Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

SUV er vel også overrepresentert på ulykkesstatistikk?
Kjører elbil på femte året, uten skade/ulykke enda, kjørt SUV i nærmere fem år, heller ikke noe der…
Til alt overmål så har jeg da kjørt piggfritt siden 1999…også med SUV…

Mener å huske at det var store oppslag i media i går…el-bil er på topp på skadestatistikken.

Dette med å kjøpe SUV for å få en trygg bil er jo bortimot toppen av egoisme. :stuck_out_tongue:

“jeg vil bare få en bulk når jeg meier inn i plebeierne i octaviaen sin”

Suv er jo også vanvittig mye mer dødelig for fotgjengere å bli truffet av fordi de får hele trykket rett i fronten av suven, kontra en personbil hvor de blir kastet over panseret og ruller av frontruten.

Men må si det har vært en liten aha-opplevelse å kjøre elbil i stort sett nedoverbakke på vei til jobb og se at batteriet faktisk har mer lading når jeg kommer frem enn når jeg kjørte hjemmefra. Er dette en effekt som forsvinner helt i hydrogenbiler eller finnes det noen form for mekanisme som ivaretar dette der?

Hydrogenbiler har vel et lite batteri tror jeg? Merker at hvis man kjører i f.eks. 110, så er vindmotstanden slik at jeg ikke kan slippe gasspedalen, så hadde ikke spillt noen rolle på min vanlige kjørevei. (Vurderte hybrid)

Right, jeg har bare 70 et kort stykke på vei til jobben, resten stort sett 50 og litt 40.

1 Like

Hydrogenbiler har mye mindre batteri, så jeg antar at de vil regenerere langt lavere effekt.
Ioniq som jeg har, har 120 hk, den regenererer over 50 kW, tror den er oppe i 60-70 om ikke høyere. Dette er en viktig grunn til at jeg vil ha elbil og ikke bensin/automat.
Hydrogen på personbil kommer jeg aldri til å kjøpe så lenge det selges batteri elbil…

Nei må si jeg også tror Hydrogen på personbil vil ha en veldig stri tørn med å snu det forspranget el har i norge.

Ekstremsubsidiene vi har kjørt over mange år tok knekken på den høna og egget situasjonen som var. Er jo en av de villeste overføringene av penger fra de fattige til de rike vi noengang har sett, men så har det også kommet opp en infrastruktur og elbiløkonomi som nå snart må være selvgående. Her i byen begynner elbiler å betale bompenger (fremdeles en ganske lav sum) i april.

Er litt spent: Går det overhodet an å se noen effekt på luftforurensning i byene etter alle disse årene med milliardsubsidier?

Jeg vil tro at antallet biler gikk opp såpass at det ikke spilte noen rolle. Er ikke også varetransport med diesel det største problemet?

Som jeg ser det så var Norge med på å sponse elbilprodustentene så de kunne satse hardere enn de ellers hadde gjort. På sikt har det kanskje en effekt?

2 Likes

Symbolpolitikk er også politikk.

I Bergen skal det nå bygges ut mer trolleybussruter, med busser som både har batteri for å kunne kjøre autonomt der det ikke er satt opp strømmaster, og med vanlig trolleydrift slik som trikkene gjør.

1 Like

Jeg vet ikke om det er målbart i byene, men på ferja er det iallefall jævlig følbart når 30-40-50 dieselbiler står på tomgang, samme i ferjekøen på land.
Også når det ikke er kaldt.
Samme når en sykler eller går langs veien på landsbygda.
Jeg kommer aldri til å kjøpe personbil med dieselmotor.
Jeremy Clarkson kalte vel diesel som djevelens drivstoff?
En ting er når motoren er ny og alt er i orden, men hva når bilen er kjørt 50-100-150.000 km og vedlikeholdet daler?

