Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Filmtips 🍿

National Review, 27 October 2021. Illustrious Corpses Puts American Political Films to Shame. Why don’t we have politically informed film artists? That question is sparked by KINO’s Blu-Ray release of Francesco Rosi’s Illustrious Corpses, from 1976, one of the countless Italian art films made from a political perspective but that transcend politics. In Rosi’s subtly spectacular drama, Inspector Amerigo Rogas (Lino Ventura) investigates the ongoing assassinations of several federal judges (each played by a famous European film star). As one broad-daylight killing follows another, Rogas must consider a number of possibilities behind the mysterious murders. The Mafia? Radical student protesters? Tension builds, and paranoia becomes the only rationalization. Rosi doesn’t pretend to have it all figured out, unlike Hollywood’s current political filmmakers who blame, take sides, and pontificate. The difference comes from the sense of history that weighs on the events of Rosi’s thriller.

2 Likes

Veldig mange bra italienske filmer :ok_hand: noen klassikere som jeg har sett den siste tiden er Umberto D., 8 1/2, La Dolce Vita, Europa '51

1 Like
1 Like

Jadda
en gang til :sweat_smile::+1:

Gi oss heller constantine 2 :sunglasses:

3 Likes

Sterk lesning fra bak kulissene til filmen “Krigsseileren”

TrÄden heter Filmtips :wink:

1 Like

Av og til er det godt Ă„ fĂ„ tips om hvordan man kan unngĂ„ Ă„ kaste bort 2 timer av livet😅

10 Likes

Det tryggeste er Ä bruke et gammelt vellykket konsept. Uten for oss som har sett originalene. Husker jeg sÄ en av de nye star wars filmene og tenkte, har jeg ikke sett dette fÞr?

Syns det var verdt litt tapt tid Ă„ se pansergarasjen og enkelte andre rom fra Rena Leir igjen. Har brukt noen timer der fĂžr i livet.
Ser ut som Forsvaret stÞttet denne tungt. Nesten sÄ jeg lurer pÄ om noen ville vise frem noen nye og gamle vÄpensystemer. :slight_smile:

1 Like

Denne er innenfor min topp 10 liste. Sett rundt 15 ganger. Daniel D. Lewis og Madeleine Stowe i yngre utgave. Autentisk atmosfĂŠre, godt skuespill og brutal historie. (Har ikke lest boka)

10 Likes

Anbefaler alle filmer med Daniel Day-L Lewis. Denne stÄr nok Þverst pÄ min liste.

7 Likes

:ok_hand:

4 Likes

Beste er “inspired by true events.” lol.

1 Like

The good nurse og The Stranger. Henholdsvis sterk og svak 4er. Bra skuespillere og mĂžrk true crime i begge filmene

1 Like

“Stutz” pĂ„ Netflix. For de som er interessert i psykologi.

3 Likes