Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Hei hei hei. Porsche over Tesla any day, every day.

:grinning:

Men uansett, så tror jeg jo definitivt at elbiler hjelper på luftkvaliteten i byene, er bare ikke sikker på at vi kunne brukt pengene bedre. Og nå er faktisk det blitt et demokratisk problem i hvor stor grad de ressurssvake i samfunnet blir rævkjørt av det nåværende avgiftsregimet.

Legger denne ballen død. :wink:

God stemning dette kan bli. Du kan velge hakon, er du idiot eller middelklasse minus? Svar til @Savepig.

1 Like

Jeg er middelklasses idiot

5 Likes

bilde
Den følelsen når du har kjøpt Audi og angrer på at du ikke kjøpte Tesla :sweat_smile:

Jeg har snakket med folk som kjører hvileløst rundt på kvelden for å få ladet bilen, mens resten av familien sitter med tacoen og ser på gullrekka. Til slutt finner samboeren frem Tinder i all sin kjedsomhet og kanskje hun finner deg der, som kjeder deg enda mer i en kald duggete elbil. Hjemme har jeg bare tilgang på 16 ampere uttak, utendørs og nedsnødd.

… Jeg lo godt når jeg kom til det avsnittet, ganske morsomt skrevet artikkel for å si det mildt. :smiley:

Hadde vært flott å få hele bilparken over på hydrogen, bruker vel 2-3x mer strøm enn å få hele bilparken elektrisk? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Investere et par milliarder i hurtigladestasjoner så får en ca 10-20 ganger så mange?:blush:

Grunnen til at det ikke er kommersielt lønnsomt med ladestasjoner er jo rett og slett at man trenger dem så sjeldent! Tipper de med Tesla og lading hjemme bruker ladestasjoner en håndfull ganger i året. :stuck_out_tongue:

Ble forresten overrasket over hvor bråkete det er under lading, men er vel rett og slett kjølingen som kjører på maks?

2 Likes

Prøv å lad en Tesla på en sommerdag med 30 grader + ute. Du har kjørt 40 mil og batteriet er godt og varmt. Da rister hele bilen :sweat_smile: ble litt smånervøs første gangen jeg opplevde det.

Men ja, hydrogen biler tror jeg aldri blir noe spesielt. De er for langt bak allerede til at de har noen reell sjanse, og som du sier @Christian superlader er ikke nødvendig til daglig bruk når du kan fylle hjemme over natta isteden.

2 Likes

Mest optimal temperatur på batteri for best og hurtigs mulig ladning betyr ofte at det må kjøling til.

Iallefall når du kjører full guffe med de nye hurtigladerene.

Antakelig helt rett for personbilmarkedet i Norge og de fleste andre europeiske og nord-amerikanske I-land.

For land uten samme kvalitet på elektrisk infrastruktur og rimelig vannkraft gjennom hele døgnet som hos oss (dvs. øst-europa, ca. hele Asia, sør- og mellom-amerika og afrika ) fremstår situasjonen som en ganske annen. Valget der står mellom å oppgradere hele landets elektriske infrastruktur eller å produsere hydrogen enten sentralt eller lokalt, og sistenevnte krever vesentlig mindre investeringer og tid for å komme opp og gå og er i tillegg fortsatt er svært mye mer energieffektivt enn bensin og diesel. Der tror jeg markedet er ganske annerledes. Jeg tror at ladbare hydrogenhybrider vil være et ganske vanlig syn spesielt i Asia på sikt.

For tungtransport, ferger og tog er det en annen helt annen sak selv i Norge. Har testet en kliss ny elektrisk lastebil i forbindelse med jobb i fjor, og den kunne litt spissformulert ikke laste annet enn potetgull pga. den ekstreme vekten på alle batteriene som måtte til for å flytte den, likevel var den tom for strøm etter runde tur retur sentrum fra Grorud. Ikke så mye forsprang der gitt.

3 Likes

Det kan være godt mulig, jeg tenkte jo mer på lokale forhold her hjemme.
Men vi ser jo at det koster å bygge ut hydrogennettverk også, så billig blir det uansett ikke.
Dessuten ser jeg at hydrogen fra uno x idag koster det samme som bensin, og vi har jo skyhøye avgifter på bensin. Hvordan vil det se ut i andre land? Tviler på at så mange kjøper seg hydrogenbil så lenge det dyrere enn en tilsvarende besin/diesel bil.

Tungtransport og ferger er jeg mer enig at det kan ha et marked, men å bedømme EL lastebil nedom og hjem før Tesla er på banen blir feil. Som med elbil var det mange halvhjerta forsøk før Tesla kom og revolusjonerte markedet.

1 Like

Bare en kommentar om fortidens biler, kjørte en Toyota Avensis over fjellet i går, 50 mil med forbruk på 0,58 på mila. Synes det er rimelig bra, kjørte jo ikke såååå pent. Er ikke turbo heller, bare 1,8 liters bensinmotor.

2 Likes

Billig er det ikke uansett hva man gjør når det gjelder dette, men noe er billigere enn annet. Å oppgradere elektrisk infrastruktur i et land fra et elendig utgangspunkt til nødvendig standard for hel-elektrisk bilpark vil koste mange ganger mer enn å plante ut noen elektrolyser her og der. Man bør ikke dømme prisen ut i fra hva det koster nå, som alt annet er det skala som driver prisen. Hadde vi laget like lite bensin som hydrogen hadde det antakelig kostet hundrelappen eller mer for en liter.

Dømmer forøvrig heller ikke el-lastebiler for all fremtid, de vil antakelig bli vesentlig bedre på sikt, jeg bare sier at teknologien nå er umoden, og ikke har noe forsprang i forhold til hydrogenlastebiler.

Jeg kan ikke si lokal produksjon av hydrogen til personbiler gir mening noen steder verden. Det vil bety at man trenger tre ganger så mange solcellepaneler eller vindmøller enn hvis man bare hadde lagret strømmen i et stasjonært batteri som man kan lade fra.

2 Likes

Hvis et land har dårlig med elektrisitet så er det jo dumt å bruke 2-3x ekstra elektrisitet på å lage hydrogen for å fylle i biler i stedet for å bare lade dem på direkten? :stuck_out_tongue:

1 Like

Jo, men det er da heller ikke poenget, det er kapasiteten i systemet som er flaskehalsen.

Da kan man heller bruke lokal lagring i batteri enn hydrogen så slipper man å miste så mye energi.

2 Likes

Du mister kanskje mindre energi, men å bygge en batteripark av nødvendige dimensjoner har både investeringskostnader og vedlikeholdskostnader som ikke akkurat er neglisjerbare. Det er ikke gitt at det er rimeligere bare fordi energitapet er mindre.