Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Synes ikke det du sier stemmer så godt? http://energypost.eu/hydrogen-fuel-cell-cars-competitive-hydrogen-fuel-cell-expert/ du kaster bort utrolig mye energi på å konvertere fra strøm til hydrogen til strøm til mekanisk energi.

Det skal vel også sies at en Tesla med 100 kwt batteri forurenser veldig mye mer enn en leaf med 30kwt batteri. Som du sier, å produsere batteriet krever sitt. Batteriene har jo også blitt utrolig mye bedre de siste fem årene, så regnskapet ser betydelig bedre ut om bare noen få år.

En interessant artikkel om emnet nedenfor, den tar for seg hele livssyklusen til en elbil og en bensinbil inkludert byggingen av bilen osv osv osv.
http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green

Forutsetter du da, slik som elbilhaterkongnene i kommentarfeltene gjør, at Tesla produserer batteriene vha kullkraft fra Feks Polen?:sweat_smile:

Når Tesla produserer bilene vha fornybar energi, hvordan er regnestykket da?

@Hakon sjekk litt mer fakta, jeg synes det er håpløst å gå over til et drivstoff som er like energikrevende som fossilt drivstoff, og når da hydrogen skal produseres med kullkraft, er det da mer miljøvennlig enn batterielbil?

For elbiler produseres jo vha kullkraft, de lades vha kullkraft osv osv osv

Det samme gjelder fossilt drivstoff, hele oljenæringen går på kullkraft.

Når batterielbil er så sykt mye mer effektiv, ja da spares det mye kullkraft😉

Hvis nå jeg monterer solceller på taket mitt og lader elbilen med disse, går fortsatt min elbil på kullkraft?

Jeg forutsetter at det krever 3x så mye energi å produsere en 100kwt batteri som et 33 kwt batteri. Dessuten veier Tesla-en gjerne et tonn mer enn en liten og lett elbil. Materialene må jo lages. Tesla har jo også hatt mye problemer med sine egne fabrikker og har støvsuget markedet etter ferdige batterier. Mye av forurensingen skjer nok også ved gruvene, og de er nok de samme.

På sikt, så kan det være at Tesla får orden på produksjonen av batteriene sine, og da er det jo en fordel at så å si alt er grønt utenom gruvene. Jeg tenker jo også at det kommer til å bli mye resirkulering og gjenbruk av batterier, det burde gjøre regnestykket enda bedre.

1 Like

Jeg har vurdert en liten vindmølle eller noe til å drive en sånn generator på sikt :slight_smile: Eventuelt lage et mikrokraftverk i bekken. Hadde vi ikke eksportert all krafta vår så kunne vi produsert hydrogen i bøtter og spann! Fyr opp Vemork igjen, røra ligger der!

1 Like

Blir tullete å sammenligne en Tesla 5-7 seter med en Leaf.
Skal en sammenligne så kan en ta en 5 seter Leaf vs 4 seter Totota Mirai HEV…

Eller Tesla X vs Audi Q7, se hele produksjon, utslipp fra vugge til grav. Inkl produksjon av batterier, seismikk, prøveboring, raffinerier osv osv osv. For ikke å snakke om verdens mest subsidierte industri: fossil fra havbunn til atmosfære.

Hvor ofte kommer Tesla-en til å være fyllt opp med mer enn fire personer og masse bagasje? Mesteparten av tiden vil det å kjøre rundt i en Tesla i stedet for en Leaf bare være luksus. Som forurenser mer pga økt ressursbruk (hovedsakelig) og fordi den bruker mer energi.

Hvor ofte er Audi Q7, Volvo XC90, BMW x5 osv osv fyllt opp???
De som kjøper Tesla S/X hadde ikke kjøpt Golf hvis de skulle kjøpt fossilbil😉

2 Likes

Tror du bommer på poenget mitt, vi er neppe uenige :stuck_out_tongue:

Mulig. Men jeg tror ikke en som kjører en Q7 eller lignende bytter den ut i en iMiev.
Klart en Leaf er mer miljøvennlig enn Tesla, en VW UP er også mer miljøvennlig enn Q7…
Men jeg tror faktisk en Tesla X er mer miljøvennlig enn en Golf diesel sett fra vugge til grav.

Edit: spesielt hvis en tar med helsegevinsten for omgivelsene.

2 Likes

Det er bare lokalt. Kullkraftverkene brenner hardt for å gi nok ladestrøm

Jada, de brenner hardt for å gi deg varmt vann i dusjen også, for ikke å snakke om kaffetrakteren😉

1 Like

Hehe jo men peakene er jo på morran fra 6-9ish og fra 16-19. Er derfor de påtvinger oss ams målere, for å prøve å spre lasta. Nettet i Norge er forsømt og aldri dimensjonert for at 100k elbiler skal stappes i ladern klokka 17. Til syvende og sist blir alle, og ikke bare elbilistene straffet for det. Hadde vi ikke vært så jævlig opptatt av å eksportere all strømmen vår så kunne alle mann ladet og produsert hydrogen. Og vi ville alle kunne sagt at vi var grønne og miljøvennlige hele hurven. Men dengang ei :frowning:

Vel, ettersom de nye målerne kan se om du lader bilen kl 17 eller 02 på natta, så er det vel ikke så usannsynlig at det blir vanlig å lade 02 på natta? Lettere å installere et tidsur enn å installere et apparat for å lage hydrogen til hydrogenbilen din? :stuck_out_tongue:

1 Like

Si at mesteparten av kraftproduksjon i fremtiden vil være fornybar. Ikke urealistisk så raskt prisen på fornybar energi synker. Norge har vannkraft som vi bare kan strupe inn når det ikke brukes like mye energi, og dermed vil batteridrevne kjøretøy være det mest energieffektive.

