Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Jeg har en Volvo V90 T8. Er i utgangspunktet veldig fornøyd, men føler at hybriddelen kunne vært bedre. Savner bl.a. en knapp for å gå tilbake fra bensin til el.

Mitt kjøremønster i hverdagen er 2km til barnehage, så 2km til skole, og 1 km til jobb. Og motsatt vei hjem på ettermiddagen.

Normalt ikke noe problem å gjennomføre 100% på el, men om jeg gir på litt ekstra for å komme ut i et kryss eller rundkjøring, så starter bensinmotoren. Og da bruker den gjerne den til neste stopp, siden det er så kort avstand mellom stoppene på turen min.

Jeg kan løse det ved å sette bilen i pure modus. Da krever den mer gasspådrag før den starter bensinmotoren. Men det er ikke mulig å sette i innstillingene at bilen skal starte i pure hver gang. Og da må man huske det hver gang man starter bilen.

1 Like

Så den går ikke til el hvis du velger “pure modus” ? Jeg kan velge “max edrive” for å switche fra bensin til el .

Ikke instant. Bare prøvd én gang, og da innbiller jeg meg at den brukte like lang tid til å gå fra bensin til el, som den gjør i hybrid mode.

En kompis fikk utlevert landets første Hyundai Kona i går. I dag fikk han tilbud fra en tysker som ville kjøpe bilen for 120 000 kr over kjøpspris. Takker han ja fraktes bilen til Tyskland for demontering og analyse av en tysk bilfabrikant. De er på hugget!

8 Likes

Da må han bare selge på flekken! Så kan han få kjøpe min NiroEV i november-desember for bare 90000 over butikkpris😂

3 Likes

Hadde solgt ASAP om jeg var han :wink:

De har nok kjøpt en annen bil imorgen om han ikke har solgt.

2 Likes

Det var mitt råd også… får vite i morgen om han gjorde det :smile:

4 Likes

Det frister mer og mer å reservere seg for Sono. Om ikke annet for å støtte utviklingen.
Da er plutselig elbil virkelig for alle, ikke den evige påstanden: «elbil er bare for rikinger» «ikke alle har råd til Tesla til en million» osv osv osv.

Her kommer SANNSYNLIGVIS/FORHÅPENTLIGVIS en elbil med 250 km rekkevidde, hengerfeste for minimum 750 kg hengervekt og 650 liter bagasjerom. Alt dette til ca 160000 pluss batteri til ca 40000.
Som attpåtil under gunstige forhold gir en inntil 30 km gratis miljøvennlig rekkevidde.
Hvis da folk velger bort brukt overprisa premiumbil kan en velge ny, økonomisk fornuftig bil. Helt ny faktisk.

1 Like

Blir ikke det å si at nå er elbil for alle på nivå med at elbil bare er for rikinger? :wink:

Poenget mitt er, som du selvsagt forstår😉, at enten så har elbil for kort rekkevidde, eller så mangler hengerfeste, for dyr osv osv osv.
Her er en rimelig elbil, romslig elbil, god bagasjeplass, hengerfeste.
Ja, den blir helt sikkert kjip, men det er massevis av alternativer for de som har nok pæng.

16k pluss batteri :stuck_out_tongue:

Tipper den er like trafikksikker som en plastpose

1 Like

Siden den mangler motor, så er den sikkert bedre enn det meste av småbiler :slight_smile:

16k€

Før du legger til batteri ::stuck_out_tongue:

Evt sikkerhet.

Hele greia høres meget tvilsomt ut.

16000 € før batteri, altså 160000 NOK.
Kia Soul EV starter vel på 230000, Hyundai Ioniq noe høyere.

Hva koster en Golf fossil før avgifter med minste motor?

17,1 kroner for bensin i dag. Er det et elbil-insentiv?

:joy: er ihvertfall en ting å ta med i regnestykket når en ser på kostnader forbundet med bilhold og evt bilbytte.
17.1 er 8,55 per mil hvis en klarer seg med en halv liter per mil. Med Ioniq går det med fra 1,2 til 1,5 kWt per mil.
Kjører en 1000 mil i året sparer en ±7000, 2000 mil 14000 osv.
Rente på en elbil til 300.000 er vel maks 10000 etter fradrag, i tillegg null årsavgift, lav forsiktig for mange, lave driftsutgifter ellers osv osv
Men det er hedigvis valgfritt.
Jeg velger, enn så lenge, elbil.
Tror aldri jeg orker å gå tilbake til det som jeg oppfatter som steinalderen: fossilbil.
På tross av ladeutfordringer på landsbygda, hvor jeg ferdes på fritiden…

1 Like

Bilen bruker 0,75 så det går jo litt. Er egentlig på leit etter 7-seter, men begynner å koste å frese rundt med fossil i landet med campingvogn på slep.

1 Like

Fossilbilen vår, en liten gammel Skoda med automat, den bruker aldri ned mot 0,75…
Bla derfor byttes den ut mot en brukt elbil hvis det nå blir ny elbil på oss med hengerfeste.
Men skal en trekke vogn må en ha Tesla per i dag, og da blir den dyr (100kWt batteri) og rekkevidde kort.
Vi har bobil og jeg tviler på om jeg kommer til å kjøre elektrisk bobil. Da blir ihvertfall turene mye kortere enn i dag.
Men en kan fort få endel kvadratmeter med solceller på en bobil da, Dethleffs har jo en prototype…

Tviler på at Niro får mer enn 750 kg på draget så det er jo bare en parentes. 1200-1300 er minimum for å være brukandes.

1 Like