I bergen ligger det 10-20 supplybåter og kjører dieselaggregat hele dagen fordi mannskapene vil ha frivaktene sine midt i byen heller enn å ligge på ågotnes. :stuck_out_tongue:

For ikke å snakke om cruiseskip som kjører tungolje for samme formål. Klin kokos.

image

1 Like

Det er også merkbart når du kjører bak en dieselbil når det er kaldt, og da snakker vi såvidt minusgrader, så mesteparten av vinteren. Avgiftsreduksjonen på diesel må ha vært tidenes bom.

1 Like

Lold irl. :grin:

Men det hjelper ikke med flere dieselbiler. Skulle ønske flere biler med høye utslipp ble luka ut av trafikken.

Nei for all del, som det sies, avgiftslettelsene for dieselbiler var totalt skivebom. Eneste jeg stiller spørsmålstegn med er de HEMNINGSLØSE subsidiene som har vært til store luksus elbiler når man heller burde fokusert trykket på småbiler. Øvre grense på 100.000 kr i subsidier f.eks.

2 Likes

Preach sister.

Kjører selv dieselbil fra tida da diesel var miljøvennlig. Nå er jeg den store synderen. Blir liksom aldri bra.

Har lyst på en egolf. Kjøpe eller lease? Hva sier menigheten? Vil helst ha ny bil, ikke brukt.

1 Like

Har kollega på jobb som er sykt fornøyd med egolf. Er jo ukomfortabelt å kjøpe ny bil nå, med så store avgiftsendringer på trappene og hele tiden ny teknologi.

1 Like

Klin kokos, blir av og til når utsagn ikke samstemmer med fakta.

Tall fra Sjøfartsdirektoratet:
Kun 12% av de cruiseskipene som svarte benytter tungolje inne i fjordene. Disse benytter
scrubber.
75% av drivstoffet som benyttes av cruiseskipene har mindre enn 0,1 % svovel.
91% slipper ikke ut behandlet eller ubehandlet kloakk.
94% slipper ikke ut lensevann

http://www.norgesverdensarv.no/getfile.php/4338629.1352.asnuwmu7smsnmq/2.+Sjøfartsdirektoratet.pdf

Denne er forresten interessant: https://www.tv2.no/a/9904683/

Det er forskjell på avgiftslette og subsidier.
Det er ingen som har fått utbetalt penger for å kjøpe elbil i Norge.
Hadde avgiftene vært innført fra dag en hadde de fleste valgt bensin-dieselbiler i stedet. Kanskje bruktimportert fra Tyskland, altså kunne vi fått enda mer utslipp fra biltrafikk.
Og hadde det vært høye avgifter hadde det omtrent ikke vært solgt Tesla i Norge. Jeg tror Norges innførsel av elbil incentiver nærmest har vært en fødselshjelp for Tesla, som igjen har ført til at de etablerte bilprodusentene omsider kommer med biler som går lenger enn 10-15 mil i praksis.

Når en ser på hva elbiler koster, så kan en ta Kia eNiro, den er dyrere enn ladbar hybrid, skulle en lagt på feks 25% moms hadde den kommet på rundt 500000, for den prisen får en mange mye bedre fossile alternativer.
Jeg synes Kiaen er for dyr i dag, uten avgifter!

1 Like

Jojo, det er en subtil forskjell mellom fravær av avgifter og direkte subsidier, men den er omtrent bare teoretisk i dette tilfellet, fordi en middelklasse pluss person i norge må jo være direkte idiot om han kjøper en fossilbil til 800.000 istedet for en tesla.

Og avgiften er det jo kjøperen som har betalt hele tiden, ikke bilprodusentene. For staten blir effekten det samme. Allerede i 2014 ofret staten inntekter på over 2 milliarder for å insentivere elbiler:

"Beregninger gjort av TØI viser at staten i 2014 gikk glipp av cirka 1,8 milliarder kroner i redusert engangsavgift og moms, som elbiler er fritatt for. Beregningene ble gjort ved å sammenlikne med en tenkt situasjon, hvor elbiler har samme avgiftsregler som ladbare hybrider.

– I tillegg taper det offentlige noen hundre millioner kroner på at elbilene har lavere årsavgift og fergetakster og mange steder er fritatt fra bompenger og parkeringsavgifter, sier Fridstrøm."

2 Likes