Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

"Fond" som stiger på et krakk?

Hei, mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg ser etter et fond, eller et instrument, som shorter hovedmarkedet.

Jeg er ikke interessert i et instrument som girer alt for mye, men kanskje litt.

Finnes det et fond, eller et hedgefond, som dere vil anbefale?

Hva er forskjellen på indeks fond, hedgefond, og et normalt fond?

Jeg ser etter et fond, som kanskje girer 2-3 ganger indeksen, men i mot markedet.

Finnes dette? Er det noe slikt jeg får kjøpt i DnB, Nordnet eller på IG??

Setter pris på alle svar :slight_smile:

Følger😎

1 Like

SQQQQ = 3x short av USA kort forklart.

Kan kjøpes hpos nordnet.

TQQQ 3x long usa. Motsatt av SQQQ.

6 Likes

Proshares har ymse etf’er som “shorter” forskjellige indekser, som qqq, mid400, russell2000 osv… bare å søke på “proshares short” f.eks hos Nordnet så vil mange alternativer komme opp. Ev. bare skrive “inverse” eller “bear” i samme søkefelt, da dukker det opp andre tilsvarende produkter som “shorter” markedet / en indeks.

Anbefalt lesing:

1 Like

Takk for bra svar. Etter hva jeg forstår så fungerer disse instrumentene, kun hvis du day trader? Sitter en over natta, så taper man penger på justeringer?
Er det ingen alternativer for og sitte short feks. en måneds tid?
Er da CFDer et bedre alternativ?

SQQQ kan man sitte med over tid. Det har svært liten kost.

CFD bør du styre langt unna.

4 Likes

Går fint å sitte med en (f.eks 1x) inverse etf over tid, bortsett fra at rebalanseringa fra dag til dag vil gjøre at verdien vil skille seg (noe) fra den indeksen / etf’en den er ment å speile (her anbefaler jeg deg å bare sjekke bakover i tid på statistikken med indeks / inverse etf oppe samtidig, så vil du ev. kunne se tydelig hva / hvordan forskjellen er (du vil f.eks kunne se at indeks har gått opp 10% det siste året, mens din utvalgte inverse etf har gått noen få prosentpoeng mer eller mindre motsatt, som regel litt mer). Denne unøyktigheten blir større jo mer gira produktet er, og på laaaaang sikt så vil alle disse produktene tendere mot null, raskere jo mer gira produktet er.

Hvis du vil ha et eksempel: finn Proshares short smallcap 600 på Nordnet og sett på maks antall år så ser du tydelig finanskrisen i 2008, og utviklingen i årene fra til d.d.

Men altså: Det går helt fint å sitte over tid med short / inverse etf’s. Null stress. Hvis man ikke MÅ se kursen bli AKKURAT det motsatt av indeksen man “shorter”, og hvis man tåler å se på verdien man har investert (stort sett) krympe litt hver dag… :smiley:

Jeg sitter tidvis med inverse etf’er. Men det er mest som en slags (mental) forsikring i perioder (les: to uker på fjellet) jeg ikke har aksjemarkedet tilgjengelig. Resultatet er som regel at når jeg logger på igjen så har jeg tapt et lite beløp på det. Men jeg ser på det som en slags forsikring.

Det kan jo være greit å ha i bakhodet at det er en valutarisiko involvert også, det er (meg bekjent) ikke noen norske tilbydere av motsatte etf’er, så de må handles i valutaer som USD, som jo kan gå den ene eller den andre veien (sannsynligvis styrke seg betydelig mot NOK om en ekstern sjokkhendelse type finanskrise / korona / russisk intern kollaps? osv… som sender markedene nedover skulle inntreffe). Så det er en potensiell dobbelt gevinst der, så sånn sett kan jo denne typen produkter potensielt fungere litt som en slags “forsikring” mot eksterne sjokk (det er ihvertfall sånn jeg bruker dem). Men er det den beste strategien for å tjene penger på i et nedgående marked? (Jeg antar at målet er å tjene penger, ikke måten det gjøres på). IDK.

7 Likes

Glemte å nevne treasury STRIPS, altså amerikanske 30 Y treasury bonds hvor renteutbetalingen er kutta bort – konseptet er altså at kunden betaler en fast sum inn, f.eks 3000 dollar mot en garanti om å få en større fast sum, f.eks 10000 dollar utbetalt ca. 30 år senere (!) uten noen rentebetalinger underveis. Disse treasury bond’ene er omsettbare, og synker i verdi når styringsrenta går opp, men skal stige i verdi om styringsrenta synker / markedet havarerer (jeg vet ikke om jeg ville stolt 100% på at Fed setter ned renta for å baile et krasjende aksjemarked denne gangen, men det er uansett en trend at pengene søker mot “trygge” treasury bonds når aksjemarkedet havarerer, og da skal disse treasuriene – etter læreboka – være de som påvirkes / stiger mest, siden de har lengst løpetid).

Sjekk etf’ene ZROZ, EDV, og GOVZ som handler i STRIPS, alle er på sitt omtrent billigste noensinne (uten at det betyr “løp og kjøp” akkurat nå, hvis du tror den amerikanske styringsrenta skal videre opp, det virker ikke helt som markedet fullt ut har tatt høyde flertallige videre renteøkninger ennå). Valutarisiko gjelder.

3 Likes

Hva med rentefond? Hvordan regnes avkastning ut på korte/lange renter ?

1 Like

Kjøpt DRV 3x commersial real estate bear ETF.
Tror rulleringer av lån - rente og mindre benyttelse av bygninger vil treffe hardt når nedskrivning av verdi blir synlig.
Dette vil skje når långivere skal fornye lån og derav behøver sikkerhet i form av bygningens verdi.

Bygningens verdi = utleie yield + div annet.
Men denne yielden er på vei ned.

Men nå er jeg noob da. Så ikke hør på meg

2 Likes

Hva er forskjellen på indeks fond, hedgefond, og et normalt fond?

Et fond er en samling av flere aksjer eller andre verdipapirer som du kan kjøpe som en pakkeløsning fra en tilbyder. Noen handles på børs (etf) andre kjøper du rett fra tilbyder eller via fondskonto i en bank (f.eks KLP og Storebrand sine fond).

De som lager fondet kan enten plukke aksjer selv (aktivt fond) eller kopiere en indeks (indeksfond). Indekser er vanligvis laget slik at mengden man kjøper av hver aksje er bestemt av den totale markedsverdien til hvert selskap. Et indeksfond for norske aksjer vil derfor ha en større andel av pengene i Equinor-aksjer (det største selskapet på Oslo børs målt i verdi) og en mindre andel i f.eks. Yara (fordi Yaras markedsverdi som selskap er lavere). Disse kalles market-cap weighted og er slik SP500, NASDAQ100 og OBX fungerer, mens f.eks Dow Jones og Nikkei følger andre regler. Så om du kjøper et SP500-fond så er det ingen som sitter og plukker aksjer hos fondstilbyderen de kjøper bare alt i SP500 vektet etter markedsverdi (mer av Apple, mindre av Coca Cola).

Et hedgefond gjør andre ting enn bare å kjøpe aksjer. De kan også enkelt sagt gjøre veddemål om andre ting skal opp eller ned i verdi (aksjer, valuta, råvarer, osv) og disse veddemålene kan være høyt giret. Hedgefond er vanligvis ikke ment for forbrukere. Målet for hedgefond er å lage et produkt som går annerledes enn børsen, ikke nødvendigvis motsatt.

Som andre allerede har tipset om er “short etf” den enkleste måte å kjøpe noe som går motsatt av børsen. Da er en av de store amerikanske indeksene de enkleste og billigste å handle. F.eks proshares sine som gires minus x1 til minus x3. Du kan søke etter tickeren der du handler aksjer.

https://www.proshares.com/our-etfs/find-leveraged-and-inverse-etfs?etftype=-1x%2C-2x%2C-3x&strategy=Broad%20Market&benchmark=&product=Product%20Overview%20&search=

Jeg ville holdt meg unna alt med høyere giring, spesielt om du skal sitte lenge. Men for et par måneder er ikke ulempen med f.eks 2x spesielt stor.

2 Likes