Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fintech startup: Ny boliglånsformidler/kredittforetak i Norge

Jeg har en idé om å starte opp et nytt finansforetak. Foretaket skal formidle boliglån til privatkunder på en ny og spennende måte som jeg er rimelig sikker på ikke har blitt gjort tidligere i Norge. Konseptet er slik jeg kjenner det ukjent for nordmenn, men jeg tror det kan slå godt an. I første omgang er det kun boliglån og ingen andre tradisjonelle bank-tjenester som skal tilbys. Ved hjelp av Open Banking kan produktet knyttes til kundens eksisterende konti i andre banker. Andre tjenester som sparekonto, forbrukslån og kredittkort kan sikkert implementeres senere (via partnere). Jeg vil ikke utbrodere mer detaljer om konseptet da det fortsatt kun er en grov idé (ikke mye mer enn noen skriblerier på et ark) og jeg har heller ingen intensjoner om at noen skal stjele min super-brilliante idé. :wink:

Jeg er grønn på finans og juss, men jeg er klar over at det stilles en del strenge krav til finansforetak i Norge, ikke minst til økonomi og egenkapital. Det jeg har erfaring på er ca 20 år med softwareutvikling, også for finanskonsern, så jeg vet tålelig greit hvor ting skrus sammen. Jeg tror jeg har muligheter for å noe slikt på beina gitt at jeg får samlet det rette teamet og skaffet solide investorer.

Jeg ønsker å diskutere utfordringer rundt og ikke minst kunne samle sammen litt lenker til lesestoff for temaet. Jeg har et stort hull å fylle når det gjelder kompetansen rundt dette, så masse lenker til nyttig lesestoff er hjertelig velkomment!

Når det gjelder tidshorisont, så er det fryktelig vanskelig å si noe om dette. Personlig har jeg ikke hastverk (jeg er pt. i et konsulentoppdrag som sikkert varer til 2022) og jeg vet det tar lang tid å få på plass noe som dette (bare lisensen kan det ta mange måneder å få etter hva jeg har lest), men tenker det kanskje burde være mulig å få noe lansert i løpet av 2-3 år. Er jeg for optimistisk? Eller for pessimistisk?

Uansett realiserbart eller ikke, så håper jeg vi kan få litt diskusjon rundt dette, for meg, spennende temaet. Kjør debatt!

2 Likes

Nå er jeg er nå bare en liten hobbytrader så jeg kan ikke mer enn jeg har lært eller slitt med selv.
Men det første som slår meg er at det ikke er et konkret spørmål her. Og når du stiller vanskelige spørsmål må du appelere til nerdene som sitter med spesifikk kunskap. Generaliseringer går ikke :slight_smile:

Så hva var spørsmålet/temaet? regulatorisk informasjon?

JCP nevnte i chatte, og det var et godt forslag.
Ring finanstilsynet, presenter deg og si at du driver med en fintech startup og trenger litt informasjon om hvordan du må gå frem, så får startet først som sist med å utforske dette.

(jeg er ganske sikker på at det er selvpining å prøve å gjøre dette på egenhånd. Skaff et finansforetak til samarbeidspartner, helst en som ikke shafter deg ved første anledning med en tilsvarende konkurrerende tjeneste. Så advokat som er god på avtalerett før du går dit) Ser at små sparebanker sliter (får bøter) i møte med finansbyråkratiet. Så det er nok noe å sette seg inn i der…

1 Like

Jeg ville snakket med innovasjon norge :slight_smile:

2 Likes

Ja, mulig det ble litt mye generelt vissvass og lite konkret her. Skyldes nok mye at idéen er såpass fersk/lite utviklet ennå.

I første omgang tenker jeg at om noen har lenker til relevante sider for fintech startups + tips om hva man aller først bør lese seg opp på, så tar jeg i mot alt hva folk har. Gjerne regulatorisk informasjon. Det er definitivt relevant!

