Går fint å sitte med en (f.eks 1x) inverse etf over tid, bortsett fra at rebalanseringa fra dag til dag vil gjøre at verdien vil skille seg (noe) fra den indeksen / etf’en den er ment å speile (her anbefaler jeg deg å bare sjekke bakover i tid på statistikken med indeks / inverse etf oppe samtidig, så vil du ev. kunne se tydelig hva / hvordan forskjellen er (du vil f.eks kunne se at indeks har gått opp 10% det siste året, mens din utvalgte inverse etf har gått noen få prosentpoeng mer eller mindre motsatt, som regel litt mer). Denne unøyktigheten blir større jo mer gira produktet er, og på laaaaang sikt så vil alle disse produktene tendere mot null, raskere jo mer gira produktet er.
Hvis du vil ha et eksempel: finn Proshares short smallcap 600 på Nordnet og sett på maks antall år så ser du tydelig finanskrisen i 2008, og utviklingen i årene fra til d.d.
Men altså: Det går helt fint å sitte over tid med short / inverse etf’s. Null stress. Hvis man ikke MÅ se kursen bli AKKURAT det motsatt av indeksen man “shorter”, og hvis man tåler å se på verdien man har investert (stort sett) krympe litt hver dag…
Jeg sitter tidvis med inverse etf’er. Men det er mest som en slags (mental) forsikring i perioder (les: to uker på fjellet) jeg ikke har aksjemarkedet tilgjengelig. Resultatet er som regel at når jeg logger på igjen så har jeg tapt et lite beløp på det. Men jeg ser på det som en slags forsikring.
Det kan jo være greit å ha i bakhodet at det er en valutarisiko involvert også, det er (meg bekjent) ikke noen norske tilbydere av motsatte etf’er, så de må handles i valutaer som USD, som jo kan gå den ene eller den andre veien (sannsynligvis styrke seg betydelig mot NOK om en ekstern sjokkhendelse type finanskrise / korona / russisk intern kollaps? osv… som sender markedene nedover skulle inntreffe). Så det er en potensiell dobbelt gevinst der, så sånn sett kan jo denne typen produkter potensielt fungere litt som en slags “forsikring” mot eksterne sjokk (det er ihvertfall sånn jeg bruker dem). Men er det den beste strategien for å tjene penger på i et nedgående marked? (Jeg antar at målet er å tjene penger, ikke måten det gjøres på). IDK.