Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Jeg tenker at om 2-3 år, så burde man kunne få 700km NEDC rekkevidde for rundt 330k, og da kan jeg bruke bilen akkurat som jeg gjør i dag. Kunne godt tenkt meg å spart 7-8000kr på drivstoff i året da. Dessuten tenker jeg at bruktbilprisen på elbiler må falle ganske kraftig nå når den ikke blir hjulpet av styrkende dollarkurs. Dessuten får du stort sett alt til å høres ut som skrot. :smiley:

Jeg er jo fornøyd med Kia? Ikke akkurat høy status…:grinning:

Hva skal du med 700 km?
Det er noe de som ikke har prøvd ut elbil tror de trenger, påstår jeg.
Hvis en kjører 3-4-500 km hver uke så kanskje, men kjører en normalt mindre enn 170-200 km daglig er det mye å velge i, men en må være obs på Renault Zoe sine ladeutfordringer både pga manglende hurtiglader (bare 22kW) og kresen på fordelingsnett, kun TN nett som duger.

Du skulle prøvd elbil en helg og aller helst en uke.

Greia er vel at jeg på vinteren og sommeren tar meg endel dagsturer til fjell i “nærheten”, men det innebærer da gjerne opptil 3-4 timer kjøring. Gjerne kortere turer på vinteren, men da er det jo også gjerne skikkelig kaldt. Kjører 115km to dager i uka, ellers går jeg til jobb. Mao, jeg vet at elbil hadde fungert bra for meg 90% av tida, vært på kanten 5% av tida og ikke funket 5% av tida.

2 Likes

Jeg fant ut at hybrid var tingen for meg. Kjører stort sett bare korte turer i hverdagen men en del lange turer i helger/ferier.

2 Likes

Jeg kunne tenkt meg ladbar hybrid med 100 km rekkevidde,70 km realistisk.
Men egentlig så er jeg halvt fanatisk og vil ha elbil.
Kan ikke argumentere veldig hvorfor, jo, nullutslipp er kjekt, men økonomisk utover årsavgift og avgiftsfri ved kjøp, samt drivstoff, då sparer jeg ingenting…
Er noen få kollektivfelt hvor jeg kjører fra køen, men dette er bagateller.
Men det er sjukt deilig å gli avgårde lydløst/vibrasjonsfritt…

1 Like

Har en kompis med Tesla, og det jeg kanskje la best merke til var hvordan dekkstøyen ble mer merkbar når det ikke var noe motorstøy. At han kunne forvarme bilen med en app på telefonen gjorde også sitt for at jeg følte at jeg hadde med framtidsrettet teknologi å gjøre. Som en ingeniør, så tenker jeg at det må være bra med færre bevegelige mekaniske deler. Mindre sjanse for at noe går galt. De må bare få volumet opp i nærheten av volumet til bensinbiler.

1 Like

Bestemte meg for å beholde bilen, alternativene er enten langt frem i tid eller mye dårligere.
Men ikke f om jeg skal handle mer av Sven Kvia AS! Snakk om rævva sjappe.
I dag fikk jeg innkassovarsel på kr 2265 som forfalt 22/2. Lurer på om dette kan være samme taktikk som disse katalogselgerne benytter?!? Sende ut faktura og håper på at mottaker betaler.

Jeg skulle først til å ringe, men nei! Ikke f om de skal få ro seg i land på telefon, dette vil jeg ha skriftlig! Hvis de da svarer på epost…

Men et godt tips er å styre unna Sven Kvia AS hvis en skulle være så dum å kjøpe Opel eller Hyudai…

2 Likes

http://vegnett.no/2017/03/vil-lade-trailere-pa-samme-mate-som-tannborster/


I framtida kan det hende vi får trailere som lades trådløst underveis - med induktiv lading som er samme teknologi som brukes til å lade tannbørster. Illustrasjon: Statens vegvesen/Gaute Larsen

1 Like

Jeg håper at flere kommer med den løsningen som bmw i3 hybrid har hvor bilen primært er elektrisk men har en bensinmotor som brukes til å lade batteriene.

Fikk meg foresten en hybrid(ikke i3 :wink: ) for en uke siden og har kjørt 75% elektrisk den siste uken. Normalt skal jeg klare å kjøre 90-100% elektrisk hvis jeg husker å lade :wink:

2 Likes

Fortell!:grinning:
Merke, rekkevidde osv.

530e som klarer ca 35km elektrisk :slight_smile:

2 Likes

Den så snasen ut :slight_smile:

2 Likes
1 Like

Det er helt sprøtt å se hva Tesla og Elon Musk har fått til her - giganter må snu seg rundt og tenke nytt.

3 Likes

Nå er Tesla 3 sluppet, men nye Leaf er rett rundt hjørnet.

Den nye med bedre rekkevidde blir spennende, faktisk slik at jeg kunne vurdert å satt meg på liste evt bestilt en.

Det er jo idiotpriser på Hyundai Ioniq og leveringstid på 10 måneder…er sikkert mulig å selge 6-8 måneders gammel bil med 0-10000 i verditap…

Er sprøtt at ikke bilprodusentene klarer å få gang på produksjonen, Hyundai skylder på LG som er leverandør av batterier.
Mulig Tesla kan bli nøkkelen her, som el-bilprodusent, men ikke minst batteriprodusent.

2 Likes

Blir dyr med største batteri og 3-4 pakker…

1 Like

Men da får du søren meg mye bil for pengene og! Jeg står på liste (bestilte sent, så sikker 2H 2019). Blir enten en sånn, en av de nye bilene eller brukt Model S/X da. :slight_smile:

3 Likes

:+1::+1::+1:jeg vurderte bare å sette meg på liste, men droppa det, dessverre.

1 Like

Kan få kjøpe min plass for 20k :wink:

2 Likes