Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Ser ut til at dieselbiler definitivt er på vei ut.
Dieselandelen var vel oppe på rundt 80%, er nå ned mot 20%.
Nullutslipp, som i praksis vil si rene elbiler økte fra 10% i juli-16 til 15,9% i juli -17

2 Likes

Fatter ikke at folk orker å vente i flere år på å få bilen :smiley: Jeg holdt på å kjøpe en volvo hybrid tidligere i år men når de sa at de ikke klarte å levere i 2017 måtte jeg finne noe annet :grin:

1 Like

Jeg ble lovet levering romjula 2016 i slutten av november, dette ble først Januar, endte med begynnelsen av februar. Hadde jeg visst det hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt bilen.
Det er to måneder! Folk som bestilte bil samtidig med meg venter på å få bilen i september!!!
Det er en Hyundai, det er ikke en Lambo!
Når jeg påpeker det på FB så blir folk sure og fornærma.

2 Likes

Jeg skal ha diesel så lenge som mulig bare på pur. Skal både chippes og dpf delete

1 Like

Ja men det er deg @Hakon😂

3 Likes

Jeg hadde heller ikke orket å stå på liste om jeg hadde trengt bil i dag. :wink:

1 Like

Er det kun jeg som sikler på kommende 8-serie? :heart_eyes: Blir tilgjengelig med V12 og en M-versjon!

Edit: feil link

Jeg kunne helt klart tenkt meg å slippe å kjøre selv 1 time og 40 min hver fredag/tirsdag, og heller latt bilen gjøre det selv mens jeg surfet, leste bok eller lagde innlegg på tekinvestor.

2 Likes

Blir nok bra, men ikke modent helt enda: https://www.nettavisen.no/nyheter/frerls-buss-krasjet-etter-to-timer-i-drift/3423388181.html :grinning:

2 Likes

Blir interessant å se hva fremtiden bringer her.

Så denne på Søndagsrevyen i dag, med hengerfeste!

Flere jeg kjenner inkl meg selv som aldri skulle ha elbil. Men det var intill jeg tok en prøvekjøring. Nå vil jeg ikke ha noe annet. Fra neste år og mot 2020 så kommer en haug med nye modeller og lengre rekkevidde. Samtidig blir det bygget enda flere hurtigladere, så da er ikke rekkevidde så farlig fremover…Har selv en i3, og er knallfornøyd. Tipper jeg bestiller en ny i3s neste år da den kommer med lengre rekkevidde.

2 Likes

Jeg mente selv elbil var et blindspor…:blush:

1 Like

Nye Leaf er fristende, skal ut å ta en prat med forhandleren. 320-330k kr for «alt utstyr og vinterdekk, fra 245k kr for kjipeste variant uten vinterdekk.
Vil tro at minste rekkevidde vil være 200-250 km, noe som holder leeenge for meg, Ioniq er veldig grei, jeg er nede i 180-200 på denne, men kjører ikke motorvei noe særlig.

2 Likes

Absolutt en liten prisbombe det der, og bilen er jo omtrent 1000% finere en orginalen. Hadde jeg vært på utkikk etter bil nr 2 hadde nok den vært høyaktuell. Spent på hvordan det påvirker bruktmarkedet for gamle leaf. Tipper det kommer et realt prisfall.

2 Likes

I stedet for å prate med Nissan forhandleren var jeg innom Kia og prøvekjørte Kia Niro, denne gang Plug in hybrid, denne kommer som EV om ca ett år, er nok vel så interessant, spesielt siden det kan bli hengerfeste, samt rails. Da er skiboks en mulighet.
Var innom Nissan men det var ingen ledig selger, og jeg må nok tilstå at jeg har mer lyst på Kia enn Nissan.
Syv års garanti og 150000 km mot Nissan fem år og 100000 km…
Kia Niro er ikke akkurat en flott bil, men det er en ok bil, høyreist som gjør den greiere å hoppe inn og ut av gjennom dagen.

Men vil jo anbefale alle å prøve elbil, og tenke gjennom hvor lang rekkevidde en trenger. Egentlig.
Jeg klarer meg greit med Ioniq, med litt flere ladestasjoner så er den nesten topp, får en 50-100 km ekstra så er en nær ideel for meg.
Er ikke nødvendig med 500-1000 km rekkevidde, jeg tar iallefall en pause oftere enn det…

2 Likes

Da er det mulig å reservere Kia Niro EV, de antar den kan bestilles med 40 og 60 kWt fra dag en.
Levering estimert fra desember 2018.
Håper hengerfeste blir tilvalg, samt det ser ut til at den får en slags rails/skinner på taket.

Jeg reserverte i dag, var rundt 100 på listen, koster kr 7777 for å stå på listen, er først bindene når en har bestilt.

2 Likes

Hengerfeste og takrails gjør jo stor forskjell. Hadde egentlig tenkt å bytte en av bilene i år. Men det er satt på vent. Vanskelig å bestemme seg for hva en skal velge, samt lang ventetid på aktuelle elbiler.

Med 60 kWt, så får rekkevidden opp til et punkt hvor man skal noe spesielt før det blir for lite. Om et par år tipper jeg man kan få 100 og 150 på premium modellene.