Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feedback til PDX (admin)

Dessverre blir slike som fora ofte ganske totalitære og sier man noe som andre ikke liker eller mener noe annet om blir innleggene ofte “flagget” eller sensurert på andre måter. Dette igjen skaper ett ekkokammer som forsterker saken ytterligere.

Min tese er at dette mønsteret forsterker seg enda mer i ett forum hvor folk faktisk har penger investert i meningene sine.

Men hva vet vel jeg, jeg har bare en master i organisasjonspsykologi :wink:

5 Likes

Det flagges ekstremt mye innlegg og dette er bra. De som missbruker flagging blir også straffet. Påstanden til @aksjefokus om at 2-3 flagger alt han skriver stemmer heller ikke. Det er ganskje mange forskjellige som flagger. Dette gjelder de fleste brukerene som får poster flagget.

3 Likes

Nei det stemmer ikke, naturligvis fordi det ikke var det jeg skrev. :wink:

Ok så la oss endre på det, hvor mange som missliker deg er ikke godt å si. Innleggene dine som blir rapportert er alle blitt rapportert som off topic ( som er den vanligste grunnen til rapportering av innlegg på forumet). Dette er også grunnen til ønske om mer moderatorer, mye brukere klaget over at veldig mange tråder gikk offtopic… Samtlige av innlegg dine som ble rapportert for offtopic hvor rapportering ble godkjent av mods ble rapportert av ulike brukere.

Så får man heller tenke at det kanskje skyldes at de var offtopic enn at mennesker missliker deg.

Forumet er jo også i stor grad brukerstyrt, og noen tråder moderes også strengere for offtopic enn andre. Etter ønske fra brukerene.

Forsåvidt burde alle ha minst 1 godkjent rapportering for da får man dette merket :smiley:

bilde

2 Likes

Jeg er en av de som flagget deg før i dag. To poster før din var tråden ryddet og alle ble bedt om back to topic. Du hopper galant over og kjører på videre med off topic. Da blir du flagget, enkelt og greit :slight_smile:

2 Likes

Låser denne, her ble det litt mye person angrep av mange. @pdx rydder opp.

Noterer meg at enkelte parter driver å rapporterer de som de krangler med, når de selv klager på at de blir rapportert…

De som føler for å fortsette kan gjøre det på PM, @pdx rydder her siden. De som drar krangelen over i en annen tråd mens denne er lukket får en luftepause.

5 Likes

Et par ting:

  • Jeg tror alle må tolerere at et innlegg man har skrevet blir skjult midlertidig pga rapporteringer, og heller snakke med en moderator eller meg dersom man er uenig med avgjørelsen moderatorene tar når de får sett på det.
  • @aksjefokus: Jeg tror du kunne opplevd mindre motgang på forumet dersom du klarte å la være å snakke så nedlatende til folk. Det er en gjenganger i de innleggene dine som blir rapportert, også det rett over her som du nå slettet. Det er tydelig at flere setter pris på en del av det du skriver, men hvis du ikke klarer å overholde forumreglene våre er det liksom ikke nok.
7 Likes

Det er også uheldig at moderatorer deltar i debattene de modererer. Skjønner at dette er vanskelig å unngå, men det kunne vel være mulig at man modererer saker man ikke deltar i, de fleste deltar jo ikke i alt?

3 Likes

Hva tenker du er uheldig og hvordan definerer du moderere.

Forumet er idag i hovedsak brukerstyrt, og det meste av “moderering” som gjøres er

  1. se på rapporteringer og avgjøre om disse skal godtas eller avslås.
  2. Flytte poster som er postet feil ( TA i småprat, småprat i TA).
  3. Godkjenne poster fra brukere som har tillitsnivå 0 og 1.
  4. Åpne og rydde tråder hvor systemet har stengt tråden pga mye rapporteringer og krangel.
  5. Slette åpenbare personangrep og ting som er tydelig i brudd med forum reglene.
  6. Stenge ute kjenninger som er permbannet.

Dette er egentlig det moderator teamet gjør på dagbasis. Økningen i moderator teamet skyldes tilbake melding til PDX om ønske om mer moderering fordi mange tråder gikk off topic.

Det ble også besluttet å få moderatorer med ulike bakgrunner fordi man har forskjellig kompetanse. Og fordi det er lettere å se om brukeren poster crap eller fakta. Derfor vil du se enkelte moderatorer mer aktive i biotrådene mens andre er mer aktive i gaming trådene.

Tilbakemeldinger er viktige, derfor er det også viktig å skjønne hva du tenker er uheldig men at du også skjønner at det meste av moderering som skjer idag er reaktiv. dvs at det er dere brukerene som har bedt en moderator om å se på en post eller en bruker. Så gjør vi jo alltid feil, og da er det bare å sende en melding til @pdx pdx så kan han se på den bestemte modereringen. Alt logges alltid på forumet. Dette inkluderer også all moderering, poster som skjules og poster som slettes. Så det er aldri noe problem å ettergå en bestemt moderering eller en post.

5 Likes

Hvem skal da være moderatorer? Hvis ikke dagens moderatorer skulle fått deltatt i debattene så må noen andre overta!
Jeg stoler på at våre moderatorer klarer å skille rollene greit, om de skulle glippe, ja da har vi @pdx som vi kan henvende oss til, nytter ikke det får vi gå til Erna😉

10 Likes

Dersom man selv er aktivt med i en debatt og “motparten” (en som har motsatt syn i saken som diskuteres) må moderes er det vel greit å høre med medmoderatorene sine og la de ta akkurat den saken.

4 Likes

Det er i praksis dette som skjer idag, kommer det rapporteringer på motparten eller moderatoren som deltar i diskusjonen diskuteres dette i plenum blant moderatorene og pdx eller løses det av en annen moderator.

1 Like

Samme problemet her. Har vært slik i flere uker eller et par mnd. Får opp vinduet til emojis, men ikke mulig å trykke på noen av de. Om noen andre legger til en emoji på et innlegg så kan jeg trykke på den så det blir en ekstra.

Har Samsung.

6 Likes

Akkurat den samme feilen opplever jeg.
Er relativt nytt, dvs noen uker som Mml nevnte her.

2 Likes

Takk for feedback!

In other news:

6 Likes

Er det mulig å få porteføljevisningen til å akkumulere tap, gevinst og utbytte slik at den blir litt mer reell?

1 Like

Det er mulig, og jeg har utforsket det en del tidligere. Jeg kan ikke love noe på veldig kort sikt fordi det er krevende å løse det på en god måte :slightly_smiling_face:

@pdx, Hadde det vært en ide og laget en aggregert portefølje av alle brukerne som har lagt inn sin portefølje i systemet, behandlet det som et fond og sammenlignet med OSE og evt andre børser?

Så kunne du brukt dataen i markedsføring for siden.
“Brukere på Tekinvestor taper i snitt 20% mer enn indeks hvert år, bli en av gjengen du også, kun på tekinvestor insider”

1 Like