Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feilet realisering av ASK - NORDEA

Har en interessant disputt på gang med Nordea. Gikk som mange andre på et smertelig tap takket være PCIB. Solgte unna, tømte gjeldende ASK og ga i romjulen kundeservice hos Nordea beskjed om at jeg ønsket kontoen realisert. Avsluttet samtalen med å spørre en ekstra gang om alt var i orden. Svaret var ja, men at det ville ta noen dager før kontoen forsvant i nettbanken.

Året har blitt 2021, kontoen vises fortsatt på nettbanken og jeg tar igjen kontakt med Nordea. Nå viser det seg at kontoen IKKE er realisert. Grunnen er at det på mystisk vis, ifølge VPS, fortsatt står oppført 2 enslige aksjer på kontoen, som ikke vises hverken i nettbanken eller når jeg er logget inn på Nordea invest. Dermed har ikke de som er outsourcet til oppgaven i Litauen kunnet gjøre noe. Som jeg heller ikke har fått beskjed om.

For meg blir det mest av alt prinsipp. JEG har handlet i god tro, kontoen viste 0, alle synlige aksjer ble solgt og Nordea ga tilbakemelding om at alt var ok. Fristen for å få pengene tilbake på skatten er åpenbart ute. Den båten er seilt. Pengene er heller ikke tapt, men vil - om Nordea får viljen sin - komme ett år forsinket. Som for mitt vedkommende er ugunstig, for å si det forsiktig.

Mitt ønske (eller krav) i så måte er at Nordea skal ordne opp uten at jeg blir skadelidende. Det delikate spørsmålet er åpenbart om jeg kan anses som skadelidende av å få summen ett år senere.

Bør jeg innse at Nordea bare vil folde sine hender eller kan stahet fra min side kunne lønne seg til slutt? Innspill taes som alltid imot med takk :beers:

1 Like

Var ikke romjulen lovlig sent fra din side? Nordnet har i værtfall frist i november engang mener jeg.

Absolutt lovlig sent, legger ikke skjul på det. Men tilbakemelding var fortsatt at det var innenfor.

Bøyer selvsagt hodet og aksepterer utfallet dersom det likevel kommer for en dag at det ikke var mulig for Nordea å utføre det hele innenfor gjeldende tidsrom. Per i dag er det uansett ikke problemstillingen.

Selvsagt er du skadelidende. Selv i dagens nullrente-verden er det noe som heter nåverdien av penger. Denne nåverdien burde jo Nordea kjenne til :slight_smile:

Om du har krav på at de dekker tapet (renter i perioden mellom når du skulle fått utbetalt/fradrag for tapet og når du faktisk vil få det) er jo det avgjørende spørsmålet.

Synes det er vanskelig å si noe sikkert om det, men jeg hadde presset Nordea ganske hardt. Så får de evt. komme trekkende med noen vilkår for kundeforholdet som sier at de ikke er ansvarlig for slike tap.

1 Like

Enig med Sparkonge. Nå er vel ikke beløpet du kan håpe på (renter i ett år) avgjørende for økonomien din på sikt, så du må vurdere hvor mye energi du vil legge i kampen for å få den. Eller kanskje du trives med en sånn konflikt? :smile:
Syne godt du kan drille dem på Nordeas renome og kundeservice. Her har de dummet seg ut og det tar seg dårlig ut. Hva om du foreslår en annen form for kompensasjon? Ingen kurtasje på X antall handler, eller i en gitt måned? Være kreativ. Finn noe som ikke syns så godt i deres regnskap, da trenger det ikke godkjennes på direktørnivå. Lykke til.

1 Like

Hvis de er enige med deg om at det sto 0 aksjer i nettbanken, så ville det være helt sjanseløst om de gjør deg skadelidende, gitt at du ikke var for sen i en eller annen frist de har i betingelsene sine

God dokumentasjon er alfa omega, ta skjermbilder av kontoen om du ikke har det allerede, og ta vare på alle mailer etc. -regner med du ikke tok opp telefonsamtalen, men hvis du har noe skriftlig, f.eks en bekreftelse på at alt var i orden, så ordner det seg nok :slight_smile:

Samtalen er nok tatt opp og arkivert.

Men vær sikker på at du har ditt på det tørre, for du kan bli fakturert for tiden de bruker på å finne den igjen :sweat_smile: