Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Hei alle sammen. Dette blir min første tråd her inne, jeg er ikke så fryktelig erfaren med aksjer enda å jobber hardt nå får å lære meg det raskt. Jeg er derimot veldig interessert i makroøkonomi og politikk, og kommer til å bruke denne kunnskapen til å tjene penger.
Det jeg tenkte å starte en tråd er egentlig bare om hvordan dere ser for dere å tjene penger ved en eventuell finanskrise?
Jeg tror de fleste skjønner det er flere bobler på gang rundt om i verden og at en ny krise bare et et tidsspørsmål før inntreffer igjen. Men denne gangen vil det nok bli ganske annerledes, vi har tross alt allerede omtrent nullrenter globalt. Responsen blir vel derfor mer pengetrykking og andre ekstreme metoder ikke prøvdt ut enda. Men sannsynligvis også mer bail-in enn det har vært tidligere også :confused: så det blir nok mange som risikerer miste pengene sine.
Hva tenker/gjør dere? Gull, sølv, shorting/futures/bear osv?

15 Likes

Spennede innlegg og absolutt noe mange nybegynnere som meg selv lurer på. Vet ikke så mye om det selv, men gull og sølv bruker å være noe mange trekker til når aksjemarkedet får en korreksjon. Renger også med at bear produkter er populære, dette kan andre svare bedre på en meg. Har selv begynnt å følge med og lese meg opp på mining selskap.

3 Likes

Kommer ikke krakkene vanligvis i Oktober?!

Ja sølv og gull er klassikere, mer moderne tror jeg også at bitcoin f.eks kan ha lignende funksjon. Men kun for en begrenset andel av befolkningen. Dem eldre med penger er bok mer på edle metaller! Men da er jo spørsmålet, hvordan skal man tjene penger på metallene? Holde mynter/fysisk, eller kjøpe papirer pp børs? Indeksfond/aksjer i enkeltstående firma osv.

1 Like

Er interessante tanker du kommer med, har tenkt det samme selv. Det gjelder vel å få solgt seg ut fortest mulig da, og evt sitte med cash til man føler det er greit å handle igjen, når kursene er roet seg noe fra raset? Da kan man jo gjøre seg noen bra mangedoblinger av pengene, hvis man velger de rette selskaper da :smiley: evt å sitte i gull mens man venter?
Det gjelder jo selvfølgelig å få solgt før det raser totalt da…

1 Like

Jeg vil velger og kjøpe papirer på børs, kontra å eie gull og sølv fysisk. Da mener jeg selskaper som driver med utvinning, ikke bull og bear produkter eller lignende. Bitcoin og diverse cryptovalutaer har jo økt noe voldsomt i værdi på relativt kort tid, jeg personlig ser mer på det som en boble enn en investering i usikre tider. Men jeg vet ingenting om cryptovaluta, annet en at det har blitt populært å de fleste forum snakker mer og mer om det. Dette kan være på grunn av den voldsomme stigningen å håp om rask gevint eller at folk har fått mer og mer tro på cryptovaluta som framtidig valuta.

Jeg er såpass pessimistisk jeg hadde nok ikke holdt særlig med aksjer allerede nå. Kun helt nye/svært billi aksjer. Dem man tenker skal gi stabil avkastning vil nok bli sværr redusert raskt og ta noen år å nå tilbake igjen.
Etter sist finanskrise løste vi kjapt problemet med å trykke uhørte mengder med pengeer. Men nå har vi flerdoblet gjelden siden den gang og mange sliter med å betjene gjeld som i praksis egentlig er gratis. Når tapene til bankene går opp vil jo markedsrenta stige også, da er vi i gang!
Så jeg ville nok anbefalet ha cash tilgjengelig slik du er klar til gode oppkjøp, men det tar jo fort et år eller mer før der raser fra seg. Så pengene må plasseres en trygg plass, kontanter ville jeg spredd utover mange ulike banker om man har flere millioner. Se på de mest solide bankene, de store som er med i derivatmarkedene er nok mer skumle.
Men noen former for aksjer/eiendeler stiger jo under en krise, alle vet jo om edle metaller. Jeg forsøker å kartlegge flere lignende posisjoner å holde på.
Men skal man virkelig tjene penger er der selvfølgelig shorting o.l som gjelder!
Selv skal jeg sannsynligvis kjøpe mini futures i fra nord net når dette lanseres i nok! Men nøyaktig når vet jeg ikke.
Dersom FED øker renten så vil jeg nok ikke vente lenge, da har dem bestemt seg for å skape et krakk. Da skjer det i løpet av året tror jeg. Muligens dem gjør det for at de nå kan skylde på Trump. Nå er det liksom ikke Obama og de “snille” i eliten som styrer. Obama skyldet jo på Bush alle sine åtte år…
Spennende tider i vente, takk ror svarene hittil!

1 Like

Å viss banken som utesteder papiret går konken? :wink: Bare husk å kjøpe fra en bank som ikke har så mye verdier innen den sektoren det er en evt krise i.

1 Like

Børsnoterte selskaper som driver med utvinning av gull og sølv.