De aller fleste andre land har ikke denne muligheten. De vil måtte lene seg på sol og vind, kraftproduksjon som bare fungerer når det ER sol og vind. Kraften som produseres da vil være gitt uansett om alt brukes eller ikke. For å ha kraft til når det ikke er sol eller vind må da overskuddskraften kunne lagres.

På verdensbasis ville vi da snakket om så enorme batteriparker at det ikke ville være mulig ut i fra naturressursene som kreves. Noen steder, typ storby og lignende vil man sikkert etablere dette, men det rimeligste og enkleste alternativet i mindre tette strøk, som mesteparten av verden består av, ville være å etablere elektrolyser og omdanne det til hydrogen, som er svært billig å lagre over lang tid, og enkelt å transportere i områder med dårlig infrastruktur.

Når det er sagt så tror jeg ikke personbilsegmentet vil være svart-hvitt stort lenger. Vi vil snart se biler med en kombinasjon av ladbare batterier og drivstoffceller.

2 Likes

Energi blir allerede lagret i dag, i diverse former. For solkraft så bruker de oppvarmet salt, mer generisk, så har du pumpet vannkraft eller batteri. Effektiviteten ved å bruke hydrogen for å lagre energien, kostnadeneseffektiviteten og sikkerheten er nok rimelig, ettersom det ikke blir brukt. Det er jo ikke akkurat en ny oppfinnelse…

Ingen ny oppfinnelse nei, men å omdanne det tilbake til elektrisitet har vært en tungvint og dyr affære inntil nylig. Energieffektiviteten i prosessen har økt betraktelig og prisene på drovstoffceller sunket til en brøkdel i forhold til bare et tiår siden.

Jeg nekter ikke for at det er en teknologi som enda har en del modning igjen for å virkelig bli konkurransedyktig, men jeg tror det er en tabbe å kategorisk ignorere potensialet til fordel for for eksempel batteriteknologi når alle de ulike teknologiene har ulike styrker og svakheter som gjør dem mer eller mindre egnet til ulike bruksområder.

3 Likes

Det er vel ikke til å ignorere, men det ser jo ut som batteriteknologien utvikler seg i et vesentlig høyere tempo.

Til varetransport, så har nok hydrogen noe for seg. Ihvertfall de 5-10 neste årene inntil det fungerer med batteri i lastebil også. Spørsmålet blir hvor mye som bør investeres i en teknologi som ser ut til å bli utdatert omtrent når den blir brukbar.

1 Like

Synes det er en veldig spennende diskusjon rundt dette med hydrogen kontra ren batteriteknologi. Jeg ser ikke selv bortifra at begge teknologier kan ende opp side om side.

Problemet med strøm som går tapt og dette med at en må f.eks. lade bilen på natten for lavest mulig pris er et moment som gjør det noe upraktisk. Med Hydrogen ville du kunne f.eks. satt dette over til kraftverkene å ta seg av. Rett og slett med at de i tidene av døgn/dager med høy produksjon så kunne de spaltet vann til hydrogen, mens i tider hvor det brukes mye vanlig strømforbruk så vil de produsere mindre hydrogen.

Noe av planen i forhold til eksport av strøm til utlandet for så å kunne importere igjen er at mye større deler av produksjonen der er uforutsigbart med tanke på vind og solkraft. Det de ønsker da er å bruke sol og vindkraft og eksportere til f.eks. Norge som da brukes til å pumpe opp van tilbake i vannmagasinene, som deretter kan brukes igjen når strømforbruket er høyere. Nå vet vi alle at hovedgrunnen er for at strømselskapene skal få høyere pris for strømmen de selger og tjene mye mere penger, men hysj, ikke si det til noen :smile:

Er ikke positiv til elbil i dag! Måtte pakke om til den gamle bensinbilen når vi skulle reise til fjells i dag😡
Har vel hatt ca 12-15 biler, halvparten bruktbiler og halvparten nye. Det er bare Hyundai Ioniq som har trøbla…
Var ute en tur i formiddag, null problem, men når vi skulle reise kom det opp feilmelding, bilen regenerte ikke, cruisecontrol fungerer ikke osv…
Fikk ringt forhandler og bestilt lånebil til mandag…
Mulig bilen kommer for salg. Snart!
Hadde tenkt å vente til Kia Niro EV kom, nå lurer jeg på om bensin, evt Hybrid blir aktuelt…

3 Likes

Har du hatt andre problemer med den ?