Det svenske biotekselskapet Fluicell AB, med anerkjente BPs som Novartis og Genentech/Roche, samt verdensledende forskningsinstitutter som Rockefeller University på kundelisten, lanserte i november en banebrytende 3D bioprinter kalt «Biopixlar», som forventes å ta markedet innen 3D-bioprintere til et nytt nivå.
Biopixlar har fått stor internasjonal medieoppmerksomhet allerede:
Selskapet har i løpet av høsten ansatt flere personer i marketing/sales og kommer ifølge CEO til å fokusere på salg i 2020. De har allerede to andre produkter i markedet (Biopen og Dynaflow), og de kan vise til gjentagende ordre fra f.eks Genentech i desember (fornyet tre avtaler på Dynaflow).
Produktene brukes også av flere verdensledende forskningsinstitutter, blant annet Rockefeller University. Markedet dekker både pharmaselskapene og akademiske institutter i hele verden. Markedet forventes iflg Mangold å nå USD5mrd i 2024.
Fluicell kom på børs våren 2018 med en kurs på 15SEK og mcap på ca 110mill SEK
Idag er kursen 12,70 (sluttkurs 29.01) og mcap ca 95mill SEK (noe høyere på sikt pga tegningsretter nevnt under).
Det ble gjennomført en liten emisjon (6mill) i desember hvor det også ble tilbudt tegningsretter som kan benyttes i juni 2020). Emisjonskurs var 8kr.
Innsidekjøp fra ledelse og styremedlemmer ble gjort senest i slutten av desember til kurs kr 10, selv om aksjekursen da var på 8-tallet. Idag sluttet den på 12,70kr.
Eneste selskap som dekker Fluicell er Mangold og de hadde target price 26SEK ved notering, og da var Biopixlar kun en prototyp. Nå er produktet ferdig og det ventes oppdatert analyse. Aksjen har gått bratt oppover den siste måneden, men dette er altså godt begrunnet fundamentalt og jeg tror ferden fortsetter oppover, spesielt når det kommer melding om ordre på Biopixlar (men det kan selvsagt kan begge veier, gjør din egen vurdering)
Her er link til presentasjon fra november:
PS1: Det finnes et større selskap fra samme området i Gøteborg som heter Cellink (mcap 4,4mrd), som ikveld gjennomførte en emisjon på ca kr 385mill SEK, blant annet for «strategiske oppkjøp». Cellink driver med det samme som Fluicell, og de har flere produkter ute i markedet, men en «eldre» teknologi en Fluicell bringer på banen. Det spekuleres i om Cellink nå henter mer penger for å kunne sluke Fluicell mens de fortsatt er relativt ukjente og billige. Det har blitt hevdet på et svensk forum at Cellink var verdt 500-700 millioner når de var på samme stadie som Fluicell er nå.
PS2: Fluicell ble nevnt på trader-chatten for noen dager siden, og det var der jeg plukket det opp og har siden forsøkt å sette meg inn i selskapet. Så takk til den som introduserte caset der!
PS3: Jeg er ikke fagmann, så har ikke kompetanse til å faktisk vurdere det tekniske/medisinske i Fluicells teknologi, men baserer meg på den informasjonen som selskapet har gitt, samt artikler om Biopixlar i media, hvor det skrives i meget positive ordelag.