Jeg har en idé om å starte opp et nytt finansforetak. Foretaket skal formidle boliglån til privatkunder på en ny og spennende måte som jeg er rimelig sikker på ikke har blitt gjort tidligere i Norge. Konseptet er slik jeg kjenner det ukjent for nordmenn, men jeg tror det kan slå godt an. I første omgang er det kun boliglån og ingen andre tradisjonelle bank-tjenester som skal tilbys. Ved hjelp av Open Banking kan produktet knyttes til kundens eksisterende konti i andre banker. Andre tjenester som sparekonto, forbrukslån og kredittkort kan sikkert implementeres senere (via partnere). Jeg vil ikke utbrodere mer detaljer om konseptet da det fortsatt kun er en grov idé (ikke mye mer enn noen skriblerier på et ark) og jeg har heller ingen intensjoner om at noen skal stjele min super-brilliante idé.
Jeg er grønn på finans og juss, men jeg er klar over at det stilles en del strenge krav til finansforetak i Norge, ikke minst til økonomi og egenkapital. Det jeg har erfaring på er ca 20 år med softwareutvikling, også for finanskonsern, så jeg vet tålelig greit hvor ting skrus sammen. Jeg tror jeg har muligheter for å noe slikt på beina gitt at jeg får samlet det rette teamet og skaffet solide investorer.
Jeg ønsker å diskutere utfordringer rundt og ikke minst kunne samle sammen litt lenker til lesestoff for temaet. Jeg har et stort hull å fylle når det gjelder kompetansen rundt dette, så masse lenker til nyttig lesestoff er hjertelig velkomment!
Når det gjelder tidshorisont, så er det fryktelig vanskelig å si noe om dette. Personlig har jeg ikke hastverk (jeg er pt. i et konsulentoppdrag som sikkert varer til 2022) og jeg vet det tar lang tid å få på plass noe som dette (bare lisensen kan det ta mange måneder å få etter hva jeg har lest), men tenker det kanskje burde være mulig å få noe lansert i løpet av 2-3 år. Er jeg for optimistisk? Eller for pessimistisk?
Uansett realiserbart eller ikke, så håper jeg vi kan få litt diskusjon rundt dette, for meg, spennende temaet. Kjør debatt!