Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Defekt 12 volts batteri når den var ny. To ufrivillige driftsstans.
Vet ikke hva det er med elbiler og 12 volts batteri, men mange som trøbler med det…

Pre-sale for Kia Niro EV har startet i Sør Korea, prisen der er 35000€, snaut 340000kr.
Vet ikke hvilke avgifter som ligger inne der, men antar det er litt moms og diverse, så da bør det være mulig å få topp utstyrt bil for rundt 350000 i Norge, med 380km som tilsvarer EPA standard, rundt dobbelt av Hyundai Ioniq.
Ca 500 km iht NEDC. Bør klare 450-500 ved pen kjøring sommersdag da?

Ellers lurte jeg på å teste Kia Optima ladbar hybrid fra i dag til mandag, fikk tilbud på greit utstyrt bil med vinterhjul og hengerfeste for rundt 390000.
Men det er egentlig elbil jeg vil ha, så i dag droppa jeg det.
Men er litt usikker. Niro er heller ikke noen stor bil, på godt og vondt!

2 Likes

Blir dette en tøff konkurrent for Tesla?

2 Likes

Noen som vurderer ipace? Jeg er jævlig nærme på å slå til, men det sitter langt inne å fullfinansiere hele greia :joy: kan selvfølgelig gå inn med noe innskudd, men enn så lenge er de pengene knytet til diverse investeringer…

Synes den ser bra ut, men for meg er det for mye penger i en bil.

1 Like

Jeg synes også det er mye penger. Per i dag blir det Kia Niro EV hvis de leverer i slutten av året og bilen ser bra ur og prisen maks rundt 350k kr
Får kompensere begrenset bagasjerom med tak/skiboks.
Vil nok ha skiboks uansett…


Så, når vil bilene klare å håndtere norske veier med isete hjulspor som gjør at når du møter en bil, så må en av bilene kjøre opp på fortauet? :stuck_out_tongue:

1 Like

Batteribiler er jo ikke noe tess…

2 Likes

vinner mekanisk,men taper finansiellt.

:thinking:

Er ikke det der mer eller mindre en ren test av grep på dekkene når det er på litt småglatt føre? I tillegg så er det vel også sånn at den som begynner å dra først vil være den som vinner ettersom rullefriskjon > glidefriksjon :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ok da. Sjekk denne da fra ca 3 minutt og utover :sweat_smile:

2 Likes

Ikke verst denne heller:

Blir vel ikke slike skandaler hos feks Tesla i fremtiden?

Nå er jo Tesla kjent for å hate fagforening, så kommer nok razziar relatert til underraportering av alvorlige skader og arbeidsmiljø :wink:

1 Like

Er overbevist, blir ny bil i år. Igjen.

1 Like

Vært på reise denne uken, hadde leiebil.
Har hele tiden ment at hybrid er en omvei.
Forrige gang jeg hadde Toyota hybrid var i 2005, da Prius. Da var forbruket høyere enn Octavia TDI som jeg da hadde. Mye høyere. Dette var i områder Oslo-Lørenskog.
Nå hadde jeg C-HR, en ting er utseendet, men snakk om rævva drivverk! En bensinmotor som forsøkte å dra på noe helt forjævlig. Uten fremdrift som resultat…
Det var jaggu en får i ulveklær.
Ioniq EV er jo rene racerbilen jo! Med sine 120 elektriske hester.
Til dere som ikke har prøvekjørt elbil: prøv en da! Fatter ikke at folk gidder å kjøpe ny fossilbil.
Ok, kjører en rundt med henger eller svær campingvogn. Men det gjør jo de færreste.

3 Likes

For meg har hybrid funket veldig bra. Jeg kjører som regel aldri mer enn 3mil / dag så jeg setter bare bilen i elmodus :slight_smile: Snittforbruket siden jeg fikk den for 1 år siden har vært 0.22 og kunne nok vært mye lavere siden jeg kun har ladet hjemme(og hvis jeg husket å lade hver dag :wink: ). Fylte 40liter på den i januar og har vel 15 igjen. Det blir uansett elbil når jeg bytter ut bil #2 .

2 Likes

Fikk låne en Toyota med strikkmotor (ikke hybrid), og den må ha hatt en knøttliten motor med turbo eller noe, for du trykket på gassen, og så etterhvert, så skjedde det noe. Urk. Lånte en Toyota hybrid med automatgir, og det var virkelig noe helt annet. Fin respons når du trykket på gasspedalen.

… Er vant med en Toytota Corolla med 1,4l og 97hk :smiley:

1 Like

Når jeg tenker meg om harjeg prøvd og vurdert Mitsubishi Outlander PHEV, hybriddrift sjekket jeg ikke veldig ut, for jeg likte ikke opplevelse i bilen. Bla for mye krenging.
Prøvde og vurderte Kia Niro PHEV. Den var ganske så bra. Men skal en der ha varme, ja da varmes bilen av forbrenningsmotor. Dette er jo håpløst synes jeg.
Prøvde også Kia Optima PHEV, men det er varmeapparat problematikk det også. I tilleg kreves Defa for varm bil om morgenen.

Men da kjører du ladbar hybrid, og bestreber deg på å kjøre elektrisk?
Kanskje VW? Ihvertfall en som har elektrisk varmeapparat?

Men hvorfor kjøre rundt med følgende: elektromotor, elektrisk overføring, batteri, forbrenningsmotor, automatigear med overføring?

Nå er fokeelbilene rett rundt hjørnet: 4-500 km rekkevidde, pris fra rundt 300+. Største problemet nå er å få tak i en, er ca 3500 som har betalt kr 7777 for å stå i kø på Kia Niro, 10-20000 som har satt seg på venteliste på Hyundai Kona uten betaling.
Audi, Jaguar osv osv blir vel i praksis fra 700.000 og oppover ferdig spekket. Tesla X får en under 700.000.

Jeg har kjørt elbil fra 2014, starta med Soul med 27 kWt batteri og en maksimal rekkevidde på et sted rundt 150-190 km.
Bytta den inn i Hyundai Ioniq med 28 kWt batteri og en maksimal rekkevidde 220-250+ (den er oppgitt til 280 og klarer det i sommerhalvåret ved tørre veier, hastighet 50-70-80, 250 km er ganske lett å nå hvis det er lite kupert.)

Jeg kjører en bmw 530e . Klarer ca 35km med ac og ca 40km uten. På vinteren blir det jo mindre og manglet kanskje 2km på å klare sandnes-stavanger hvis jeg bruker ac ( og det gjør jeg alltid :wink: )

For meg funker det som sagt bra. Kjører elektrisk til vanlig og blandet på langturer(f.eks ca 35% elektrisk mellom sandnes-krsand hvis man lar bilen styre modus). Kjenner meg såpass bra at det å stoppe for å lade underveis ikke ville funke :wink: . Da jeg bestemte meg for å kjøpe bil i fjor ville jeg også ha den før ferien og da var det ikke så mange alternativer . Hadde i utgangspunktet sett på en Volvo V90 hybrid men den kunne de ikke levere før i 2018 . Det begynner jo å komme en del interessante biler og vurderer jaguar i-pace når jeg skal skifte ut stasjonsvognen. Før jeg får vurdert ferdig er det sikkert kommet enda flere alternativer :wink:

1 Like