Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feedback til PDX (admin)

Ifølge admin panelet er han bare tildelt 1 straff ( dvs 1 demping). Så med mindre det er noe bug er det kun den dempingen fra igår.

Nei han fikk en til tidligere, hadde 2 før jeg fjernet dempingen som var nå

1 Like

Helt enig her. Når det er sagt så er jo krigen som foregår med sivile lidelser og dødsfall ekstremt tragisk, noe som forståelig nok vekker mye følelser og emosjoner hos folk, særlig når det skjer i Europa for da føles det nærmt. Roc har etter mitt skjønn forsøkt å ta et fugleperspektiv på konflikten, vist til at det faktisk er en kompleks bakgrunn for krigen, og jeg synes hans perspektiver har vært ekstremt saklige, men jeg innser samtidig at “stemningen” rett og slett vanskeliggjør en slik diskusjon nå, og det er synd. Terskelen for at overordnete betraktninger/analyser havner i kategorien “Putinelsker”, landsforræder osv blir fort svært lav. Jeg reagerte også på den første dempingen av Roc, der jeg tolket det som at han fikk ubegrunnete anklager mot seg, og bare spurte om begrunnelse for disse anklagene, og ble så dempet.

Men jeg forstår samtidig at det fra et modereringsperspektiv er mange hensyn å ta, at det er et kapasitetsspørsmål og at det er umulig å treffe presist på alt.

1 Like

Moderatorer tror jag inte är något problem att få tag i. Litet problem. Ni må bara laga en tråd med intresseanmälan. Var det inte liknande sätt dagens Moderatorer blev till ?
Tror likaväl det är mycket dumt att moderera ett ämne man är VÄLDIGT aktiv i.

5 Likes

Det var også et tema når man innførte moderatorer første gang. Om moderatorer skulle være aktive på forumet eller ikke. Overveldene flertall ønsket at moderator skulle være aktiv. Husk at flere moderatorer kan moderere en tråd hvor en moderator er aktiv i. Samtidig blir også ting ofte diskutert blant moderatorer før man evt moderere. Så en bruker vil aldri vite hvilken moderator som har moderert en tråd. Ofte vil en mod spørre andre mods eller pdx om de er usikre på en modering i en tråd man selv er aktiv i.

Men forumet har vokst mye. og det trengs seriøst flere moderatorer .

5 Likes

Men som i fallet med Roc hade det väl vart rimligt med en varning före fullständigt gå bananas på inläggs raderar knappen. Utifrån respons verkar det vara mods som tagit detta som ett problem och inte gemeneman i forumet.

7 Likes

Hei, føler jeg må kommentere

a) Jeg lagde riktignok en post nr to (da den første ble slettet) hvor jeg avsluttet med at jeg skulle klokke ut, men utklokkingen var ikke motivert av å få frem et politisk poeng. Jeg skrev jo at jeg følte at jeg ble gjentatte ganger truet med PST og at det var lite takhøyde for motargumenter. Hvis innleggene fremdeles er i systemet så gjerne å dele dem begge.

b) Jeg har kun en konto her. Det kan sikkert pdx bekrefte basert på min IP adresse. Jeg er neppe såpass ihugga bear på BergenBio og kritisk til NATO ekspansjonen at jeg faker flere kontoer på et anonymt nettsted.

c) Jeg har, så vidt jeg kan huske, ikke linket til noen russiske propagandasider, Twitterkontoer eller billedmateriell. Mine referanser har enten vært anerkjente internasjonale nettsider (ie Al-Jazeera, Business Insider, Jerusalem Post osv) eller generelle referanser (ie Clinton Archives, Putin’s München 2007 tale osv). De få gangene jeg kan huske å ha lagt ut linker fra Twitter så har de vært like mye i sympati med Ukraina som kritikk av NATO eller humor. Dog, jeg kan huske feil, bare å korrigere hvis behov.

d) At det overhodet insinueres om at jeg kommer med russisk-propaganda synes jeg er veldig trist . Jeg har først og fremst snakket om NATOs ekspansjonshistorie og kritikk av denne, om Russlands sikkerhetspolitikk og Kinas fremtreden. Jeg har hatt mindre fokus på konkrete one-liners “hvor det bombes nå, at Russland har gått tom for avanserte våpen eller hvor mange Tsjetsjenere som er døde”. Jeg har forsøkt å ha fokus på de tore linjene, prelude til denne krigen og potensielle konsekvenser. Personlig mener jeg mine synspunkter er flere standardavvik innenfor hva som er anerkjent innenfor fagmiljøet i dette feltet og jeg kommer med lite som er kontroversielt eller nytt.

e) Jeg har utallige (=3-4) ganger sagt at krigen er ene og alene Putins skyld, at den er meningsløs og ufattelig trist. At man til tross for dette blir stemplet for å være “putin-elsker” synes jeg er rett og slett useriøs.

f) Jeg har blitt mutet 2 ganger. En gang hvor det ble offentlig lagd en post av moderator på at jeg var mutet (gangen tusekakk kom med PST trusler) og deretter i går kveld. I dag kunne jeg ikke poste før ca kl 13. Forrige gang jeg ble mutet varte det også til formiddag hvor jeg kontaktet pdx for å få tilgang. Et tips kan være at den som blir mutet får besjed hvor lenge og og hvorfor man blir mutet (slik at folk lærer). Ellers, for å unngå bias så kan det være en tanke at man henviser til en annen moderator hvis man selv som moderator er aktiv involvert i diskusjonen. Slike spesielle tilfeller kan vel ikke være så veldig vanlig. Godt poeng av @erpe80 og @Fornybar

Jeg har forståelse for at moderering er vanskelig og at man kanskje gjør dette pro bono fordi man ønsker å lage et fruktbart forum. I tillegg diskuteres det emner som man er brennende opptatt av, men for å sitere en av Marvel universets filosofer, Spiderman: “with great power, comes responsibility”.

