Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Få svar på alt du lurer på om skatt og skattemelding :)

Tenkte å hørre med regnskapshuset her på TI :wink:

2 Likes

@RegnskapshusetAS

Hei, eg har en ganske ok avtale på bruk av privat bil i arb sammenheng, dette ble faktisk til en ganske stor del av inntjeningen min i fjor,og ilag med diverse andre ting, så fikk eg en solid baksmell, vanligvis har eg bedre kontroll på dette en eg klarte å ha i året som gikk.

Spørsmålet mitt blir da, har eg noen muligheter til å trekke fra utgifter tilknyttet tjeneste køyring ?

Uten å gå veldig mye inn på avtalen, så gjelder det en fast årlig sum for å ha bil, pluss km godtgjørelse, og med 40-50k km man får noen kroner for pluss fast sum, så kommer man raskt opp i høyt beløp der deler av det blir inntektsført og dermed skattebelagt.

Kan bilens verditap f.eks være noe som kan brukes ?

Har en mulighet til å forhandle lønn er det en ting som gjelder: få tillegget på lønna direkte, da får en pensjon og feriepenger. Ellers er det lønnsomt å ta ut eventuelle skattefrie goder, så som aviser osv, samt bilgodtgjørelse, skattefri sats. Alt utover det er det fordel å få i direkte lønn.
Men det kan være lettere å få «skjulte» tillegg, som feks tilleggsavtale på bil.

2 Likes

@RegnskapshusetAS svarer i løpet av kvelden i dag, det ble visst litt flere spørsmål enn de hadde forventet :wink:

Noen som vet hva post 3.2.2 «sum underskudd regnskapsbehanldet bil» kan brukes til ?

@RegnskapshusetAS

Jeg kjøpte ny PC til aksjehandel i 2018 på kredittkort. Regninga ble betalt i januar 2019. Kan jeg føre som fradrag på årets skattemelding eller må jeg vente til neste år?

På forhånd takk for svar

Fristen er i dag… så var litt kjedelig å få svar rett etter frist :smiley: :pray:

Fristen er midnatt :wink:

og man kan søke om utsettelse.

Iknow… altinn har økt tiden til 20:00

Fristen er vel 23.59 ikveld? er det den pleier.

Men man kan søke om utsettelse til 31.05. Det er automatisk godkjent.

Brukerservice som har økt åpningstiden til kl 20:00

Jepp. Gjorde det akkurat og fikk godkjent automatisk. Tok ti sekunder å søke.

1 Like

Verdien som skal oppgis i skattemeldingen er omsetningsverdien pr. 1. januar året etter inntektsåret

2 Likes

Det kommer an på hva renten er. Holder du deg under skjermingsrenten er inntekten skattefri. Det som overstiger denne renten skal inn i post 3.1.2. Skjermingsrenten finner du på skatteetaten sin hjemmeside.
Bruk av hjemmekontor kommer inn under minstefradraget. Det er egne krav om utleie av hjemmekontor. Det må være et separat rom fra resten av boligen som ikke brukes til noe annet.

2 Likes

Utgiftene kan trekkes fra ved realisasjon.

Du må betale renter på restskatt med 0,59% pr år, beregnet fra 1 juli 2018 til første forfall restskatt.
Tilsvarende rentegodtgjørelse på for mye betalt skatt, frem til skatteoppgjør sendes ut.

Det er dato på kjøp som gjelder, ikke når den ble betalt.

Dette er for skatteytere som krever fradrag for yrkesbil etter regnskap, og benytter skjema RF-1125 Bruk av bil som vedlegg til skattemeldingen.

Skjema RF-1159 skal sendes inn som vedlegg til skattemeldingen.

2 Likes

Forskudd på arv er ikke skattepliktig, men hvis du mottar arv på tilsammen 100 000 kr eller mer skal det føres i post 1.5.3
Renter du betaler på lån fra familie får du fradrag for.

1 Like