Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Spennende å se når det slippes nyheter om Kia Niro EV, ser jo litt kul ut den LED signaturen.

Hvis de tror lademuligheter vil ødelegge har de tydligvis aldri eid en elbil. De fleste jeg kjenner med elbil vil ikke tilbake til fossil.

2 Likes

Kjøre på hydrogen til 10kr+ per mil eller el for 1,5-2,5 per mil og fylle tanken når bilen allikevel står parkert? Valget er ikke vanskelig for meg.
Fra å være prisgitt oljeselskapenes og statens prissetting av fossilt drivstoff, til å være prisgitt de samme for hydrogen? Nei takk.

Men det er klart at hydrogenbiler nok er en gavepakke for bilverkstedene. Greit med vedlikehold, vil jeg tro…

1 Like

Hvorfor det?

Se for deg at hydrogenet en får på tanken er urent, hva vet jeg? Vil tro det er enklere med en elektrisk lader for å lade batteriet i bilen enn ett eget kraftverk i bilen for å lade batteriet.
En hydrogenbil er en elbil med hydrogendrevet generator. Enklere? Nei. Dyrere? Ja.
Men mulig hydrogen vinner kappløpet, men jeg kjører elbil så lenge det er å oppdrive. :slight_smile:

2 Likes

Mr. Løkke, Nel-sjef, kaller hydrogenbiler for en elbil med rekkeviddeforlenger. Men sånn som ståa er pr dags dato er dette både vanskeligere (mangel på fyllestasjoner) og dyrere

Toyota Mirai koster vel rundt 600 k, er i beste fall en mellomstor bil med FIRE seter.
Tesla X er en SVÆR femseter i standardutgave med ca samme rekkevidde til ca 700 k.
Kjører en 20k km i året koster drivstoff til Mirai 20k kr, X 5k kr…

Håper for aksjonærenes skyld at NEL lykkes, men jeg vil ikke ha HEV…

2 Likes

Blir spennende å se pris på Hyundai sin nye hydrogenbil med 600km rekkevidde. Men klart at Tesla i dag er ett billigere valg

2 Likes

Hydrogen vil antakelig ikke klare å være konkurransedyktig på personbil, men på tog, båt og lastebil samt lagring av overskuddsstrøm er det en spennende teknologi.

Er sikker på mye kan bli lønnsomt mår vi har overskudd av ren energi. Men hvorfor ikke utnytte den rene energien fullt ut.

Men jeg er ikke inne i NEL, har heller ingen planer. Men for all del, er for alt som gir null lokale utslipp. Har bare ikke sansen for hydrogen med dagens produksjonsmåter. Akkurat som jeg ikke hadde sansen for Reva og Think osv😊

1 Like

Tenker litt i samme baner her som duogdu. Når vi har overskudd av fornybar energi så gir det mening å bruke hydrogen. Likevel, da kan også battterikapasiteten være så bra at også den teknologien ikke lengre er et problem. Om jeg skulle kikket i krystall kulen så tipper jeg om en 50 år så er begge teknologiene fortsatt i markedstoppen. Likevel, en vet aldri. Kanskje bilene driver av et 3 grams radioaktivt stoff som kan kjøre en bil rundt jorda 40 ganger før det går tomt :slight_smile:

1 Like

Batterikapasiteten har ihvertfall økt med rundt 2x siste 5-6-7 årene, tipper det samme skjer de neste 5 årene. Det gjør hydrogenbiler bare mindre og mindre aktuelle.

3 Likes

Sant nok, vil nok hjelpe bra. Eventuelt så kanskje til og med El/Hydrogen hybrid biler.

Det er dyrt å lage begge deler, så jeg tror heller at hydrogen kommer til å bli parkert på sidelinjen for personbiler.

2 Likes

Det er jo i prinsippet hydrogenbilene er, en hybrid, hvor bensinmotoren er erstattet med en brenselscelle.

1 Like

Hvis man ser bort i fra de potensielt forbigående fordelene i form av rekkevidde og fylletid, så er den største fordelen med hydrogenteknologien vesentlig lavere vekt når man kjører det opp i skala. Det vil nok gi små utslag på personbiler, kanskje litt på de største variantene, men ikke nok til at hydrogenpersonbil vil være konkurransedyktig i Norge.

Mer spennende blir det å sammenligne Tesla Semi med Nikola når de kommer. El-lastebilene jeg har vært borti så langt har omtrent ikke hatt nyttelast pga tonnevis med batterier, der har teknologien laaang vei å gå.

3 Likes

Denne er interessant: http://www.byton.com

1 Like

Denne artikkelen nevner to spennende ting:

  1. Solid state batterier (kan disse danke ut hydrogen?)
  2. Behovet for 5G for selvkjørende biler. Her har bl.a Gapwaves en spennende posisjon.
2 Likes

Mye spennende som skjer om dagen.
Kan en få batterier som er mer kompakte, lettere og mye raskere å lade, da kan en skrinlegge hydrogen, som er mer komplisert, krever plasskrevende tanker, dyr teknologi osv, bensin og diesel kan bli game over rakere enn Ford og GM tør å tenke på.

3 Likes

Miljørengskapet for å produsere hydrogen og hydrogenbiler er mye bedre enn elbiler. Samme hva man sier og gjør så er batteriproduksjon og mineralinnhentingen til disse noe forbanna svineri.

https://www.google.no/search?q=home+station+hydrogen&oq=home+station+hydrogen&aqs=chrome..69i57j0l3.11262j0j7&client=ms-android-htc&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8