Peace out!

32 Likes

Hvis du tenker å fjerne 2 innlegg som går på hvorfor man skal forlate forumet er å gå bananas så har vi to ulike meninger. Det er også utdypt hvorfor de ble fjernet i en post lengre oppe.

a) postene finnes i systemet, @pdx kan sende dem til deg hvis du ønsker dem.
b) ingen i mod/admin teamet har beskyldt deg for å ha flere kontoer. det bryter mot TOS og brukere med flere kontoer kastes jevnlig ut.
c) Jeg tror ikke noen i mod/admin teamet har beskyldt deg for å linke til noe heller. Link gjerne til post.
d) en bruker ble straffet for å ha kalt deg putin sympatisør.
e) se d
f) Det er korrekt med 2 mutes. Er en bug eller feature i systemet som kun gjør at den ene gangen synes. For 6 dager siden ble du og en anne bruker mutet. Dette er ofte brukt når man har en tråd hvor det allerede er litt amper steminig og to brukere krangler. I retroperspektiv skulle nok den andre brukeren har fått langt strengere straff pga måten vedkommende oppførte seg på.

@pdx får evt komme med flere ting om jeg har glemt noe.

Jeg har ikke noe behov for å kjøre dette videre. Blir ikke produktiv bruk av noens tid. Det jeg personlig “klikket” mest på er at PST slenges ut i ny og ne, så det håper jeg vi kan unngå.

Takk for all støtte og takk for seriøse svar.

Case closed.

6 Likes

Dette, som også ble nevnt av @erpe80 lenger oppe, er viktig.

Og det handler ikke om moderatorer skal være aktive eller ikke på et generelt grunnlag, men om at man ikke bør moderere enn diskusjon man selv er involvert i.

6 Likes

Det er en balansegang om hvem som skal moderere, for det er oftest lettest å ha oversikt over de trådene man selv følger av egen interesse. Så blir det litt ball av og til, men det skjer heldigvis sjelden.

4 Likes

Absolutt. Det er bare når det blir «ball» jeg mener det er nødvendig. :wink:

2 Likes

@VargVemund det gikk ikke å flytte innlegget så legger det sånn.

Grunntanken som det overveldene flertalet av forumet ønsket når man innførte moderatorer utover @pdx var at de skulle være aktive på forumet. At enkelte deltakere bruker “jo men du er jo moderator” er et dårlig forsøk på å kneble meninger man ikke liker. Så her bommer du desverre. hva vil du at @pdx skal gjøre? be moderatorene sine om å slutte å poste? Det er allerede mangel på moderatorer og alle skulle ønske vi hadde flere.

1 Like

Det er ikke meningene dine jeg har et problem med. Det burde du kunne lese ut av mine to innlegg. Og jeg har aldri vært i mot at moderatorer skal være aktive. Men jeg registrerer at du ikke her heller er i stand til å ta selvkritikk, og legger saken død fra min side, jeg har sagt mitt i Ukraina/Russland-tråden.

4 Likes

Ikke slutte å poste, men kanskje være mer klar over at meningene man poster kan anses som forumets mening utad, og ta høyde for den komplekse virkeligheten vi lever i. Som langt i fra er så svart/hvit som det kan virke som i en del innlegg.

1 Like

Jeg tror ikke du tok poenget i posten min. og det er helt greit. Jeg ser flere brukere gjorde og det var det viktige.

Jeg blir veldig overrasket om det finnes masse brukere som tror at det moderatorer poster er forumets meninger. Finnes også tråder hvor moderatorene diskuterer med hverandre.

Moderatorer har makt, noen vil not tenke at det moderator sier er det sosialt aksepterte :sweat_smile: vi påvirkes så mye rundt om så hvem vet. Eneste som er blitt 100% sikkert for meg er at det oftest er bra å stille spørsmål til alle narrativene vi serveres, men de færreste tenker slik dessverre.

Faktisk delvis feil. Forumet er i stor grad selvmodererende. Alle brukere har en trust level. ( som blant annet gjør at man kan endre navn på tråder osv). 90%-95% av all moderering er brukere som rapporterer poster som enten blir skjult av forumet ( fordi mange med høy trust rapporterer ) eller en moderator som godkjenner eller ikke godkjenner rapporteringen.

Så flertallet som blir sure fordi de blir moderert har faktisk blitt rapportert av opptil flere brukere. Det er faktisk et lite paradox.

1 Like