Pt. synes jeg at jeg er for mye grønnskolling til å ta praten med finanstilsynet på nåværende tidspunkt. Jeg føler jeg bør kunne litt mer om domenet før jeg tar det steget. :slight_smile:

Jeg må nok på et eller annet tidspunkt i prosessen ha en samarbeidspartner. Et finansforetak av et eller annet slag er sikkert nyttig å ha med seg, kanskje som investor. Ikke rent lite kapital kreves av et finansforetak som sikkerhet slik jeg har forstått det (minimum 5 millioner euro har jeg lest et sted).

For øvrig tror jeg nok det skulle være gode muligheter for å finne investorer så lenge caset virker solid nok. :slight_smile:

Ser den, innovasjon var godt forslag, det er jo jobben deres. Og fintech er hot, hvis du i tillegg er litt landlig til (det henger sikkert igjen litt SND i innovasjonen ennå, gjorde iallefall det for en -. år tilbake) (SND= Statens nærings- og distriktsutviklingsfond som det het før))

Ja, det er godt forslag. Får skru sammen en liten pitch og ta en prat med dem. :slight_smile:

Hmm. Mulig jeg ikke helt slipper inn av døren før jeg har i alle fall noe som ligner på en bedrift:

Hvem kan få innovasjonsrådgivning?

Alle typer bedrifter som står overfor nye utfordringer og muligheter, og som trenger veiledning og inspirasjon til videre utvikling. Målgruppen er nøkkelpersonell i etablerte bedrifter. Det kan også være unge bedrifter eller nystartede bedrifter, men ikke enkeltpersoner uten bedriftsforankring.

1 Like

Noen som mener jeg burde lære meg å klikke på lenker utenfor det som det ble lenket til? :wink:

1 Like

DNB har oppstartslos: https://www.dnb.no/bedrift/tema/starte-as/oppstartslosene.html?tms_click=cta_btn_b_faa-hjelp-los

En rådgiver vil uansett ha mulighet til å prate med deg. Når du skal søke om støtte så må du være en bedrift, men det er ikke værre enn å opprette et org.nr som enkeltpersonforetak. (koster ikke stort, + i verste fall er 2500 i gebyr for foretaksregistrering i tillegg)

dnb har vel vært i en og annen krangel med grundere før, må man så må man, men jeg ville hatt en sunn skepsis til dobbeltrollen dnb kan inta her (og alle andre med interesser i samme næring for den del)

1 Like

Ja, det er sant. Jeg har i alle fall lest én artikkel om at DNB skal ha rappet en gründer-idé. Kanskje være varsom med å søke råd fra en potensiell konkurrent også. :wink:

1 Like

Jeg ville droppet å bruke tid på firma og oppstart. Først må du få validert ideen din. Og ikke minst finne ut hva som skal til regulatorisk. Siden du nevner boliglån så lukter dette heftige regulatoriske krav og ikke minst mye kapital. Det vil være krav til kompetanse hos eiere, styremedlemmer og ansatte.

200 mill i egenkapitalkrav hvis du skal drive bank.

1 Like

Ja, helt klart. Ikke noe poeng å starte en prosess hvis ikke ideen er liv laga. Det kan f.eks. være noe jeg ikke har tenkt på i forhold til norsk lov. Strengt tatt vet jeg ikke om den er innenfor hva som er tillat i Norge.

Forhåpentligvis vil investorer og evt. partnere kunne bidra med kompetanse og styreressurser, men ser også for meg en meget bratt læringskurve for min egen del. Men det er jo også litt av det som er moro. Å lære noe nytt!

Så mye? Jeg trodde minstekravet var 5 millioner euro. Har du en link til det?

Det er nok et kredittforetak jeg skal søke om konsesjon til: https://www.finanstilsynet.no/konsesjon/kredittforetak/

Der er startkapitalen minimum 5 millioner euro i norske kroner. I og med at jeg ikke tenker å tilby banktjenester, så kan jeg nok i første omgang unngå å måtte søke om konsesjon for bank.

1 Like