Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Hvis du ser på videoen jeg linket til så kan sette bilen i forskjellige modus. Hvis den står i modus hvor den trekker mest så tilsvarer det et forbruk til å kjøre 14-15000 km!
Dette er noe jeg har med i vurderingen når jeg kjøper bil. Betyr ikke allverdens kostnadsmessig, men jeg er i mot sløsing, også sløsing av energi. Sløsing av penger betyr mindre hvis det ikke har miljømessig påvirkning…

2 Likes

Dessuten vil en selvforsynt elektrolyse kreve mye mer input fra disse kildene enn en supercharger. Så noen mattestykker som hevdet at det trengs ca 1 fotballbane med solceller for å betjene 50 teslaer PR dag. Var fra 2012 så muligens blitt mer effektiv nå, men allikevel. Blir fort 3 fotballbaner for en hydrogenstasjon.

Klart du har noe å tape. All nedgang på dine nåværende aksjer må jo sees på som tap.

1 Like

Kina kutter i subsidier til BEV og dreier satsningen mot hydrogen.
https://www.google.com/amp/s/www.theepochtimes.com/chinas-electric-vehicle-industry-hit-hard-by-sudden-policy-shift-as-beijing-turns-toward-hydrogen-fuel_2865743.html/amp

E-Golf 2019 ~ 350 000

Tesla Model 3 Standard Range plus ~ 370 000

Det er no contest, @anon21766851, sender deg referral på privaten om du vil :wink:

1 Like

Du får finne noen andre å lure inn i disse moderne tupperwarefestene dine, @Fornybar.

3 Likes

Range plus er latterlig priset ift andre biler rundt den prisen. Jeg synes nesten det er løp og kjøp!

Ikke billig for VW dette, som forøvrig skal ha lansering og starte på reservering av VW ID kl 13

Bilprodusenten Porsche godtar bot på 5,3 milliarder kroner for dieseljuks

Det er påtalemyndigheten i Stuttgart som har ilagt kjempeboten for «slurv med kvalitetskontrollen» på utslipp fra dieselmodeller.

Boten til Porsche, som eies av Volkswagen-konsernet, er den foreløpig siste i en rekke gigantbøter som er ilagt Tysklands mest kjente bilprodusenter. Avsløringene om juks med utslippsmålingene har særlig rammet VW og de ulike merkene som ligger under konsernet.

Påtalemyndigheten sier at Porsche ikke har fremmet noen juridisk protest mot boten, som dermed anses være vedtatt.

VW innrømmet i 2015 å ha manipulert 11 millioner biler, eksportert over verden, slik at testresultatene i laboratorier viste lavere utslipp enn ute på veiene.

En talsmann for påtalemyndigheten sier at det nå ikke pågår flere granskinger mot selskapet, men at myndighetene fortsatt sjekker enkeltpersoners rolle i «dieselgate», blant dem tidligere toppsjef i VW, Martin Winterkorn.

Parallelt med myndighetenes gransking av VW har en rekke investorer gått til sak mot selskapet fordi aksjene svekket seg kraftig etter avsløringene. Også tusener av bileiere i en rekke land har gått til massesøksmål med krav om kompensasjon for verditap.

Så langt har dieselskandalen kostet VW-konsernet 300 milliarder kroner.

1 Like

Ikke problemfritt med hydrogen heller…er vel NEL som står bak fyllestasjonen her?

1 Like

Fra unox sin hjemmeside:
Joint Venture-selskapet Uno-X Hydrogen eies av Norges fremste på drivstoff-retail, molekyler og hydrogenteknologi.

Selskapene Uno-X Energi, NEL og Praxair eier Uno-X Hydrogen som et joint venture. Det er dette selskapet som står for den teknologiske og strategiske utviklingen av hydrogenstasjoner. Det er Uno-X Norge, et selskap i Uno-X Energi, som selger hydrogen til sluttbrukeren.

Eierandeler

  • Uno-X Energi - 41 %
  • NEL - 39 %
  • Praxair - 20 %

NEL og Uno-X har til sammen ekspertisen og teknologien knyttet til bygging og drift av hydrogenstasjoner, og anlegg for produksjon av hydrogen.

Praxair er et av verdens ledende industrigasselskaper, og deres kunnskap vil gjøre Uno-X Hydrogen bedre rustet til å tilby hydrogen som drivstoff for neste generasjon elbiler.

Sammen vil vi jobbe for at Norge blir et globalt utstillingsvindu for hydrogenbiler.

https://unox.no/hydrogen

1 Like

Moren min kjørte forbi 1 min etter eksplosjonen mens flammene stod rett opp. Dama skulle kjøre gjennom Sandvika, men tok av ved Høvik for å kjøre mindre tunnel. Var veldig fornøyd med det valget når hun så køen for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Da kan vi stryke hydrogen fra bilindustrien allerede i dag altså :sweat_smile:

1 Like

Ja, og elbiler er jo bare å skrote, brenner jo uten oksygen! Diesebiler har jeg sett på film at eksploderer ved den minste kræsj, så da er det bare bensinbiler igjen? :thinking:

1 Like

NEL ned ca 20%…

Toyota legger hodet på blokka.

2 Likes

Morsomt! Dette blir da også første generasjon. Det står noe om at det ikke trengs å kjøles, spørsmålet er om det trengs å varmes?

Synes det er pussig om det blir toyota som er først ute med SS batteri og ikke en batteriprodusent, men definitivt spennende.

Batteriprodusentene har vel kanskje brukt pengene på å optimalisere eksisterende teknologi? Tesla sitt Model 3 batteri er jo veldig likt det som finnes fra før, men veier 23% mindre for samme kapasitet som i en Model S.

Det kan også være at det er mange andre som er nærme, men ikke har sluppet nyheten. Også kan det være at Toyota ikke eeeegentlig er i land her. :stuck_out_tongue:

@christian,

Fortsetter litt her så jeg ikke spammer ned NEL tråden med batterisvada. Investeres latterlig mye i batterier for tiden.

www.northvolt.com

  • Volkswagen Group and Goldman Sachs Merchant Banking Division lead a $1 billion equity capital raise in Northvolt alongside BMW Group, AMF, Folksam Group and IMAS Foundation.

  • With the European Investment Bank and additional lenders set to provide debt financing as a part of the total funding, the establishment of the initial 16 GWh of lithium-ion battery cell manufacturing capacity at the gigafactory, Northvolt Ett, in Sweden is enabled. Building construction will commence in August.

  • After entering a number of supply agreements, a significant share of the production volumes from Northvolt Ett has been sold to key customers, amounting to a combined order value of over $13 billion through 2030.

  • A joint venture between the Volkswagen Group and Northvolt will be set up to establish a 16 GWh battery cell gigafactory in Germany. Volkswagen is investing around $1 billion (€900 million) in joint battery activities with Northvolt. A part of the amount is intended for the joint venture, another part of the total amount will be invested directly in Northvolt.

Rimelig sikker på at hydrogen er død innen personbilmarkedet.

2 Likes

Det er jo 95% sikkert, for batteribiler kjøres jo typisk ikke så langt på en dag, så i land med dårligere økonomi, så kjøper man seg bare en bil som rekker 100-200km og lader den opp til 1/3 av prisen. Jeg tenker da på prisene på hydrogen som man ser i Norge vs elektrisitet. Jeg ser det er mye snakk om at hydrogen kan lages av “restenergi”, men den energien kan også brukes til å lade batterier.

1 Like