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Få svar på alt du lurer på om skatt og skattemelding :)

For å unngå renter på restskatt må det innbetales innen 31.05 :slight_smile:

3 Likes

Når du realiserer kan du også ta omkostningene til fradrag

Krever du fradrag for faktiske kostnader til faglitteratur i posten, må du ha også kunne dokumentere kostnadene ved forespørsel. I så fall vil jeg mene at TekInvestor vil falle inn under dette.

2 Likes

Stråselskap i skatteparadis kan jeg ikke anbefale. Litt usikker hva du tenker med dette, og hva din virksomhet går ut på. Skatteadvokater er nok rette instans å spørre om råd til dette om du mener å legge virksomhet til feks Malta.

3 Likes

Du må finne deg kurser du fast benytter deg av, og finne deg ett prinsipp. Ved veldig mange transaksjoner kan man feks benytte seg av snittkurser. Spar på dokumentasjon av dette, og etter beste evne få det så nært riktig som mulig. Helt 100% presist vil nærmest være umulig med mange transaksjoner på kryptobørser.

2 Likes

Til eksperten: kjøpe en del altcoins (kryptovaluta) i 2018 som jeg ikke har gjort noe med siden kjøp. Disse er verd lite ifht. inngangsverdi nå uansett. I og med at det ikke er realisert, må det oppgis? Eller oppgir man bare beholdning ved salg?

Hvis det skal oppgis, hva skal oppgis? - inngangsverdi, beholdning og nåverdi?

(Vet dette er diskutert i kryptovaluta tråden men er greit å ha et ekspertsvar som potensielt kan være en sticky i den tråden!)

3 Likes

@RegnskapshusetAS meget kult å ha dere her.

Noen spørsmål fra meg.

Jeg har et As. Jeg har lånt ASet penger. Jeg antar at jeg må skatte for renteinntektene jeg privat får på det lånet. Hvordan fører jeg disse rentene.

Siden ASet ikke har eget itutstyr, kontor eller internett. Kan jeg da ta leie av ASet for at det bruker plass, strøm internett og pc hos meg hjemme.
Si at leien er 1500kr pr måned, hvordan fører jeg evt dette som inntekt privat og må jeg skatte for det?

3 Likes

Hadde utgifter til erverv av fast eiendom i 2018, eiendommen er først blitt tinglyst i 2019. Eiendommen blir sannsynligvis ikke realisert før om mange år, antakelig av neste generasjon. Spørsmålet mitt er om når utgiftene jeg har hatt kan trekkes fra.

Det er vel ikke rente på skatt du får utsatt på grunn av for lav rapportering (så vidt jeg vet er det først når du faktisk må betale skatten (restskatt) året etter at rentene påløper). Du får vel heller ikke renter på for mye betalt skatt. Men det hadde vært fint å få dette bekreftet eller avkreftet av eksperten :slight_smile:

1 Like

https://www.skatteetaten.no/satser/rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/

2 Likes

Der fikk vi avkreftet det ja… litt sleivkjeftet tydeligvis og beklager det vet ikke hvorfor jeg uttalte meg om det siden jeg selvfølgelig tok riv ruskende feil - men essensen i at det lønner seg å utsette skatt kan jeg i hvert fall stå for :slight_smile:

Hvordan fører man tap ved kjøp / salg av kryptovaluta? Jeg vet at man må ta vare på og kunne vise detaljert dokumentasjon - denne trengs ikke sendes inn i første omgang?

Har også et tap ved pre-sale av en krypto-ICO (initial coin offering), der kryptovalutaen er helt verdiløs (ICOen ble avbrudt pga manglende interesse). Dette berettiger også til fradag og føres som om man har solgt til 0 kr,-?

Om jeg kjøper aksjer for 20K, selger disse for 30k og kjøper nye akser for 30k og selger disse med tap til 20k.

Må jeg da skatte noe som helst med tanke på at jeg har gått i 0 i aksjer det året? Eller må jeg skatte av de 10 tusen, for deretter å få fradrag av tapet på de 10 og da faktisk gå i minus?

Takk for svar :slight_smile: Jeg får dokumentere utregningene litt bedre tror jeg. Oppga heldigvis gevinsten i fjor og skattet av det og har dokumentasjonen fra det. Så når jeg nå viser til tap vet de at jeg har eid krypto en stund og var ærlig da det ikke gagnet meg. :slight_smile: Håper selvsagt at det ikke blir noe spørsmål da jeg uansett er en veldig liten aktør i krypto og skattebeløpene er så små at det ville vært dumt om mer tid ble brukt på det.

@pdx kommer regnskapshuset til å svare på flere spørsmål?

Ja, enten i dag eller mandag :smile::+1:

2 Likes

Spm angående levering henting av barn i bhg. Hvis mor jobber like ved bhg, men far et annet sted og man bytter på å hente og levere. Kan far da føre opp antall km på halvparten av dagene?

Jeg har lånt egenkapital av foreldre og fått forskudd på arv av besteforeldre…
Hvordan gjør jeg dette? :slight_smile:
Takk

1 Like

Flott tiltak @pdx.

1 Like

Forskudd på arv er vel ikke skattepliktig, opp til et beløp mener jeg.
Lån hos familien er vel fradragsberettiget hvis du betaler renter.
Google det, så finner du nok svar :+1: