Jeg tør ikke komme med anbefalinger, selv på et anonymt forum, men jeg kan skrive noen tanker.
Bear x1 har vel relativt lav kostnad,
Mini futures har ikke den daglige refinansieringen, så en mini short med relativt lav gearing på en amerikansk indeks kan være en mulighet. Problemet med mini futures er at gearingen (og dermed tapet) øker mer og mer når underliggende aktiva beveger seg i feil retning. Litt som to magneter som tiltrekker hverandre mer, jo nærmere hverandre de kommer.
Ikke kjøpsanbefaling, men som eksempel:
MINI S NQ100 NORDNET NO7 har indikativ gearing på 3,3x på dagens kurs, og stop-loss på 32 016 poeng. Med indikativ gearing menes at gearningen er dynamisk, og vil gå ned etterhvert som verdien av produktet går opp, og går opp når verdien av produktet går ned.
(32016- 25028)/25028 = 0,279 = 27,9%
Indeksen må stige 27,9% før stop-loss for produktet er nådd. Da sitter du igjen med 1-sifret prosent av innskutt kapital
MINI S NQ100 NORDNET NO23 har indikativ gearing på 1,9x på dagens kurs, og stop-loss på 37 522 poeng.
(37522- 25028)/25028 = 0,499 = 50%
Indeksen må stige 50% før stop-loss for produktet er nådd.
Direkte opsjoner kan jeg ikke nok om til å si noe om, og dette blir vel muligens mer komplisert enn du har tenkt deg.
Edit: Men å kjøre Nasdaq bear x3 burde vel tilsvare å kjøpe SQQQ? Dersom man sammenlikner kursutviklingen i de to alternativene så er Bear x3 mer minus, men dette skyldes svekkelse av dollar, siden SQQQ handles i USD.