Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybar energi

I UK lider industrien under høye energipriser.
Hele bransjer og industrier er i ferd med å kveld pga det «grønne skiftet»

3 Likes

Jeg er ikke smart nok til å skjønne logikken bak at større tilbud og energieffektivisering fører til høyere priser, men de har noen problemer i UK.

Pga. manglende nettkapasitet mellom vindressurser med CfD-kontrakt og forbruk bruker de store beløp på å betale vindmøllene for å stå stille i tillegg til å kjøpe tilbake strømmen som mangler i markedet lokalt, altså betaler de dobbelt. Nettutbygging hemmes av NIMBYisme.

Hvis du og klakkørene dine tror denne industrien går til grunne på grunn av det grønne skiftet foreslår jeg at du satser på biotek i stedet. Mange gode tråder på dette forumet for denslags.

Dette er så klart det grønne skiftes feil. Jeg husker selv, som om det var i går, hvordan Greta terroriserte oss gamle gubber på begynnelsen av 70-tallet.

image

3 Likes

Nivå!!!:raised_hands::raised_hands::raised_hands::raised_hands::raised_hands:

First Solar fosser opp på q3-tallene. 15 % i dag, over 100 % siste 6 mnd. 6 mnd-vindu er så klart ikke helt tilfeldig, det var da mange trodde Trumps politikk ville dra teppet under mange av disse aktørene. Selv har jeg skygget unna disse selskapene, men First Solar klarer å dra nytte av både sterk etterspørsel i USA og beskyttende tollbarrierer, som beskyttelse fra knallhard kinesisk dumping/konkurranse. CEO spiller veldig på lag med sittende administrasjon, nesten smiskete (?) i sine uttalelser. Tallene i seg selv var ikke så langt fra konsensus, litt over, men de skal nå åpne ny fabrikk med produksjonskapasitet 3,7 GW per år i USA, “reshore” hele produksjonen til USA.

“The factory will finish products started at the company’s overseas facilities, helping First Solar products achieve President Donald Trump’s goal of reducing U.S. reliance on foreign-made goods.
“This activity places us uniquely at the intersection of several of the administration’s key priorities, including those related to domestic manufacturing job creation, American energy and energy affordability, and serving among the generation solutions that enable the U.S. to win the artificial intelligence race against China,” CEO Mark Widmar said on a conference call with investors.”