Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fordeling på 1 mio langsiktig investment som er lavt risiko 5-10% avkastnings mål og utbytte

Hva er deres første tanke. En vennine vil inn, med lavt risiko, langsiktig mål, utbytte men kontrolerbart mengde Askjer. Er nedenfor en god pekepinn eller trengs det store endring. Spent på deres innspill. Takk

Jeg har dårlige erfaringer med fond. Så gray area for meg å anbefale henne.

8 sektors. 1% = 10.000 NOK

Finans
10% DNB
10% Gensidige

Pharma…
10% Photocure
10% Pcib

Sjømat.
5% Mowi
5% Leroy
5% Bakkefrost

Kommunikasjon
10% Telenor

Mat
10% Orkla.

Olje & Utvikling
10% Aker

Hydrogen…
5% Nel
5% Hyxagon

Gjødsel.
5% Yara

Tror det ville vært lurt for hun å investere i fond hvis hun er langsiktig og ikke så engasjert i akse markedet :+1:

2 Likes

Langsiktig og lav risiko så hadde jeg også inkludert 5-10% gull/miners

Bare å gå for et globalt indeksfond om man er langsiktig. Skal mye til for å ikke komme godt ut av det.

Du sier du har dårlig erfaring med fond, går ut i fra at du har hatt penger i dårlig aktiv forvaltede fond ?

3 Likes

HVa er galt med fond? ene fondet mitt er opp 22,5% på halvannen måned.

Hvordan er det fra nyttår da ?

1 Like

Jeg eide det ikke da.

Men sånn ser det ut fra oppstart.

1 Like

Hvis man ikke har aksjeinteresse til å sitte og nerde med dette for guds skyld kjøpt fond for minst 75% av beløpet.

6 Likes

Hvilket fond?

Tinfonder ny teknik

3 Likes

DNB Teknologi

Hyggelig utvikling ;D

Kjøpt gjennom Pareto? Selv vurdert og flytte over penger til Nordnet for å laste opp litt i TIN. Bare ikke fått ut fingeren, ser at det har kostet meg dyrt :see_no_evil:

Kjøpt via pareto ja, kan kjøpes via flere eller direkte på hos tin. Er anbefalt å ha 3-5års horisont på det fondet

Jeg ville satt 70-80% i ett globalt indeksfond og resten i en til 2 sektorer man har tror på. I det lange løp er det svært få fond som slår indeks, men er greit å ha litt krydder også :slight_smile:

1 Like

Hiver meg også på dem som anbefaler indeks fond. Dette er fond med som regel forvaltningskostnad på omkring 0.1-0.3% og som stort sett slår de fleste fond. De sprer pengene blant de større selskapene slik at de følger så tett opp mot børs indeksene som de klarer. Historisk gjør de det godt og veldig lite honorarer. Om en har lengre horisont så over tid har indeksen historisk sett fortsatt og fortsatt med god oppgang selv for de som har vært gjennom finanskriser og det som er.

Ett annet bra svensk fond er Spiltan investment bolag, investor og mange andre :slight_smile: De har også er global versjon av det, der er Buffet sitt selskap største post :slight_smile:

DNB healtcare, 20% avkastning pr år, i riktig mange år, også det siste… :beer:

Vi må slutte å kjøpe dresser til forvaltere.
Index Index Index.

Om dere ikke tror på meg så tror kanskje noen av dere på han her:

Dette er en innføring i indeksfondet av Jack Bogle papa’n til indeksfondet og grunnlegger av Vanguard.

2 Likes

Sitter fint i global indeks om dagen, kronesvekkelsen kompenserer særdeles bra for nedgang i utenlandske indekser.

Så sitter med samme forventet avkastning over tid med mye mindre potensiale for nedside.

1 Like