Jeg har ikke peiling på hvor aksjer går i det korte bildet, eksempelvis 3-9 mnd. Men jeg har peiling på verdsettelse og FB’s tilnærmede monopol og kommende økosystem. Jeg vet også at matematikken seirer til slutt, og at aksjer kan være billige lenge og dyre veldig lenge. Det å time markedet er vanskelig og noe jeg absolutt ikke er kapabel til eller prøver på.
Jeg er ikke veldig interessert i FB.com som plattform, men jeg interessert i det de har i pipeline, og særlig utviklingen i Instagram, som er på vei til å bli det største medieselskapet i verden. At grunnleggerne sluttet kunne vi godt klart oss uten, men det var på ingen måte overraskende. Grunnleggere bruker å slutte når deres selskap blir solgt, at de ble så lenge det som er overraskende.
Dating, Streaming (FB Watch), Whats App, Betaling, Messenger og IG virker de godt i gang med å kunne få monetær vinning av, kanskje de lykkes med VR også?
En kan selv tenke seg om FB kjøper sportssendinger og sender målrettet reklame i pausene. Beløpene de vil kunne ta for det vil være mye høyere enn eksempelvis det de lineære tv-kanaler vil kunne ta. Lineær TV er også fallende, spesielt blant den yngre garde. Mye av reklame budsjettene fra de største selskapene (P&G, Coca Cola, Fiat/Chrysler/ L’Oreal / Nestle, Unilever) kommer til å havne i lommene på FB & Google når de forstår hvor de får verdi for reklamen. Det er ikke på lineær tv, magasiner eller på radio.
FB har blitt straffet med et fall på over 30% fall fra toppen. Den falt primært på at salgsveksten vil bli 5-9% lavere enn tidligere kvartal. Dvs at salgsveksten anslagsvis går fra å være ca 45% til 36-38%.
Jeg har tidligere vært optimistisk på FB sine vegne i denne tråden selv om kursen har gått fra $183->$164 er ikke dette noe jeg egentlig bryr meg så veldig om, så lenge det underliggende er intakt. Reguleringene som kan komme i kjølvannet av dette vil med ganske stor sannsynlighet gjøre det enda vanskeligere for nye aktører å bryte inn i dette markedet.
Hvor mye skandalen som ble avdekket på fredag kommer til å spille er helt uvisst. Akkurat det har jeg ikke noe fundament for å uttale meg om, det blir kun spekulasjon. Kan de få bøter for det? Tvilsomt. Vi har sett sånne datainnbrudd hos en rekke aktører tidligere uten store konsekvenser, den siste var vel hos British Airways for kun noen uker siden. Det blir glemt relativt fort.
Apple’s situasjon i 2013 var på mange måter like den FB er i nå. Med tanke på inntjening og verdsettelse. Apple falt i perioden september 2012 til april 2013, fra $100 til $55. Hvor mye mer FB faller er det umulig å si.
La oss bare se på litt enkel verdsettelse på noen forskjellige større selskaper. Noter spesielt Pris/Fri Kontantstrøm (P/FCF). FB har både lavest P/Earnings Growth og P/FCF. Det er et matematisk faktum at FB er en av de billigste vekst aksjene som er der ute, med den mest solide balansen. Om en liker kvalitet og verdi så er FB et godt case.
Colgate Palmolive:
P/E TTM: 23.82
Forward P/E: 20.7
P/Free Cashflow: 62.28
P/EG: 3.56
EPS Next Y: 6.5%
EPS CAGR Next 5Y Annualized: 6.7%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 1.10
Visa:
P/E TTM: 41.39
Forward P/E: 28.20
P/Free Cashflow: 35.18
P/EG: 2.17
EPS Next Y: 15.92%
EPS Next 5Y Annualized: 19.11%
Debt/Equity: 0.6
Current Ratio: 1.7
Alphabet:
P/E TTM: 32.42
Forward P/E: 25.12
P/Free Cashflow: 40
P/EG: 1.87
EPS Next Y: 20.96%
EPS Next 5Y Annualized: 17,37%
Current Ratio: 4.20
Apple:
P/E TTM: 19.49
Forward P/E: 16.49
P/EG: 1.82
P/Free Cashflow: 24.04
EPS Next Y: 16.30%
EPS Next 5Y Annualized: 10.75%
Current Ratio: 1.30
McDonalds:
P/E TTM: 21.60
Forward P/E: 20.43
P/EG: 2.53
P/Free Cashflow: 313
EPS Next Y: 6.78%
EPS Next 5Y Annualized: 8.55%
Current Ratio: 1.50
Facebook
P/E TTM: 22.72
Forward P/E: 19.75
P/EG: 1.02
P/Free Cashflow: 23.74
EPS Next Y: 16.03%
EPS Next 5Y Annualized: 22.20%
Current Ratio: 10.70 (Current Assets - Current Liabilities)
*Fremtidig inntjenings estimater er analytikernes konsensus estimater, hentet fra Reuters.
Det kan argumenteres for at de er over kapitaliserte, og at de burde bruke enda større summer på tilbakekjøp enn de gjør P.T. Tilbakekjøp er forøvrig overlegen bruk av midler gitt lav verdsettelse. FB har ca. 40 milliarder dollar på bok, som de kan benytte til det de måtte ønske. Tilbakekjøp, oppkjøp eller utbytte. Det har en ekstrem fleksibilitet på grunn av en ekstremt solid balanse ingen andre selskaper på Wall-Street kan vise til.
Så hva skal til for at FB for eksempel blir priset til $300?
P/E: 25 EPS: $12
EPS i 2018 vil være ca $8.3, så det vil si at inntjeningen med vokse med ca. 45%.
20% vekst årlig, er 44% på to år på grunn av renters-rente.
Litt på siden:
Fundsmith er en UK basert forvalter som investerer i kvalitetsselskaper som har FB som en av sine største posisjoner. Jeg har fått øye på disse fordi det er omtalt som blant de beste fondsforvalterne av bransjen selv.
https://www.fundsmith.co.uk/fund-factsheet