1 Like

Det står i posten du kommenterte på :slight_smile:

Ja det er nok lurt å investere i slike aksjer. Jeg tenker å både kjøpe indeks som gdxj og gdx. Samt undersøke om jeg finner andre gode selskaper jef har troen på. På nordnet er jeg jo noe begrenset også.
Men kjøper man ETF og spesielle papirer risikerer man vel å tape dersom bankene/utstedere sliter? Håper nordnet er solid :smiley:

1 Like

Okey, trodde du mente ETFer på gull prisen.

Er det ikke nettopp cash man skal unngå da? Hvis pengene kommer ut i sirkulasjon i realøkonomien vil det gi et voldsomt inflasjonspress som gjør at pengene vil falle i verdi.

Har vi en fiat boble?

3 Likes

Jo! Tilgjengelig likviditet da kan du si, til å utnytte mulighetene. Selv tenker jeg å posisjonere meg først, og hovedsakelig aktivit jobbe med shorting osv. Men gull raste tidlig under finanskrisen, så då kan det være fint med penger klart f.eks
Husk vi bor ikke i USA og har ikke det samme problemet med utvannet fiar valuta. Dollaren kommer til å kollapse, hvordan det påvirker oss nøyaktig kan jeg ikke si! :confused:

Det tørr jeg ikke :slight_smile: Ikke bull å bear heller :slight_smile:

Jeg har lest litt på desse produktene og ser at dem er svært vanskelig å tjene penger på om man sitter med dem over tid, evt også ved uklare trender.
Men der vil nok bli en ganske klar trend nedover når der først setter i gang for fullt, noen pauser blir det jo alltid da selvfølgelig. Jeg har derfor mest troen på shorting/mini futures og lignende produkter. Bear produkter kan man sikkert bruke om man er svært aktiv i tradingen, så jeg kommer sikkert til å leke meg med det!

Ja man risikerer og tape hvis utesteder av EFT sliter, det aller sikreste er jo å ha penger tilgjengelig og vente til den værste stormen har roet seg. Og bli med opp igjen :slight_smile: Men dette er vanskelig å time.

Denne krisen kan medføre endringer i systemet slik det ikke blir bare å bli med pp oppgangen igjen slik som det alltid har vært. Løser vi krisen på samme måte kommer sikkert jeg også til å kjøpe billige brede aksjer indeksfond for å vær med på dtigno.
Men jeg begynner med ikke så mye kapital, så jeg skal bygge opp denne under krisen og er derfor villig til å ta risko for å tjene mer. Er man fornøyd kan man selvsagt gorsø å sitte stille å prøve bevare formuen. Men det blir nok ikke lett, USA kommer til å få hyperinflasjon som følge av dollarene som er trykt opp som er utenlands blir sendt tilbake igjen da ingen har troen på denne lenger. Det kan jo fort gå utover kontanter. Bail in er også en betydelig risiko man er utsatt for! Regner med dere har fått med dere de nye eu reglene?
Angående timing, shorting blir vel ikke vanskelig når ting først kollapser voldsomt. Da er det vel vanskelig å snu/betrygge folk. I Oslo nå får vi se hvor mye psyke har å si, om folk blir redde kan prisene rase og ha vanskelig for å innhente seg igjen. Men folk virker svært naive og optimistiske der nede så det kan jo fort gå over og fortsette blåse opp boblen :smiley:

1 Like

Er enig med deg at denne krisen vil være annerledes en den vi hadde i 2008, tror at smeller det nå så vil den bli mye dypere og vare mye lengre. Er jo fortsatt ikke alle land som har hentet seg inn siden forrige, heller gått værre. Men markedet vil på etter annet tidspunkt gå opp igjen, og da er det lurt å sitte med kontanter. Og er klar over eu reglene, hvis du sikter til de med beløp for bankens sikringsfond. Dette kan man enkelt løse med å ha penger i flere banker :slight_smile:

Ja da håper jeg du sprer dem godt og velger ut trygge banker.
Blir nok som du sier dypere og lengre enn sist! Spent på hvilke virkemidler dem tar i bruk for å forsøke avdempe dette.
For alt vi vet kan jo amerikanerene trykke ut penger for å betale ned gjeld for å så vær med på en helt ny valuta, verdensvaluta :confused: dem har jo muligheten til dette ettersom det meste står i dollar. Kineserne og Russerne forsøker å finne alternative måter å handle på, spesielt olje er jo viktig. Heter ikke petrodollar for ingenting. Men foreløpig er det ingen som har klart å etablere særlig handel (av olje) utenom dollar. Ikke uten en krig i vertfall.
Det artige i usa er vel at FED eier gjelden til den amerikanske staten, ikke nødvendigvis utenlandske aktører. Forhåpentligvis får dem fjernet FED og slettet gjelden, men det vil bli kaotisk. Befolkningen blir raskere opplyst nå en noen gang så at folket står opp i mot FED denne gang er vel ikke så usannsynlig. Flere og flere får jo nyheter fra alternative kilder, så etablert media kan ikke legge skjul på fed’s ansvar oppi alt dette.