Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fadderkonto

Hei,

Er blitt fadder.

Noen som har erfaring med å overføre konton til egne barn/andre barn ved konfirmasjon, evt dagen de blir 18?

Ønsker starte et nytt konto tiltenkt for sparing som skal overføres. Finnes det et loop hole her, eller må alt selges, beskattes, og så overføres?

Var i lignende situasjon for noen år siden, og kom da over denne artikkelen:

Til slutt skal du få et smart, men lite kjent skatteråd: Sparing i aksjefond vil forhåpentlig gi solid gevinst. Den skal beskattes. Hvis dere overfører fondet til barnet, slipper dere å skatte av gevinsten. Barnet overtar skatteforpliktelsen. Da kan det være smart at barnet selger fondsandelene sine i en periode hvor det har lav inntekt, for eksempel i studietiden. Da blir gevinsten nemlig skattefri!

Slik henger det sammen: Personer over 17 år kan ha inntil 51 300 kroner samlet i kapitalinntekter i året (tilsvarende personfradraget) uten at det utløser skatt på gevinsten. Hvis det er gevinster på aksjer eller aksjefond, er fribeløpet litt mindre: 35 600 kroner. Du sparer dermed inntil 12 440 kroner i skatt. (Alle beløpene er basert på 2020-satser.)

Forutsetningen er at lønnsinntekten ikke er høyere enn minstefradraget på 31 800 kroner det samme året.

Så det er jo en del forbehold og om og men, men det kan være mulig å unngå en del beskatning slik jeg forstår det. Jeg har ikke sjekket om det spiller noen rolle om det er egne barn eller andres barn man sparer til, kan være at det er ulike regler i de to tilfellene

1 Like

Det er ikke mitt eget barn, men vil forvalte kontoen selv. Så regner med at det må stå i mitt navn. Spørsmålet er om det kan overføres når det ikke er mitt eget barn? Venter på svar fra Nordnet.

Tipper det kan overføres, siden artikkelen også henviser til barnebarn. Men Nordnet har garantert kontroll på det så tipper du får et kyndig svar ganske kjapt da :slight_smile: Post gjerne svaret her om du ønsker, nyttig info for mange vil jeg tro

1 Like

Følger denne

Vet du relativt lett kan gi en aksjesparekonto i gave hos de fleste banker, der dette ikke skal utløse noe skatt for selve overføringen.
Edit: legger til at dette kan være mellom alle privatpersoner, så familie relasjon eller ikke skal ikke ha noe si :slight_smile:

1 Like

Samme situasjon her med en 14 åring… har hatt end dialog med rådgiver min i banken og forklart ganske likt som i den artikkel fra Gjensidige. Man kan starte en spare fond til barn i eget navn. Når barn er ferdig med studiet og har fått sin studielån kan man overføre fonden når barna trenger, til eksempel å kjøpe bolig. Ser klart ut men hvilken fond er best å spare gjennom banken sparing system er ikke klart ennå… Bank rådigver viser flere muligheter med fond men kommer aldri å anbefale deg hvilke er best…

1 Like

Vært i samtale med Nordnet nå.

Man kan gi kontoer i gave (ikke zero). Så optimalt sett starter man en aksjesparekonto så man slipper skatt på kjøp/salg. Denne kan siden gis i gave til annen person, denne personen må være registrert på Nordnet. Skatt realiseres ikke ved flytt. Skatt følger siden konto ved uttak.

Så det blir planen for mitt fadderbarn og egne fremtidige barn.

8 Likes

Takk for tilbakemeldingen! Nyttig

1 Like

Det der høres jo egentlig helt supert ut:)

1 Like