Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Fosterville South Exploration LTD (TSX-V: FSX) đŸ„‡

Hvis biden blir innsatt fÄr nok ogsÄ gull en boost. Han skal jo banne fracking og kjÞre green energy. Det kommer nok til Ä gÄ dÄrlig med amerikansk Þkonomi da, og dollaren.

1 Like

Haha. Ja. Gull er vinneren uansett pga QE. Pengepressen vil gÄ varm.
Nettopp det som er sÄ flott med mining.
Stiger gull 10%, sÄ stiger miners med 20, minst.

Hva gjelder fracking sÄ taler han med 2 tunger. SpÞrs hvem som spÞr. Fyren er dessverre dement, og husker ikke hva han svarte for 3 uker siden. https://m.youtube.com/watch?v=VkF8S9HmZKk
For et sirkus. Gull vinner dette lett :grin:

2 Likes

Ja, gull er gull nĂ„đŸ‘.
Har Exp.selskap som har Ni-Cu-PGE ved siden av Gull i sin portefĂžlje, blir interessant.
Kombi kan vÊre en idé utover, det forventes at den nye regjeringen vil komme men noen idéer rundt grÞnn energi, forventninger er som kjent ofte nok at man kan fÄ en hyggelig tur i disse.

Som vi vet driver Kirkland Lake sitt flaggskip, og deres desidert viktigste gruve pĂ„ “vĂ„r” eiendom, (Lauriston) og historien om Swan Zone kjenner de fleste. NĂ„r dette ble funnet, skapte det som kjent historie, gull-bransjen verden over var i stor misunnelse.
Rex Motton (sjef geolog i FSX) kjÞpte umiddelbart Lauriston nÄr Swan Zone ble funnet 2016-17, og sikret seg dermed det vi nÄ stÄr drillklart med i dag.

Vel, saken er den, med det utvinningstempoet Kirkland har i dag ,regner man med at gruven er tom om bare 3 Ă„r. Dvs den hĂžygraderte, og verdifulle delen av gruven.
Dette er alvorlig, og tiden er sÊrdeles knapp om man skal kunne finne en erstatning. Selv om Kirkland har flere gruver, vil dette vÊre et massivt tap, da denne gruven alene stÄr for nesten halvparten av fortjenesten til selskspet.
Bygge ny gruve fra bunn av tar flere Ă„r, med unntak av en utvidelse

Vi spÞr oss hvorfor FSX, setter opp en massiv kampanje nettopp her, tilfeldig? SelvfÞlgelig ikke. Hele miljÞet vet det, treffer vi her, sÄ fortsetter eventyret, sÄ er det kun fantasien som begrenser.

Sakset fra seeking alpha:

" there’s no question that grades and reserves are declining, and we should see reserves of less than 1.9 million ounces in the updated reserve report early next year. At a production rate of ~600,000 ounces per year at Fosterville, this translates to just three years of mine life left at ultra-high grades"

Verd Ă„ lese, R. Motton vet hva han driver med, og deler vel “gudfaren” tittelen med noen fĂ„ andre geologer i miljĂžet.
Vi krysser fingrene.

1 Like

Ekstremt interessant artikkel, anbefales. NÄ er det vel ikke lenge til vi fÄr leviathan aksjene vÄres pÄ konto ogsÄ?

1 Like

MÞte i selskapet i morgen + 5 virkedager skal bli den 20. NÄr aksjene dukker opp i Nordnet vet jeg ikke med selve transaksjonene. saker jeg har vÊrt med pÄ ifm, oppkjÞp har ikke tatt lang tid, men spinnout er mitt fÞrste.

1 Like

KL kommer til Ă„ kjĂžpe noe. Det er garantert.
PGM i Canada og Fosterville i Aus bĂžr vĂŠre de heteste objektene.
KL har vel bransjens beste «balanse»

Var ikke klar over den korte levetiden i Fosterville. Det kan forklare litt av den lave aksjekursen til KL.

2 Likes

Ja, KL er sÊrdeles sultne pÄ vÄr godbit, helt klart, som sagt, tiden renner ut, ingen tid Ä miste.
Med den tette aksje strukturen i FSX har vi sikret oss mot “fiender” som kan kjĂžpe oss ut billig, dette har selskapet selvfĂžlgelig sikret seg mot. Vi sitter med hele hĂ„nden.

Ja, PGM, FSX er blant de som miljÞet fokuserer pÄ, blir sÊrdeles spennende utover, vi spenner oss fast.

1 Like

Kjenner ikke detaljene i KL i dag, men levetiden pÄ reservoaret er en viktig faktor. Markedet kan allerede begynne Ä prise dette inn nÄ, vanskelig Ä si. Kan de klare Ä finne erstatning uten for hÞye kostnader kan det rette seg.

Hvis vi har litt flaks nÄ, sÄ kan det hende det blir et mini-miljÞ pÄ tekinvestor som fÄr Þkt formuen substansielt av at KL sluker begge selskapene vi har valgt Ä fokusere pÄ her inne :)) det hadde vÊrt morro!

2 Likes

Ett av scenariene jeg personlig tror pÄ er at KL overtar Lauriston med cash og aksjer, sÄ har vi solid finans til Ä perforere vÄres andre like hÞyt potensielle omrÄder med evt ett eller flere spinnout + at vi da sitter med begge selskapene.

1 Like

KL har ca 1 B $ i cash, og null gjeld :+1::smiley:

1 Like

Ser ut som det blir 20. November en mÄ eie aksjer.
Aksjene kan selges etter 4, 8, 12 og 16 mĂ„neder. Virker som en grei mĂ„te Ă„ gjĂžre det pĂ„đŸ‘

1 Like

Ja, eie den 20. Effektiv dato for utskillelsen den 23.

Ja, lurt, man unngÄr kjÞp og dump. Stabilitet og tillit er viktig, de langsiktige vil sitte nÊrmest uansett i karantene perioden.

tar sjansen pĂ„ et lite innslag for de spesiellt interesserte her pĂ„ trĂ„den mens vi venter pĂ„ flere godbiter. FSX er jo et langt prosjekt, og personlig synes jeg det er gĂžy med litt kortsiktig action ogsĂ„ innen feltet. “swing the fences” med smĂ„ ivrige terriere. Hva med litt fĂžr-jul action, bedre enn bĂ„de skal vi danse og gullrekka😄

Nexus Gold (NXS) er den beste i denne kategorien jeg hygger meg med. En velkjent og dyktig CEO (Alex Klenman), mange small cap investorers favoritt (inkl min favoritt) og kan virkelig sakene sine.
Med small cap tenker vi da pÄ ca 20M mcap gruppen. Perfekt Ä spille pÄ, med flere prosjekter gjennom Äret og mye action er dette en flott underholdning.

Man selger pÄ forventningene:
Man gÄr inn i forkant av et drillprogram og selger fÞr resultatene kommer. Uansett, bommer man venter man til neste runde og man fÄr en ny sjanse.

Pr nĂ„, settes et program opp i Dakouli, Afrika ( Burkina Faso er ikke farlig, Exp er en helt annen sak) hvor drillingen starter neste uke, og inngang NÅ er riktig (0.06c). Deretter gĂ„r kursen mot resultater om ca 5-6 uker og man selger FØR disse blir gitt ut (eller evt mellom 2 del resultater, som de ofte gjĂžr) SelvfĂžlgelig kan man sitte gjennom og satse pĂ„ Bonanza resultater, men oddsen er bedre for Ă„ selge FØR resultatene kommer.

Deretter skal vi tilbake til Red Lake (canada)og ny cycle begynner der (Mc Kenzie). Som sagt, en favoritt blant oss gale, noe det hÞye volumet viser nÄr det svinger. GÞy.

1 Like

Fosterville nevnt i Finansavisen :smiley:

PÄ HØY tid flere nordmenn investerer i sÞlv og gull. Norske «styresmakter», med Bondevik i spissen, klarte kunststykket Ä selge alt gullet vÄrt for ca 400$ pr unse.

Dessuten er vÄr valuta utrolig sÄrbar nÄr vi nÊrmer oss post-olje. En euro kan fort koste 15kr. Et slikt scenario er nÊrmere enn de fleste liker Ä tenke pÄ. En rÞdgrÞnn regjering vil sende signaler som struper oljeinvesteringer. Utlendinger selger andeler i Norske felt, og selger dermed ogsÄ norske kroner.

Legg til litt inflasjon pÄ toppen, sÄ mÄ vi ut med 150kr for en halvliter i «syden»

2 Likes

Jeg har stÞrre tro pÄ at olja fÄr leve i Norge i 50 Är til, enn at skiferen fÄr holde pÄ i USA. I USA har de tross alt andre industrier, mens Norge jo er som Europas Kuwait; Et lite land som hadde spist grÄstein til frokost om man tok vekk olja. Det pÄ tross av hva enhver politiker sier.

Dermed ser jeg det som det sikreste play at Biden faktisk mente det han sa om Fracking, men at det ble for radikalt Ä fortsette Ä si det under valgkampen. Han mÄtte nok tie, det var tross alt noe Trump utÞvde stort press pÄ. De skal nok inn i Parisavtalen igjen, osv. osv. (jeg tror Demokratene er under stort press av den venstreradikale flÞyen i partiet sitt med «the squad» i spissen)

Dermed kommer han til Ä sende oljeprisen opp, og dollaren ned. Med en svak dollar kommer gull til Ä holde seg godt ogsÄ.

Uansett; gull kommer til Ä holde seg godt. Til og med hvis vi skulle fÄtt vaksinert hele verdensbefolkningen denne vinteren har fortsatt nedstengningene gjort ekstrem Þkonomisk skade. Og vi vet jo alle at det ikke blir tilfelle, desverre

1 Like

Bryan S. I FSX er en ryddig kar, blir lyttet pÄ nÄr han uttaler seg, og vet hvordan kortene skal spilles.
Som i en poker turnering; de beste spillerne sitter igjen ved bordet nÄr avgjÞrende runde spilles, der finner vi Bryan S. han spiller for oss.

1 Like

Gullet vil i en eller annen kombinasjon holde seg sterkt utover, de fundamentale faktorene slipper man ikke unna. Skaden er allerede skjedd uansett andre kortsiktige innslag.

Er redd vi ser J. Biden i samme situasjon som Obama, begge mangletÂź flertall i senatet, og lite blir da gjort med de store og viktige driverne.
NÄr hÞyesterett ogsÄ sitter med republikansk flertall blir det trÄtt og komme hit Ä spÞrre om hjelp nÄr senatet har kjÞrt sakene fast med standhaftige prinsipper med dype rÞtter i amerikansk politikk.

Man kan nok vente seg en reversering med executive orders og innslag med utenrikspolitikken som ikke krever senatet beslutning, men en presidenten uten senatet blir en konstabel uten hverken bil eller motorsykkel

Ja, du sier noe der. Vi fÄr se hvor mye han fÄr gjort i den posisjonen!

1 Like