Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Litt relevant her, siden det ble en utbetaling til skadelidende i tillegg til boten.

Mener å huske at folk har skrevet om potensielle milliardbøter i denne tråden…

CA saken skjedde før GDPR ble implementert. Er den nye saken som er spennende

1 Like

Haha, trodde først du hadde vært inne å bølla.

Beste autokorrektur ja. Tror faktisk jeg må la den stå :smiley:

1 Like

Ser flere valgte å rapportere denne. Det er forsåvidt greit, men samtidig når noen går så hardt ut å promotere en aksje de selv eier for å så forsvinne når aksjen stuper så er det lov å stille dem til vegs. Når man samtidig kan se at flere her inne har solgt aksjen med til dels store tap de siste ukene så er det vel en fare for at mange tok “tipsene” som god fisk.

3 Likes

Hvis man har solgt de siste ukene så har man vel gjort det motsatte av Aksjefokus sine tips?

2 Likes

Tipset hans var jo å kjøpe på et betydelig høyere nivå. Har man solgt de siste ukene med tap, kan man anta at folk kjøpte etter tipsene hans og tok tapene nå?

Ser også at både twitteren og siden hans er tatt ned, så mulig han ga opp prosjektet?

1 Like

Han var vel ganske klar på at han så ganske langt frem typ 3-5 år

3 Likes

Han hadde litt horisont, derfor hadde det vært gøy å se hva han tenkte fremover siden tech ikke bare FB) får ganske mye bank og man kanskje ser konturen av reprising på tech aksjer.

Ser han er her å lusker så håper han kommer med noe fornuftig etterhvert :=)

1 Like

Jeg prater gjerne om aksjer og enkelt investeringer. Her inne er fokuset på kortsiktige svingninger og det passer ikke min stil/filosofi. Jeg annonserte at jeg ikke ønsker å debattere her, men det er hyggelig at du ønsker meg tilbake.

Jeg gjemmer meg heller ikke bort om noe går «surt» eller er vanskelig. Mine baller er minst like store som John Holmes sine, så skal jeg være ærlig om jeg tar feil i min hypotese.
Men da må vi la tiden gå så hypotesen kan få mulighet til å utspille seg…

Du er forøvrig ikke interessert i å høre hva jeg har å si. Du ønsker bare å få inn «stikk»…

3 Likes

Nå er du flink å tillegge andre meninger både her og på andre fora. Men hadde jeg ikke hatt interesse av å høre hva du mente hadde jeg heller ikke skrevet noe i Fb tråden. Men jeg kan jo konkretisere spørsmålet mer.

Hva tenker du rundt at mye tech faller bratt i usa. Er det starten på permanent lavere prising av vekstselskaper eller ser du en annen grunn?

1 Like

Jeg blir litt forvirret når du først er hovmodig, for så prøve å fremstille det som du faktisk er genuint interessert i min mening.

Jeg er smigret over at du ønsker meg tilbake, men hvorfor skulle jeg dele mine meninger i et fora der man skal bli “stilt til veggs” av en syvende far i huset, om man mener noe konsensus ikke er enige i, eller om man skulle ta feil? Det er absolutt ingen oppside for meg ved å gjøre det.

4 Likes

Nå må dere slutte med denne kranglinga

3 Likes

Når folk “stiller deg til vegs” som du sier så er det ofte kun for å syreteste påstanden din. Ja det kan føles kjipt men om du vet hva du snakker om så kommer du styrket ut.

Jeg har alltid interesse av alle sine meninger, at noen føler seg angrepet fordi man er kritsk får være deres sak. Oppesiden er uansett at du får testet tankene og teoriene dine med andre som liker tech aksjer. Er ikke så mye verre.

2 Likes

Jeg har ingen ønsker om å krangle med deg. Jeg ønsker kun at du stiller meg spørsmål på en “ok” måte, uten å måtte få inn “stikk”. Ditt innlegg ble gjemt, fordi flere rapporterte det. Jeg oppfører meg ikke alltid perfekt og har flere innlegg i denne tråden som kunne vært ugjort. Vi alle har forbedringspotensial. Du kan dog ta et hint når innlegget ditt blir gjemt, fordi mange har rapportert det.

Jeg vil anbefale kapittel 8 av The Intelligent Investor (engelsk utgave). Jeg tror flere her kunne hatt godt av å lese mer kvalitetssikret teori, og mindre “bro-science”.

Tråden har sporet av nok, så la oss ta tråden tilbake på sporet der den hører hjemme så folk kan fortsette å diskutere FB, og jeg kan forlate åstedet.

Her er deler av min sjekkliste som jeg fortiden jobber med:

  1. Stabil og god vekst i topp og bunnlinje
  2. Begrenset behov for kapital
  3. Høye marginer (ROIC & FCF Margin)
  4. Genererer signifikante summer i fri kontantstrøm
  5. Lojale kunder
  6. Tilstedeværelse internasjonalt/flere land
  7. Langvarige konkurranse fortrinn (moats)
  8. Uvurderlig merkevare
  9. En magnet for talenter

Det er ingen tvil om at du kan krysse av de aller fleste av punktene for FB. (Utenom 8).

Noen av punktene kan kvantifiseres:
FB Rullerende tolv måneder:
Avkastning på Investert Kapital: 24%
Fri Kontantstrøm Margin: 33%
P/Fri kontantstrøm: 18
Per: 9/30/2018
Rentebærende Gjeld: 0
Kontanter: $41 mrd. (ca 9 kontanter og 31 i hyper likvide pengemarkedsfond. Dvs at kan selge alt på en dag uten å flytte kurs).

  • For de som er interessert i det kortsiktige:

On the detractor front, Facebook shares fell during the quarter after management warned about a
deceleration in the rate of revenue growth and guided for margins to fall over the next several
years. The Company posted 42% revenue growth for the fiscal second quarter but guided to a
growth rate that seemed to be in the mid-20% for upcoming periods, with margins trending
almost 10% lower over a longer-term period. We continue to overweight Facebook and maintain
the position as a top holding for several reasons.

First, management has guided to decelerating revenue growth at core Facebook in nearly every
quarter for the past few years, so we think there is a good amount of conservatism baked into their
implicitly guided growth rates. Second, we think the revenue deceleration can be attributed to
management’s proactive strategy of shifting advertisers toward under-monetized properties such
as Instagram, Facebook Messenger and WhatsApp, which have less developed advertising
ecosystems.

In our view, the aforementioned properties have the potential to not only stabilize growth rates but to reaccelerate as they mature with core Facebook providing a stable, high-margin cash flow
stream for reinvestment. Third, management’s lower margin guide implies an incremental $6
billion or more in overhead, which we believe is more than enough capital to ensure the longterm
safety and security of the platform. Last, we think the consensus embedded estimates are
quite conservative, and Facebook’s fiscal 2020 price-to-earnings multiple of about 19X is very
attractive, relative to our investment opportunity set, given the Company’s high absolute growth
rate and excellent profitability profile.

Kilde: RiverPark Funds

Og noen som har vært short:

6 Likes

Hvis du tror alle kritiske spørsmål du får handler om å få inn et stikk. Så ser jeg at det fort blir utfordrene å diskutere online.

Uansett ser at du ikke svarte på spørsmålet jeg stilte så stiller det igjen.

Hva tenker du rundt at mye tech faller bratt i usa. Er det starten på permanent lavere prising av vekstselskaper eller ser du en annen grunn?

1 Like

Du burde kanskje vurdere å ta med at de har “andre forpliktelser” :wink:
Jeg som skulle holde meg unna denne tråden…

1 Like

Hvorfor slettet du innlegget? :slight_smile: