Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybar energi

I UK lider industrien under høye energipriser.
Hele bransjer og industrier er i ferd med å kveld pga det «grønne skiftet»

3 Likes

Jeg er ikke smart nok til å skjønne logikken bak at større tilbud og energieffektivisering fører til høyere priser, men de har noen problemer i UK.

Pga. manglende nettkapasitet mellom vindressurser med CfD-kontrakt og forbruk bruker de store beløp på å betale vindmøllene for å stå stille i tillegg til å kjøpe tilbake strømmen som mangler i markedet lokalt, altså betaler de dobbelt. Nettutbygging hemmes av NIMBYisme.

2 Likes

Hvis du og klakkørene dine tror denne industrien går til grunne på grunn av det grønne skiftet foreslår jeg at du satser på biotek i stedet. Mange gode tråder på dette forumet for denslags.

Dette er så klart det grønne skiftes feil. Jeg husker selv, som om det var i går, hvordan Greta terroriserte oss gamle gubber på begynnelsen av 70-tallet.

image

6 Likes

Nivå!!!:raised_hands::raised_hands::raised_hands::raised_hands::raised_hands:

First Solar fosser opp på q3-tallene. 15 % i dag, over 100 % siste 6 mnd. 6 mnd-vindu er så klart ikke helt tilfeldig, det var da mange trodde Trumps politikk ville dra teppet under mange av disse aktørene. Selv har jeg skygget unna disse selskapene, men First Solar klarer å dra nytte av både sterk etterspørsel i USA og beskyttende tollbarrierer, som beskyttelse fra knallhard kinesisk dumping/konkurranse. CEO spiller veldig på lag med sittende administrasjon, nesten smiskete (?) i sine uttalelser. Tallene i seg selv var ikke så langt fra konsensus, litt over, men de skal nå åpne ny fabrikk med produksjonskapasitet 3,7 GW per år i USA, “reshore” hele produksjonen til USA.

“The factory will finish products started at the company’s overseas facilities, helping First Solar products achieve President Donald Trump’s goal of reducing U.S. reliance on foreign-made goods.
“This activity places us uniquely at the intersection of several of the administration’s key priorities, including those related to domestic manufacturing job creation, American energy and energy affordability, and serving among the generation solutions that enable the U.S. to win the artificial intelligence race against China,” CEO Mark Widmar said on a conference call with investors.”

3 Likes

Jaja, antall eiere nå opp i 94… Andritz fikk nettopp en ordre fra Statkraft i et annet segment som vil kunne vokse etter hvert som andelen uregulerbar kraft vokser, synkront kondensatorer, som bokstavelig talt holder hjulene i gang når kraftkilden varierer.

4 Likes
1 Like

"På kort sikt satser vi på at våre europeiske naboer skal holde oss flytende, særlig Frankrike med sin atomkraft. Men hvor lenge vil de finne seg i at vi tømmer strømnettet deres i perioder med mørke og lite vind? "

1 Like

Opinionen er for kjernekraft i Tyskland nå, men dette vil i så fall ta mye tid og penger før dette er oppe og går. German poll: Majority for return to nuclear energy – DW – 04/04/2025

2 Likes

Blir litt usikker (i beste fall) om dere som skriver om alle problemene til Tyskland/EU/Norge, gjerne som følge av satsning på grønt skifte, innvandring og alt det andre som onkel på Facebook er opptatt av, er opptatt av å finne investeringsmuligheter eller om dere bare bruker forumet til å pjatte i vei om ting som opptar dere mens dere venter på at “noko vidunderleg skal skje” i en eller annen biotekaksje. Men kjernekraft er helt klart i vinden. Men det er lange prosesser, som gjerne starter med utredningsprosjekter, som skaper et marked for f.eks. konsulentfirmaer som har spisset kompetanse på den fronten, f.eks. Afry, som nettopp fikk ny kontrakt på dette feltet for noen dager siden.

Vattenfall har kommet langt i Sverige. Står om to leverandører nå, GE mot Rolls Royce.
Det er egne tråder både for Afry og Rolls-Royce, og sikkert en for kjernekraft et sted også.

8 Likes

Tror du ikke at de fleste kanskje har samme motivasjon som deg selv?

Jeg vet ikke jeg, helt ærlig. Du poster en artikkel og fremhever et sitat. Uten å kommentere noe mer, ingen aktuelle selskaper dette skulle være relevant for etc. Skjønner ikke hva jeg skal bruke det til, men om det er nyttig for andre, så greit.

2 Likes

Jeg innbilte meg at tråden også var relevant i forhold til interesse for forholdet mellom politikk og fornybar energi. At det skal linkes til investeringer var jeg dermed ikke obs på.

Trodde det var ganske opplagt, men det har vel sklidd ut så mye at det ikke kan tas for gitt lenger. Du er på ingen måte den verste. Kan vel døpes om til Snøffelens tivoli snart.

image

Rene småprattråder om mat, trening, musikk, Gaza-konflikten etc. blir en annen ting, så lenge de som drifter forumet godtar det.

2 Likes

Jeg oppfattet tråden som et mer spisset tillegg til tråden om Global oppvarming og klimaendringer.
Beklager dermed at jeg linket inn en artikkel rundt konsekvenser av Tysklands energipolitikk.
red.:
Hadde jeg vært mer aktiv i tråden på et tidligere stadium, så hadde jeg selvsagt vært bedre klar over intensjonen.

Artikkelen påpeker bare den triste sannheten om at man ikke greier å tenke helhetlig. Satsning på sol og vind er gull det bare man greier å ballansere satsningen med alternativer som gir et godt helhetlig kraftsystem.
Nå blir nok det etter hvert mye enklere når man etter hvert får lagringsløsninger som er økonomisk gunstige. Men inntil da må man jo ballansere det hele.

Jepp, og likevel driver professor Nøsland, han fra “NTNU Ålesund” som jeg ikke husker navnet på , og et par andre i akademia og sirkulerer rundt i økosystemet til Nettavisen, podcasten til Næss , Wee etc. og regner på balansekostnader og systemkostnader som om det var en slags økonomisk naturlov. Ingen læringskurve, ingen teknologisk eller teknokratisk utvikling. At land som satser på fornybar energi får en dårlig økonomisk utvikling er jo bare tull. Hybride PPA’er med PV+lagring er på full fart inn i Tyskland, England,Spania mm. Nye prosjekter med pumpekraftverk settes i gang i hele verden

6 Likes

En annen med lignende reise er Canadian Solar, utbomet i april. Gått 4× siden da. Q3 om 3 dager.

2 Likes

Se der ja, dette er vel også en ganske stor BESS-aktør.

Ja, store og vokser på BESS.

https://investors.canadiansolar.com/static-files/e01ea2e4-d10d-4a1f-a725-7a4ad03fbbd0

1 Like