Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Firi erfaringer 💰

Fordi vi har valgt å ikke bygge støtte for alle lommebøkene selv, men heller la vår leverandør gjøre det da de leverer Travel Rule nettverket og API’er vi kan bruke.

2 Likes

Takk for svar :slight_smile:

Er det noen som vet hvor lang tid det vil ta å få innvilget bedriftskonto hos Firi ? :slightly_smiling_face:

Den mailen om å spesifisere midler sendt til og fra firi krever ganske omstendig informasjon.

Per idag har jeg overført noen få ADA som ble kjøpt for 4-5 år siden. Dette innebar Fiat til BTC → BTC til ADA → ADA til wallet/pool. Dette er også rapportert til myndighetene via skattemeldiger siden anskaffelse.

Hvordan har dere andre løst dette og er det innenfor å be om siste skattemelding?
Her må det graves frem gamle telefoner og gjennomgå kyc for minst to plattformer. Mye av appellen til Firi er compliance, så det greit om det er dette som kreves, syns derimot at det er i overkant mye arbeid for relativt små summer.

@Firi_Thuc snakket om det for en liten sund siden. Er vist MANGE i kø.

Men jeg pinger Thuc så kanskje han kan gi et mer nøyaktig svar!.

2 Likes

Forstår ikke helt denne endringen - når man bruker firi for å ta gevinst på crypto som er kjøpt for årevis siden blir jo kursen på innskuddsdatoen til Firi verdiløs?

Tilbake til å bruke kryptosekken for dette formålet da regner jeg med.

Litt problematisk at binance ikke har lengre historikk enn 12mnd og banken 3år :sweat_smile: kraken var derimot upåklagelig bra!

Veldig usikker på om firi blir førstevalg når dette bullrunnet er over. For stor variasjon mellom kjøp/salgspris, for høye fees og få tekniske funksjoner. Å ta en flat fee på 0.7% er helt vanvittig imo. Det du får er trygghet og enkelhet, men det får da være grenser til grådighet. Binance har vel 0.1% og trader man blir den i tillegg lavere.

2 Likes

Volumet hadde nok økt enormt med 0% for maker og 0,3% for taker.

Du vet at en børs ikke nødvendigvis styer kjøp og salg?

Det er også mulig å legge manuelle ordre i avansert handel. Problemet er at de fleste velger automatiske ordre og da får jo market maker tatt litt ekstra margin fra deg!.

Jojo, men man kan ikke både som selskap skryte av enorm lønnsomhet, og samtidig forvente at kundene ikke stusser på at de betaler veldig rikelig for tjenesten. :stuck_out_tongue:

8 Likes

Premium tjeneste koster :wink:

Er dog morsomt når alle som jager billigste løsning klager på at skattemeldingen er vanskelig

Premium koster? 🫣
Skal ikke snakke ned Firi, det er stas at de har lyktes, men det er ikke så vanskelig å gjøre noe med fees, det er bare sette ned feks etter hvor aktiv en bruker er!! Og utfordringen til de små er høy spread. Men når det er snakk om 7 ganger så høy fee sammenlignet med andre da begynner vi å snakke ekstreme summer etterhvert som krypto stiger i verdi. Kommer til å tjene helt rått på folks uvitenhet :man_shrugging: så kan man selvfølgelig argumentere for sikkerheten som er helt fair. Men de burde kunne tilpasse seg forskjellige brukere som nevnt over, det er antakelig ikke så vanskelig å fikse

1 Like

Spot on. Er ingenting premium rundt det Firi tilbyr kontra hva andre børser har, nada. og i alle fall ikke til den prisen.

1 Like

Skattekalkulatoren deres er ganske unik, Hvilke andre børser regner ut all skatten for deg?

1 Like

Ok, enig den er fin. Men her er en annen vinkling, den kan de tilby som en addon for kjøp for de som trenger det. Jeg mener den desidert ikke er verdt mellomlegget i fees som man har på andre børser.

1 Like

Fee på firi er vel identisk med fee på NBX og BB.

Pga Eu tipper jeg alle aktører her nå er ekstremt opptatt med å prøve å få godkjent mica. som desverre fucker opp all innovasjon og nytenkning.

Personlig digger jeg skattekalkulatoren, men jeg skulle gjerne sett at firi lagde en pro version alla coinbase 1 hvor man betaler en fast sum i måneden for å få tilgang til mindre fees

Hvorfor i alle dager skal noen forholde seg til den sammenligningen når det er børser utenfor Norge med vesentlig billigere fees. Ærlig talt, Firi konkurerer da ikke lokalt, det er internasjonal konkurranse her.

1 Like

Det er ikke 100% korrekt. Akkurat på det siste leddet med å styre kroner ut til mine norske kontoer har jeg fokusert på å bruke norske selskaper som bitmynt og firi. (Har betalt ganske mye penger direkte inn til coinbase.) Tipper det er flere som meg, så altså finnes det en x premium å hente ved å være en norsk tilbyder.

Men på mye annet er de jo selvsagt eksponert mot konkurranse. Men det er jo ingen som står og truer deg til å bruke Firi, er jo bare å gå til konkurrentene det. :wink: Så vil nok prisene synke etterhvert hvis folk stemmer med pengene.

Helt riktig.

Kuttet ut Firi helt og kjører pengene via Revolut og til norsk konto og nyter av gode fees hos andre internasjonale tilbydere, flere burde gjøre det.

1 Like