Ja det er jo en balansegang man må ta, men vist man har feil strategi kan det vær vanskelig å komme seg ut.
Jeg tenker f.eks at jeg ikke investerer i aksjer som jeg vil selge meg ut på i la oss si 3-6 eller litt mer tidsperspektiv, en bred nedgang på børsen kan ødelegge desse planene raskt. Jeg investerer derfor heller i billige og mer langsiktige aksjer som kan vær flerdoblet om noen år. Samtidig eier jeg selvfølgelig fysisk sølv som en form for forsikring kan du si. Typisk for konspirasjonsteoretikere som meg sant! =) Daytrading osv går nok meget fint, men hadde ikke kjøpt et bredtaksjefond nå for å si det sånn.
Er ikke korreksjoner på 20% jeg er redd for, de er jo bare gode kjøpsmuligheter. Men krakk tar endel flere år å tjene tilbake investeringene sine. Da må man enten selge med tap eller holde ut i årevis til verdien har steget igjen. I mellomtiden har jeg shortet markedet og flerdoblet investeringene mine, gull/sølvet begynner ta seg opp veldig ( tror ikke sølv og gull vil stige helt med det samme da mange vil selge sitt for å betjene gjeld, men deretter vil det ta seg opp). Samt kryptovaluter muligens vil kunne stige, men den teorien er det vanskelig finne støtte i da vi ikke har eksempler å se på. Jeg kunne også kjøpt de samme aksjene som de som ikke forventet krisen eier til en mye lavere pris, eventuelt et bredt indeksfond billig dersom jeg hadde troen på at det vil ta seg oppover igjen. Mange ble svært rike på finanskrisen ved at de klarte å utnytte den og time godt, mange ble fattige også ved at de solgte med store tap osv. Forskjellen som jeg tror vil skje nå kontra sist er at markedet ikke vil ta seg opp i løpet av få år slik vi det gjorde etter 09. Tror ikke det kommer så mange land å “Bailer” oss ut med gjeld. Men hvem vet, kanskje India kan tenke seg å flerdoble sin gjeld