Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

For meg er 500 kg brukbart, 750 bra og 12-1300 kg fantastisk.
Med 500 kg kan jeg trekke båten, kjøre materialer, litt singel og grus(det skal jeg uansett ikke ha store mengder av), kjøre søppel til gjenbruksstasjon osv.
I tillegg kan jeg da ha sykkelstativet bak på bile .
Hvis Niro ikke kan trekke henger og jeg allikevel kjøper den, så vil jeg montere hengerfeste for sykkelstativet. Dyrt, ja, men vi er aktive, kona og jeg, ungene er også med endel, og vi liker å ha det gøy😊

Ser den. Jeg har rett som det er 1 tonn+ bakpå så vi har forskjellige behov.

1 Like

Fy faen så feeet!

Kommer vel aldri til markedet i den fasongen men … :cry:

1 Like

Og der begynte slutten på hydrogen tullet?

2 Likes

Han solgte :slight_smile:

3 Likes

Ser ut som om den nye X5’en får en elektrisk rekkevidde på “80” km som vel er mer enn 2x det dagens versjon har. Får de til samme rekkevidde på de mindre bilene er det ikke utenkelig at jeg bytter ut den hybriden jeg har med en ny. Hadde nok uansett håpet at det kom flere biler med tilsvarende løsning som hybridversjonen av bmw i3 ( dvs bensinmotoren brukes kun til å lade batteriene ).

“Den oppgitte elektriske rekkevidden på opptil 80 km er målt etter den nye og gjeldene NEDC2.0 -standarden som for fullt ble innført i Norge 1/9-2018 – altså ikke etter den mye omtalte NEDC-målemetoden som tidligere har vært brukt også for de ladbare hybridene.
Basert på NEDC2.0 -standarden oppgis også C02-utslippet til 49 g/km.
Målt etter den kommende WLTP-standarden oppgis den elektriske rekkevidden til opptil 75 km.”

1 Like
1 Like

Shotgun får en ny dimensjon i den her:

1 Like

Hans utgangspunkt er nemlig at i 2030 vil fortsatt 85 prosent av BMW sine solgte biler har forbrenningsmotor.

85% av BMW sine 3000 solgte biler vil være diesel. Så bra for de :slight_smile:

3 Likes

Da er pris klar for Kia E-Niro. 377.000 pluss met lakk, vinterdekk og evt soltak. Hengerfeste kommer ikke enda. Over 400k på veien med hengerfeste til sykkelstativ… Mulig jeg dropper den, ble usikker nå.

Greit å være obs på at man ikke kan ha vekt på taket på mange elbiler :slight_smile: Ser mange med mye rart på taket på Teslaforumene…

1 Like

Billige batterier! :sunglasses:

3 Likes

Gleder meg til den dagen produksjonsklare biler er like konseptbilene!

Se fra 24:30

Tar større risiko

– En annen årsak til skadeomfanget er at nye biler har mange tekniske nyvinninger og store displayer som kan være distraherende. Vår oppfatning er at en stor andel av skadeutbetalingene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene. Dette finner vi også støtte for i dataene vi samler inn, sier Nielsen.

Å ha touch for å justere varme og vifte er rimelig sinnsykt. Det er endel ting som burde være mulig å gjøre i blinde. Det gjelder ikke bare elbiler, bilen min har dysfunksjonelle knapper for viftestyring.

3 Likes

Å justere varme og vifte bør være unødvendig på en bil i 2019!
Men på Ioniq er jo klima helt idiotisk! Starter en med kald bil så fyrer den opp klima på full guffe og nærmest overoppheter bilen, så jeg skrue gjerne ned temperatur til 18-20 i starten og opp til 22 etter kort tid.
Er ikke bare bare med knapper spredt rundt hele dashboard, mellom seter osv heller…jeg har tro på Tesla 3 mtp to hjul/knapper på ratt kombinert med skjerm.
Blir ikke nødvendigvis bedre med liten skjerm og tusen knapper spredt rundt i bilen.

Skal kjøpe meg nye vw i.d dersom prisen blir bra, og bruke til pendling. Planen er å ha den til den er klar til hugging, så får vi se hvor dyrt det egentlig ble i etterkant

2 Likes

Heh, så du mener forsikringsselskapene er på jordet når de sier at den store skjermen er et problem? :wink:

Jeg vil forresten ikke ha tusen knapper, men knapper for varme, vifte osv og media. Merker hvor mye mer oppmerksom jeg klarer å være hvis det jeg gjør er på den lille skjermen mellom speedometer og tachometer. De kunne godt gjort den litt større og lettere å styre via knapper.

Forsikringsselskapene må uansett forsvare økt premie for elbiler, da flere og flere velger elbi😉.
Om forsikringsselskapene er på jordet er vel å dra det litt langt, men jeg vet hva jeg velger, hvis jeg kan!
Fomle under rattet til venstre for å justere lysstyrke på dashboard er ikke en vinner, heller ikke å fomle etter sete- og rattvarme mellom setene.
Men som jeg startet med: det bør være unødvendig å drive å endre på klimaanlegg osv når en kjører, selvkjøring vil også endre behov for knapper og duppeditter.
Bilene endres, om enn sakte…

Enig i det, var og prøvekjørte Peugeot 5800 og syntes det “tangentbrettet” deres var en veldig smart vri på dette.

Hovedgrunnen til at elbiler kræsjer mer er vel uansett at det er audioter som har kjøpt tesla og egolf for å slippe å betale skatt. Det er menn med et aggressivt og egoistisk kjøresett som naturligvis er mer involvert i ulykker.

6 Likes