Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Det gjelder vel for en hydrogenstasjon også? Dessuten vil jo effektivitetstapet en H2 stasjon har medfører enda større behov for krafttilførsel iform av solcelle/vindkraft etc.

Naturligvis, så man må jo gjøre en kost/nytte-vurdering av begge deler og sammenligne. Det jeg vil frem til er at det er for tidlig å avskrive hydrogen når teknologien som påstås skal kunne utkonkurrere det også på de sterkeste sidene ikke finnes enda. Det hadde ikke blitt satset milliarder på hydrogenteknologi om det ikke var utsikter til å tjene store penger på det.

Jeg er tildels enig med deg i dag, men jeg ser jo for meg at utviklingen vi har sett de siste årene vil fortsette, dvs at prisen på batterier fortsetter å halvere seg ca hvert 5. år. Da er det for dumt å satse på hydrogen nå…

Hydrogenteknologien blir også billigere og billigere, så jeg tror det er en tabbe å avskrive noe som doomed to fail før man ser hvor det bærer hen. Jeg har i alle fall tjent svært gode penger på å investere i hydrogenteknologi så langt :smile:

Du får passe på å sikre gevinst underveis fordi hydrogen kommer aldri til å bli en del av personbilmarkedet og hvor stor andel hydrogen får av tungtransport markedet er fortsatt usikkert, men der er det i hvert fall muligheter.

Det iboende problemet er vel at det i utgangspunktet er så mye mindre effektivt enn ren EL, og det får man ikke gjort noe med. Når dette “EL vs hydrogen kappløpet” startet var det hele mye mer åpent, og man kunne helt klart se fordelene hydrogen hadde iforhold til rekkevidde og fyllehastighet, men denne fordelen er gradvis blitt spist opp og pr idag er det ikke noen stor ulempe ved rene elbiler.

Men man vet jo aldri. Dårligere teknologi har jo tidligere slått ut overlegen teknologi (heia Betamax). Og det finnes helt sikkert mange bruksområder for hydrogen, jeg bare tror ikke personbiler er en av de :slight_smile:

Ble litt overrasket nå, iflg artikkelen jeg fant, så fikk man ca 80% av energien tilbake når man gjorde om strøm til hydrogen? Men det er vel flere ledd her som gjør det? Hadde vært interessant å se en sammenligning med utgangspunkt i mengde strøm man trengte “ved pumpen” for å kjøre x km med batteri vs x km med hydrogen fuel cell.

EDIT, fant det selv:
image

20-25% vs 60-70% effektivitet? Går visst mye bort i kompresjon og en ineffektiv brenselscelle. Skjønner ikke heeelt hvorfor FCV har med charter og hvorfor ikke FCV har med Grid. :stuck_out_tongue:

Skal tilbake til EL i bilen :slight_smile: Er jo i utgangspunktet en elbil, bare med hydrogen som drivstoff.

Elbiler og hydrogenbiler er helt identiske bortsett fra at hydrogenbilene har gasstanker, drivstoffcelle har et veldig mye mindre batteri som kun er der for å buffre outputen fra fuelcellen. Det er derfor jeg tror hybrider som kan kjøre på både lading og hydrogen vil bli en greie, man har det basicly allerede bare man endrer på batterikapasiteten og legger til en kontakt.

Sammenlign det med fossile brennstoff og da, det er vel på 5-6%, så om man ikke har infrastruktur for full el på makronivå er å gå til hydrogen fire-fem ganger så effektivt og krever en brøkdel av investeringen og tiden. Full el virker som et naturlig mål på lang sikt, men ikke et realistisk mål på verdensbasis på flere generasjoner. Da kan det vise seg å ta det det ene kneppet i riktig retning.

Jeg er ikke enig med deg i logikken. Ta Norge, for å bytte hele bilparken til elbil, så trenger vi 7 TWh. For å bytte til hydrogen trenger vi 21 TWh. Det krever massiv utbygging av strømkilder og oppgradering av “backbone”. Et land som Australia trenger å nesten dobble energiproduksjonen sin hvis de vil bytte til hydrogen. Nei, da må det vel være enklere å bygge strømnett og gå rett på batteri? :stuck_out_tongue:

1 Like

Btw, en ting som er negativt med batteribiler er jo at de taper rundt 10% kapasitet på å bare stå stille en dag med temperatur mellom 5 og 15 grader. Det er jo ikke spesielt imponerende.

Enklere, men vesentlig dyrere og mer tidkrevende investering å oppgradere hele strømnettet enn å plante ut noen selvforsynte elektrolyser der det er behov. Det er der Business-caser ligger, og det fremstår kjempeinteressant i for eksempel Kina.

Hvordan er de selvforsynte?

1 Like

Det er syltynne argumenter for allmenn utbredelse av hydrogen. Flere og flere innser heldigvis dette. Mulig det vil finnes enkelte nisjer der det gir mening, men det er nok det.

Elbil har også en lang lang vei å gå før almen utbredelse på verdensbasis. Produksjon og distribusjon av strøm er en stor del av det ja.

Kina satser på hydrogen:
https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/opinion/articles/2019-03-23/now-china-wants-to-lead-the-world-in-hydrogen-fuel-cells

Jeg tror du kjenner til hvilke konsepter det er snakk om.

Forstår naturligvis deres standpunkt, så får vi se hva det blir til. Jeg tror i alle fall at investeringene mine i teknologien vil fortsette å kaste godt av seg, uansett har jeg ikke noe å tape, har for lengst gevinstsikret den opprinnelige investeringen, alt videre nå er ren bonus.

Solceller? Vindmøller? Jeg tenker det er bedre å bare koble dette rett på nettet, så får man 100% utnyttelse av det som blir generert. Man kan da bygge 1/3 så mye solceller/vindmøller og heller bruke de 2/3 som man har spart til å bygge strømnett.

1 Like

Vet ikke hvor du har dette fra, Tesla er meg bekjent de eneste elbilene som har stort «tap» når bilen er parkert, men det trodde jeg hadde å gjøre med at bilen er online.
Teslabjørn laget nylig en video for TM3 om dette.
For Soul og Ioniq er tapet null % utfra batteriindikator etter 3-4-5 uker. Jeg har aldri registrert endring når bilen er parkert.

Det er fra en Tesla Model X eier :stuck_out_tongue: